S
stintans
Sv: Bestraffning / korrigering
Jag förstår hur du menar.. Men i mina (gamla, luttrade
öron låter "korrigering" precis lika känslomässigt laddat. Kanske med lite mer sammanbitna läppar bara. För mig är det ett uttryck man använde när jag som barn tränade hund på brukshundklubben. På den tiden korrigerades hundarna med både upphängning i strypkoppel tills tungan blev blå, med piska och med diverse andra mer eller mindre bryska metoder.
-Jag tror inte att man tänker "nu jävlar ska..". Jag tror att man tillåter sig att handla på känsla UTAN att tänka först.
Jag förstår, begreppen i sig är väl inte viktiga. men om man tänker "nu jävlar ska hunden få ett straff" känns det lite skevt.
Vad gäller ordet bestraffning så är det ju inte knappt det vi sysslar med i rättssystemet, för att dra en parallell. Vi vårdar människor och vi håller dem inlåsta tills de är fungerande samhällsmedborgare. Men dessa straff är knappast meningen att plåga (då skulle både tortyr och annat vara tillåtet).
Bestraffning låter i mina öron så känslomässigt. Lite som vedergällning (och jag förstår såklart att det inte är det du sysslar med.)
Jag förstår hur du menar.. Men i mina (gamla, luttrade
-Jag tror inte att man tänker "nu jävlar ska..". Jag tror att man tillåter sig att handla på känsla UTAN att tänka först.
Senast ändrad av en moderator: