Bestraffning / korrigering

Sv: Bestraffning / korrigering

Jag förstår, begreppen i sig är väl inte viktiga. men om man tänker "nu jävlar ska hunden få ett straff" känns det lite skevt.
Vad gäller ordet bestraffning så är det ju inte knappt det vi sysslar med i rättssystemet, för att dra en parallell. Vi vårdar människor och vi håller dem inlåsta tills de är fungerande samhällsmedborgare. Men dessa straff är knappast meningen att plåga (då skulle både tortyr och annat vara tillåtet).
Bestraffning låter i mina öron så känslomässigt. Lite som vedergällning (och jag förstår såklart att det inte är det du sysslar med.)

Jag förstår hur du menar.. Men i mina (gamla, luttrade;) öron låter "korrigering" precis lika känslomässigt laddat. Kanske med lite mer sammanbitna läppar bara. För mig är det ett uttryck man använde när jag som barn tränade hund på brukshundklubben. På den tiden korrigerades hundarna med både upphängning i strypkoppel tills tungan blev blå, med piska och med diverse andra mer eller mindre bryska metoder.

-Jag tror inte att man tänker "nu jävlar ska..". Jag tror att man tillåter sig att handla på känsla UTAN att tänka först.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår hur du menar.. Men i mina (gamla, luttrade;) öron låter "korrigering" precis lika känslomässigt laddat. Kanske med lite mer sammanbitna läppar bara. För mig är det ett uttryck man använde när jag som barn tränade hund på brukshundklubben. På den tiden korrigerades hundarna med både upphängning i strypkoppel tills tungan blev blå, med piska och med diverse andra mer eller mindre bryska metoder.

-Jag tror inte att man tänker "nu jävlar ska..". Jag tror att man tillåter sig att hhandla på känsla UTAN att tänka först.

nu blev jag nästan gråtfärdig.

men om en häst (jag vet att vi är på hundforum) äter hästbajs då?
Jag tänker att det skiljer sig på hundar som är allätare (jag tror jag jämför kött och bajs) medan hästar bara ska äta växter och så.

Koprofag, säger du. Vad beror detta på?

Såg ett varmblod(oh ja!! det har med saken att göra. hrm.) äta bajs i hagen igår. Jag blev så paff, förstod inte om det är någon skum näringsbrist eller uttråkning. Aldrig sett hästar göra det förut.

Tips...
Starta en separat koprofagi-tråd. Det är ett ämne som alltid brukar engagera, och det finns en hel del tips och teorier i frågan.

Koprofag, säger du. Vad beror detta på?

Såg ett varmblod(oh ja!! det har med saken att göra. hrm.) äta bajs i hagen igår. Jag blev så paff, förstod inte om det är någon skum näringsbrist eller uttråkning. Aldrig sett hästar göra det förut.

Ett ganska vanligt beteende, vissa påstår att det saknas vissa vitaminer och mineraler hos djur som käkar skit, både andras och sin egen.
Vissa påstår att det är allt från en fix idé tex pga av stress, och vissa gillar helt enkelt smaken.

Jaha, oj sorry. Det var inte mitt syfte att uppröra. Bara förklara att korrigering i mina öron inte är ett dugg mildare än bestraffning.
Det är nog många fel på människor, men i just det här fallet är det så länge sen så att man kan hoppas på ren okunskap - och att vi vet bättre idag. Hmmm..

Jaha, oj sorry. Det var inte mitt syfte att uppröra. Bara förklara att korrigering i mina öron inte är ett dugg mildare än bestraffning.
Det är nog många fel på människor, men i just det här fallet är det så länge sen så att man kan hoppas på ren okunskap - och att vi vet bättre idag. Hmmm..
Är det därför alla är så fascinerade av CM o predikar hans metoder till höger o vänster.
:angel:

Därför, hurdå?
Utan att gå in på Cesar Millan som fenomen, för det är räcker nog till en helt egen tråd misstänker jag.

Aha, ja den förstod inte jag. Skillnaden är stor i mina ögon.

"gamla" metoder är inte så omoderna som man kan tro. de praktiseras fortfarande. jag har varit inblandad i en hel del hätska diskussioner när personer här på forumet (alltså i allra högsta grad nutid) har pratat vitt och brett om dylika metoder + redskap som är förbjudna enligt lag. här är den senaste som ändå var ganska snäll http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=929849&highlight=h%E4nga+hund+koppel

personligen så tycker jag att är hunden farlig, för sig själv eller andra, så är det ok att bestraffa. men jag vill helst att hunden har ett alternativ först. t ex så är det helfel att bestraffa en hund som sticker, om den inte har lärts alternativet stanna och/eller hit. men ingen regel utan undantag. en hund som springer fram och biter mig åker på däng direkt av ganska naturliga orsaker. jag måste ju freda mig!

för mig går gränsen mellan korrigering och bestraffning vid hur lång tid det tar för hunden att återhämta sig. en korrigering ska hunden komma över omedelbart medan en bestraffning gör att hunden blir lite låg en längre stund. korrigeringen behöver inte heller nödvändigtvis upplevas som negativt. om min hund springer till fel apport och jag ropar tillbaka den igen, så bryts/korrigeras beteendet, men jag tror inte att den normalkänslige hunden upplever det som något negativt.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
853
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 228
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
925
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka