Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?
Ja visst. Det var för att du hade fått sådana svar som jag skrev vad jag tyckte.Den här tråden handlar om vilken ras jag ska betäcka med min häst och tips och idéer om detta, inte om jag ska göra det eller inte.
Både norsvensk och welsh cob passar nog bra efter vad du vill ha. Om du ska ha en bruksnordsvensk eller den lättare travnordsvensken beror väl på hur pass grov häst du vill ha. En bruksnordis är ju tyngre/grövre än travaren. Titta på rörelserna hos de hingstar du väljer mellan. Se avkommor om du har chansen och framför allt, se vilket temperament/mentalitet de har.Jag vill ha ett föl efter henne som jag sedan själv ska behålla och rida in mm.
Hon har väldigt lite halvblod i sig, kanske 20-25 %. ser därför att det är mest troligt att nordsvensken slår igenom på avkomman.
Resultatet jag är ute efter är en lagom stor häst, lite av den grövre typen fast ändå lite 'smidigare'.
Har funderingar på antingen nordsvensk, welsh cob eller kallblodstravare. funderingar?
(Jag skulle nog kikat mest på Welsh Cob om jag var du. Men det är jag det. Det är ju du som ska ha hästen.)