Besvärlig brunst

Sv: Besvärlig brunst

Men hormonella fel ser man ju knappast bara sådär. Många anser ju att: jaha, nu brunstar stoet, så då ska hon vara lite ding i skallen. varför är det så farligt att kolla upp ett homonsto egentligen ??

Jag vet inte om jag är otydlig, men som Snuffsan beskriver sitt sto så är hon inte alls ding i skallen, utan har en ren ståreflex, som är BRA.
Förutom när man ska rida...;)

Jag har haft seminstation i snart 20 år, och vet ganska bra vad som händer med ston som brunstar, och vad som är normalt och inte.

Om ponnyn är tillräckligt öppen på måndag kommer hon att få in en kula då. Så får vi se om det hjälper.

Hej, hur gick det med kulan/kulorna?

Mitt c-ponnysto på 9 år har också börjat få besvärliga brunster, men först det här året..(?)

Hon är världens snällaste häst annars, men när hon brunstar blir hon som förbytt. Skriker, slår och är direkt beröringskänslig.
Det går absolut inte att hantera henne (du kan glömma allt vad borsta och rida heter). En erfaren man i stallet får ta ut henne i hagen, och sedan kasta lasso för att få in henne igen.
När det var som värst så höll det på i en vecka, varannan, var tredje vecka.

Jag har blivit rädd för henne, eftersom hon blir så tokig. Även om det har klingat av lite nu, så vågar jag inte rida/borsta, utan är glad om jag lyckas få ut henne ur boxen för att mocka.

Detta är också en tävlingshäst och det funkar inte att ställa av henne 5-6 dar var tredje vecka.

Vi har varit och undersökt henne och hon har helt normala äggstockar och hela paketet.

Kanske ett föl skulle dämpa, men då skulle jag vara för stor för henne när hon kom tillbaks..

Veterinären som undersökte henne sa att glaskulor inte var bra om man skulle ha föl i framtiden, och även om vi inte vill ha det, så sjunker värdet på en så fin häst rejält när man inte kan avla.

Vi har provat munkpeppar, och det funkade inte, och det är dessutom dopingklassat.
Det finns tydligen ett preparat som innehåller hormoner som gör att stoet tror att hon är dräktig, men det kostar 900:-/månad, och det är också dopoingklassat, möjligheten till dispens är väldigt liten, för att inte säga omöjlig.

Har verkligen hamnat i ett dilemma. Trodde att det skulle avta nu när den värsta säsongen är över, men igår kom jag på att det är juli månad nu..

En sak vet jag att detta är mitt första och sista sto, och det ska jag tamefan tatuera i pannan.

Det är ju som ni säger.. det är tävlingshästar och de är ston, deras psyke kanske inte orkar med all press som de har utan behöver semester en-två veckor hjälper inte.. de behöver lång tids vila oftast utan en massa pyssel detta heter sommarbete :) Ni har ingen rätt att pressa hästarna bara för att du växer ifrån hästen storleksmässigt eller din dotter. De är levande varelser precis som vi och semester är krav inte en massa piller

Mitt sto var precis som du beskrev,munkpeppar hade ingen effekt.Däremot så hjälpte stroppy mare jättebra i hennes fall.

Jovisst, men har man köpt en häst av lite högre värde, vill man ju gärna kunna utnyttja den och få tillbaks lite, inte förlora..
Och tyvärr är det så med ponny att man inte har oändligt med tid.

En sak vet jag att detta är mitt första och sista sto, och det ska jag tamefan tatuera i pannan.

Så sa min dotter också.:crazy:

Vi la in kulan och nu har det gått två cykler då hon skulle brunstat och hon har hitills inte visat någon brunst. Hon är harmonisk, arbetsvillig och framåt hela tiden. Hoppas det håller i sig!

Snacka inte skit. Du har ingen aning om hur mina hästar rids och vilas eller går på sommarbete. Lägg ner ditt skitsnack.:mad::mad::mad:

Jag har själv ett halvblod som blir totalt "knäpp i skallen" vissa perioder när hon är brunstig..
Även min häst är en tävlingshäst och jag kan säga på en gång att hon pressas absolut INTE på något sätt!!
Så att påpeka att det beror på att hästen stressas för hårt o inte får någon semester är rent sagt skit snack,,mina hästar får vilopauser mellan tävlingarna en längre period,sommarbete utan träningar o tävlingar minst 4-6 veckor!
De besiktas och får hälsokontroller regelbundet för att se att de mår bra så jag tror nog att de mår bra..
Jag tycker man skall akta sig lite för hur man dömmer folk som man inte vet hur de sköter sina djur!

Vad skönt att det verkar funka :laugh:

Flumbie; Hästar behöver inte per automatik fyra veckors betald semester på sommaren som vi människor. Jag har då aldrig tagit vila under sommaren, det är ju då man kan rida ut utan att hästen halkar ihjäl sig på is, i lera eller måste plumsa sig fram i djupsnö vart man än går.
Det är på sommaren det inte spelar någon roll hur länge jag jobbar, man hinner rida en mysig kvällstur endå, och det går FAKTISKT att kombinera betessläpp med ridning i full kondition.

Vila tar man den träligaste tiden på året, för min del mellan mitten/slutet av dec. till februari någon gång, då är det inte roligt att hålla igång.

Jag hade en ponny en gång som slutade hoppa när hon brunstade. När vi skulle lämna tillbaka henne pga detta problem, fick vi reda på av förra ägarna att de lagt in en plastkula i livmodern på henne. Uppenbarligen så fungerade det inte...

Hoppas det funkar för er!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 792
Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 862
Senast: tanten
·
Avel Hej jag tänkte resonera lite med er, jag har ett ungsto som senaste månaden har ändrat humör totalt, tok brunstig ena stunden men super...
Svar
11
· Visningar
1 407
Senast: LFreddy
·
Hästmänniskan Hur mycket ska jag ge för honom utan att bli lurad? (Måste bestämma mig ikväll !!!!) Jag har varit och provridit en häst som är...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
10 254
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Svamp?