Betäcka c-ponny med storhäst?

MaRomer

Trådstartare
Vi leker med tanken att jag vill ha en större avkomma efter min ponny. Detta så jag kan fortsätta tävla efter jag fyllt 18.

Stoet är maxad c-ponny. Ren NF ponny med hoppstam men även bra gång.
Mina önske mål för hingst är att avkomman går över ponny(om det är möjligt) Har bra gång och exteriört snygg. Hoppning är ej ett måste då jag själv gärna håller mig på marken.

Skulle det rent av vara möjligt att betäcka med en större hingst(160-170 i mkh) Och få en liten häst(155-165) Eller är det rent genetiskt omöjligt?
Vet ni om någon korsning som blivit så pass stor? Och hur klarar stoet av betäckningen(insiminering eller naturlig)? Hur klarar hon dräktigheten? Fölningen? Är det en onödig riskt att ta? Om det är första fölet, bör man välja en mindre hingst då?

Ursäkta mina frågor men undrar verkligen detta!

Inlägg om att man ej bör korsa raser eller att det blir en oönskad korsning till undanbedes=) Är bara en liten nöt jag funderar på! Och inget jag tänkt sätta i verklighet. Och därför har jag ej skrivit någon stam då jag som sagt ej tänkt betäcka.

Sv: Betäcka c-ponny med storhäst?

Förslag på hingst som lämnar stora avkommor?
Ej varmblod eller tyngre ras tack=)

Min d-ponny har tillsammans med annan d-ponny fått avkomma på just nu 154 (den blir 5 i år).
KOmmer betäckas med halvblod/fullblod till våren för att få en lite större avkomma, men vi är även beredda på att få mindre om de vill sig så.

Stoet har haft 3 mkt lätta förlossningar med ponnyhingstar så förhoppningsvis går de bra även nästa gång.

Intressant att ponny+ponny blev storhäst!

Någon mer som vill ge erfarenheter eller vetenskapliga grunder?

Vet att Briar har använts för just sådan avel. Han ger ju dokumenterat stora avkommor.

Några avkommor som du vet namn på? Hade varit roligt att få se bild! Och vet du hur stora de blivit?

Vi betäckte vår D-ponny med en stor hingst.Hmm fölet är nu 18 månader och mäter 156 cm över manken.(högre i bak just nu)

Oj det var en stor sak=) Vad var mamman för ras och hingsten?

Hingsten heter Uskadar des Malais och stoet är en korsning(Connemara,Hunter,Tinker)

Det är en fransk-född hingst,är ca 170 cm hög.Gör inget att du frågar.

Uskudar är anglonormand och tillhör de hingstar som sattes på V senast så det är mycket möjligt att han inte finns tillgänglig för avel något mer.

Uskudar är anglonormand och tillhör de hingstar som sattes på V senast så det är mycket möjligt att han inte finns tillgänglig för avel något mer.

Ok. Har som sagt inga planer på att betäcka med storhäst ännu=)

Vad menas med V?

Ok. Har som sagt inga planer på att betäcka med storhäst ännu=)

Vad menas med V?

Att han är satt på väntlista medans man ser hur han avkommor utvecklas. Man är som det är nu osäker på om han kan tillföra aveln något eller inte och ger då värdebokstav V. Om något/några år när fler avkommor kommit i ålder att kunna komma ut på tester och tävlingar så gör man en ny bedömning. Som då leder till att hingsten blir antingen höjd till A eller sänkt till C och i princip tas ut avel.
En hingst med V ger inte gröna papper till de avkommor som tillverkas under tiden han han har V. De som är gjorda innan får gröna och aven de som kommer till efter en ev höjning.

det var inte jag som ägde ponnyn när hon fick det fölet men vad jag vet så var det inga problem och hon har haft föl här hos mig efter det. Tyvärr har jag ingen bild på avkomman på den här datorn men kan fixa när jag sitter vid den andra datorn om du vill.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 786
Avel Hej! Vi har funderingar på att betäcka vårt ponnysto om 1-2 år. Jag eftersöker nu era tankar och erfarenheter kring att ev betäcka en...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Ciccibella
·
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 700
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!