betäcka fullblodssto

B

brosen

Men med vad?
Jag funderar på om jag ska betäcka mitt fullblodssto nästa sommar. Men jag vet inte med vad för ras, eller inriktning. Jag funderar mäst på hoppning då mitt sto har jättefin galopp, stor och vägvinnande!!
Vad tycker ni man borde betäcka ett fullblod med för ras? Jag är ny innom det här området.
Somsagt så vill jag nog ha en fin hoppavkomma!
Om ni vet en fin hingst får ni gärna tipsa :)

Tacksam för svar :)

Sv: betäcka fullblodssto

För att kunna tipsa på rätt sätt om en speciell hingst måste man veta mer både om stoet och om hur du vill att avkomma ska bli.
När det gäller stoet så är det hur hon ser ut, stam och höjd även om hon har egna meriter. När det gäller avkomman så behövs lite mer än att den ska hoppa t ex om du har önskemål en viss höjd eller typ.

Men rent generellt så kan man säg att eftersom du har ett fullblod kan välja ganska fritt bland lämpliga hingstar inom de flesta ridhäst raserna och få e mycket trevlig avkomma.

Med halvblod (alla typer svenska och utländska) så kan du ha möjligeten att få en lite grövre avkomma, med engelskt fullblod en avkomma som är lik stoet och med anglo kanske till och med en som är något lättare än stoet.

Jag betäckte mitt xx-sto med Camaro M och fick i somras ett fint föl. Han är precis så som jag ville ha honom. Nätt i kroppen utan att vara för lätt, kompakt och snabb i rörelserna med en bra galopp. Sen vet man ju aldrig hur de blir när de är vuxna, det får tiden utvisa. Än så länge är jag nöjd med honom i alla fall. Han ska bli hopp- och fälttävlanshäst i alla fall. :)

Vill du satsa på att få fram en fälttävlansavkomma kan du tillverka en anglo och då använda anglohingst. Finns en fälttävlanshingst och en dressyrhingst, båda på semin.

Anglovalacken Black Profit som varit på Young Rider EM i Belgien (10–14 september 2009) ingick i bronslaget. Hannes Melin var ryttare.

Och 5–6 september 2009 var det Svenskt avel- och sportchampionat i fälttävlan. Anglostoet Kon-Tiki vann då öppna championatet med Niklas Lindbäck som ryttare.

Ditt sto (såg namnet i en annan tråd) har kanonstam för galopp!! Betäck med en bra galoppör absolut. Avkomman kan du sälja som åring och troligen få bra betalt om den är skaplig. Har tyvärr inga förslag på hingst men du kan säkert få bra råd från någon kunnig galoppmänniska.
Finns förresten en film på din pappas häst på Youtube, riktigt maffig kille!
Och hennes morfar går inte av för hackor, sök på namnet på en söksajt och bli imponerad!

Så satsa på galoppen med denna pärla som själv startat utan att göra bort sig!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Jag har noll koll på detta med avel då detta blir mitt första föl nästa är. Tänkte kolla lite med kanske mer erfarna personer, mitt...
Svar
19
· Visningar
2 256
Senast: Görel
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka