Bestraffning / korrigering

Sv: Bestraffning / korrigering

Ja, eftersom hunden ser ut att skämmas är det ok att bestraffa den eftersom "den då förstår vad den gjort fel".

När den i själva verket läser av att matte/husse är förbannad och försöker dämpa DET beteendet. Inser man det blir det uppenbart hur galet det vore att kicka till en sådan hund.

Utan direkta kunskaper i hundpsykologi tycker jag att människor rent generellt borde reagera tvärtom. Är det logiskt att sparka på någon som ligger?

Utan direkta kunskaper i hundpsykologi tycker jag att människor rent generellt borde reagera tvärtom. Är det logiskt att sparka på någon som ligger?

Men du förstår inte vad jag försöker skriva.

Om någon kommer och har gjort något och visar ånger för det, då är det ok att bestraffa. Brott kontra straff.
Men om någon har gjort något dumt utan att inse vad det dumma var - då får de vård.

Man kan ju inte bestraffa någon som inte inser att det de gjort var fel. Eller hur? Men om den ser ut att förstå då...? Då tror man att det är korrekt att bestraffa.

Det handlar inte om att människan är elak som sparkar på hundar utan om att man inte fattar bättre och förmänskligar sin hund och tror att den kan skämmas.

Är det logiskt att sätta någon i fängelse för ett brott som redan är begått?

Men är det inte viktigt att hitta en distinktion mellan korrigering och bestraffning?
Iaf om man anser att positiv förstärkning är the way to go (tänker på artikeln om att slå sig själv i huvudet med en tidning.) Då är det ju en skillnad på att hunden får ett straff om man inte gör rätt eller att tala om för hunden vad man vill och inte vill ha för beteende.

Jo, jag tror att jag förstår vad du menar. I alla fall om jag tänker på barnuppfostran som en parallell. Inom rättsväsendet är ju ånger något som premieras snarare.
Men okej, det här var inte vad saken gällde.
Jag läser uppmärksamt vad ni skriver!
förmänskliga hund = dåligt. got'ya!

Sen när har människors agerande någonting med logik att göra?? :D
Möjligt att jag förklarar dåligt, men min erfarenhet är i alla fall att folk som anser att deras hundar kan skämmas ofta använder det som argument för att bestraffa dem.

Åh, jag tolkade det som att du skrev att jag skulle vara bättre förberedd nästa gång. Fast jag menade det hypotetiskt.

Jag menade det hypotetiskt. :) Har man missat att korrigera ett beteende i rätt ögonblick finns inget annat att göra än att se till att vara mer förberedd nästa gång.

Sen när har människors agerande någonting med logik att göra?? :D
Möjligt att jag förklarar dåligt, men min erfarenhet är i alla fall att folk som anser att deras hundar kan skämmas ofta använder det som argument för att bestraffa dem.

true. logik har kanske inget med saken att göra.
Men jag tänker mig att om valpen kissar på golvet och ser rädd ut så skriker man väl knappast på den?

Men är det inte viktigt att hitta en distinktion mellan korrigering och bestraffning?
Iaf om man anser att positiv förstärkning är the way to go (tänker på artikeln om att slå sig själv i huvudet med en tidning.) Då är det ju en skillnad på att hunden får ett straff om man inte gör rätt eller att tala om för hunden vad man vill och inte vill ha för beteende.

För mig känns det inte viktigt.
Jag har varit aktiv i hundvärlden så länge att jag sett hundratals "fack-uttryck" komma - utvärderas - omprövas - ersättas - försvinna - återuppstå - utvärderas - omprövas.. osv.
Tyvärr tror jag aldrig att alla kommer att kunna bli överens om vad specifika uttryck innebär. Det har underlättat enormt om vi kunde det, men trots alla försök som hela tiden görs för att standardisera diverse uttryck uppstår hela tiden samma och nya missförstånd.

Min egen "melodi" har blivit att i mesta möjliga mån undvika de "fackuttryck" som är på modet för stunden (eftersom de har så väldigt olika laddning för olika människor), och istället försöka att mer detaljerat förklara hur/vad jag menar.
Det är inte alltid enklare, ska jag villigt erkänna:) men det känns som om missförstånden blir aningen färre (åtminstone när man står öga mot öga med folk).

true. logik har kanske inget med saken att göra.
Men jag tänker mig att om valpen kissar på golvet och ser rädd ut så skriker man väl knappast på den?

Oh, du ungdomliga aningslösa:D:D:D

Förlåt, menar det vänligt faktiskt - om än ironiskt.
Det är jättebra, behåll den inställningen och visa upp samma häpna förvåning varje gång du ser det hända. Alltid kan det få någon på andra tankar..

Jag förstår, begreppen i sig är väl inte viktiga. men om man tänker "nu jävlar ska hunden få ett straff" känns det lite skevt.
Vad gäller ordet bestraffning så är det ju inte knappt det vi sysslar med i rättssystemet, för att dra en parallell. Vi vårdar människor och vi håller dem inlåsta tills de är fungerande samhällsmedborgare. Men dessa straff är knappast meningen att plåga (då skulle både tortyr och annat vara tillåtet).
Bestraffning låter i mina öron så känslomässigt. Lite som vedergällning (och jag förstår såklart att det inte är det du sysslar med.)

heh, ja. Jag är visst ung och naiv.
Jag vill tro att folk alltid behandlar sina barn rättvist också.

Måste få ta ett exempel till, förutom den kissande valpen. Ett exempel som jag tror att nästan alla urbana hundägare ser då och då.

Lös hund springer glatt omkring, döv för alla former av inkallningsförsök.
Lös hund tröttnar på att springa omkring planlöst, och beger sig till till uppgivna eller upprörda husse/matte.
Lös hund anländer till husse/matte med hukande kroppshållning, bakåtstrukna öron och en svans som "sopar backen".
Lös hund kopplas upp.
Kopplad hund skriker av smärta medan husse/matte skriker upprört, alternativt väser ilsket.

Varje gång jag ser detta, undrar jag stillsamt hur i hela fridens dar människan kan tro att hunden kommer att svara bättre på inkallning nästa gång..

Senast ändrad av en moderator:

En hund är inte en människa, men språket är ofta anpassat och mer nyanserat vad gäller människor. jag hittar verkligen inget bättre ord. Jag försökte beskriva en hund som står och äter bajs eller jagar fåglar eller kissar inomhus. och ser ut som att den vet att den inte ska göra detta. Bidra gärna med ett bättre ord.

En hund som äter bajs är koprofag och tycker antagligen att bajs är gott. En hund som jagar fåglar gör det på jaktinstinkt och kissar inomhus gör den för att den inte är rumsren.

Inget av ovanstående går varken att korrigera eller bestaffa, däremot kan vi försöka programera om. Att förklara för koprofagen att vi inte uppskattar det den gör, att inte köpa jakthundar till sällskap, den ska jaga fåglar. Sen får vi lära den till rumsrenhet.

Koprofag, säger du. Vad beror detta på?

Såg ett varmblod(oh ja!! det har med saken att göra. hrm.) äta bajs i hagen igår. Jag blev så paff, förstod inte om det är någon skum näringsbrist eller uttråkning. Aldrig sett hästar göra det förut.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
853
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 228
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
925
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!