Betäcka 2åring?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elric
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 695
E

Elric

har sett i flera annonser att det säljs betäckta 2åringar. jag bara undrar om det verkligen är så klokt?
Tog upp detta med vår tränare som trodde att jag skämtade men tyvärr...
jag trodde faktiskt att man började betäcka senare när hästen ev. visats och kanske utbildats något.
Rätta mig om jag har fel.
Jag skulle aldrig betäcka vårt sto när hon var två år!

/ nanne

Jag fick lära mig när jag jobbade på ett stuteri att det är många som betäcker sina 2 åringar dels för att de ska mogna psykist fortare, för att de ändå "bara går" och för att det i annat fall tar väldigt lång tid innan de går till avel.. Det senaste argumentet var det som var det vanligaste och "viktigaste"...

Jag tycker inte man ska betäcka redan som tvååringar men det förekommer även på shetland. Synd tycker jag, speciellt på raser som är sent utvecklade och man får väl säga att shetland tillhör dem.

En del resonerar att tar dom sig som tvååringar så är dom redo.

En kompis betäckte sin tvååring för att hon skulle stanna växten var då 174 cm hög..nu är on 5 år och 176 cm, vet inte om det var det som påverkde det eller om hon hade växt klart det mesta ändå.

Vet två islänningar som var betäckta som två åringar på island. Det var väldigt svårt att kunna betäcka dom igen, allså ett par år senare!

Det enda motivet jag har hört till att betäcka tidigt är, som någon redan nämnt, om stoet skjuter i höjden alldeles otroligt. Men om det är en befogad anledning tvivlar jag personligen på. De är alltför unga i min mening.

Har genom åren betäckt ett antal tvååringar och vi har inte i något fall sett något negativt i vare sig stoets eller fölets utveckling,

Rätta mig om jag har fel men det är väl ändå så att fölet inte tar av mamman förrän de sista 3-4 månaderna och då är stoet 3 år......
Jag skulle nog kunna tänka mig att betäcka en 2 åring som är relativt klar i kroppen med en mindre hingst, hur tror ni att det går till i det vilda?????
Frågan är om man ska betäcka som 2 åring och få gå hela sommaren som 3 åring med föl eller ridas in som 3 åring? Vad sliter mest på kroppen? Mest nyfiken bara, inget påstående från min sida. :confused:

Patsys mormor är ju betäckt som tvååring och det verkar ha gått bra...

Patsy hade jag definitivt vågat betäcka som tvååring med tanke på hur utvecklad hon var men inte ett "valpigare" sto.

Fick en smärre chock när jag fick papperna på min shetland.
Hennes mamma var inte äldre än 3 år när min kom till världen alltså två år när hon betäcktes...

Mitt sto betäcktes som 2-åring och hade därmed ett föl som 3-åring (inte på mitt initiativ dock).

Att en häst skulle betäckas för att stanna i växten låter konstigt? Mitt sto växte i alla från 163 cm till 170 cm EFTER fölningen :).

Att de mognar psykiskt verkar inte heller stämma. Mitt sto har varit extremt barnslig hela tiden (är nu 7 år).

Tror nog de flesta betäcks istället för att bara gå och drälla som någon skrev. Antar det är naturligt för ett sto att få föl i den åldern? Om dom hade levt i det fria alltså...

Jag skulle aldrig betäcka mitt sto när hon var så ung!
Våra hästar lever faktiskt inte i det vilda!
Vi satsade på att grundutbilda vårt sto ordentligt.
Jag tror att många betäcker tidigt bara för att hästen inte gör någon nytta annars.
Vår hästras växer och utvecklas långsamt och jag är övertygad om att det är bättre att vänta med betäckning.

/ Basjkir

Har man så bråttom att man betäcker en häst som tvååring, då
bör man nog hålla sig borta från hästar.
Det bevisar också att man avlar på exteriör och stam,
och inte prestation.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 244
Senast: Inte_Ung
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
867
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
4 042
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31