Bestraffning / korrigering

Sv: Bestraffning / korrigering

Det beror mer på i situation och inte själva handligen i sig. En korrigering ska stå i proportion till hundens mentala styrka vilket innebär att samma handling kan vara en korrigering för en hund men ren tortyr för en annan.

"Bestraffning" tycker jag aldrig är ok, men "korrigeringar" kan vara nödvändiga.

Bestraffning kan väl sägas görs i vredesmod, för att det hettar till i huvudet på föraren. Det följer inte nödvändigtvis en ny träningsomgång där hunden får lära sig att göra rätt, efter en bestraffning, utan det är en signal att det där gör du fan i mig inte om.

Vad som är ok och inte tycker jag är svårt att säga. Min hund blev frustrerad idag när jag gjorde sidoförflyttningar och skuttade och pep för att hon var så uppspelt. Det kan jag korrigera genom att säga nej, eller göra om. Plötsligt glömde hon var hennes mun glappade och vips hade hon mitt lårfläsk mellan tänderna. Då fick hon en propp. Det är en bestraffning och en korrigering.

Det beror mer på i situation och inte själva handligen i sig. En korrigering ska stå i proportion till hundens mentala styrka vilket innebär att samma handling kan vara en korrigering för en hund men ren tortyr för en annan.

"Bestraffning" tycker jag aldrig är ok, men "korrigeringar" kan vara nödvändiga.

Fast det där är ju så subjektivt, vissa kallar det ju fint "korrigering" när de slänger sig på hunden och trycker nosen i deras kiss om de kissat inne eller sparkar på den för att den inte går fot. Själv tycker jag det är solklara exempel på bestraffning. Jag förstår dock vad du menar. En stamp i backen och ett halvt rutet nej kan räcka för vissa hundar, andra hundar kissar på sig av skräck för samma, då blir det till en bestraffning istället för den sistnämnda hunden.

"och vips hade hon mitt lårfläsk mellan tänderna"

har du en krokodil..? :eek:

Svar ja. Tänk dig enorm arbetslust i kombination med morgonpigghet, i kombination med lite frustration över att hon vill framåt och jag gör halvhalter och backar. Sen glappar munnen lite och man överdriver allt för att visa hur otroligt onödigt det är att backa och så tjoff har man smackat ihop tänderna över något man inte borde ha haft i munnen.

Ja, det är ju självklart det svåra, man kan vränga orden.

Men det är väl som skogstrollet skriver att det har att göra med individen också. Korrigerar du en rottweiler och en papillion med samma kraft kommer det ju bli galet ena eller andra vägen.

Jag har hört att hästar har tre sekundersminne när det gäller korrigeringar. Att man måste korrigera inom 3 sekunder, annars förstår hästen inte varför du rycker till i grimskaftet eller whatever. Gäller det hundar också?

För jag tycker mig se hundar som får tillsägelser senare (av praktiska skäl, typ att de drar iväg och får en utskällning för det postumt)

Så när hunden har gjort något den inte får och kommer tillbaka med ett skamset uttryck är det inget att göra åt problemet?

Jag korrigerar aldrig i det läget. Om hon gjort något riktigt fult, tex skällt på en människa som blivit rädd kan det hända att jag bestraffar, dvs överreagerar, men korrigerar jag kommer det på en gång. Dvs, jag löper efter och tjuter och hunden tex drar på en hare. Då råder det ingen tvekan om att det är just NU hunden gör fel. I samma sekund hon stannar belönar jag.

En hund är inte en människa, men språket är ofta anpassat och mer nyanserat vad gäller människor. jag hittar verkligen inget bättre ord. Jag försökte beskriva en hund som står och äter bajs eller jagar fåglar eller kissar inomhus. och ser ut som att den vet att den inte ska göra detta. Bidra gärna med ett bättre ord.

aggressionsdämpande signal är nog mer relevant, skulle jag tro.

Om jag behöver förtydliga detta så skäller jag inte ut en hund när den kommer på inkallning eller stannar efter att ha gjort något otillåtet.

typ svansen mellan benen/ visa strupen kinda-thing?

Klassiska aggressionsdämpare.
Hunden upplever att människan är arg (eller förväntar sig att den ska bli arg, antingen pga tidigare erfarenheter eller pga hur den upplever situationen) och responderar på det. Dvs försöker dämpa människans aggression.

Personligen tror jag att den (felaktiga) tolkningen att "hunden känner skam" leder till många orättvisa bestraffningar. Som hunden inte begriper ett dugg av, utan bara gör den ännu mer osäker.

du menar att de aggressionsdämpande signalerna triggar mer aggression hos människan eller vad?

Ja, eftersom hunden ser ut att skämmas är det ok att bestraffa den eftersom "den då förstår vad den gjort fel".

När den i själva verket läser av att matte/husse är förbannad och försöker dämpa DET beteendet. Inser man det blir det uppenbart hur galet det vore att kicka till en sådan hund.

Eeeh?
Nu förstår jag inte din reflektion alls, sorry..
Förklarar mig och hoppas jag hamnar rätt..

När man som människa anser att man betraktar en individ som skäms, så förutsätter man att den individen vet och erkänner sitt misstag. Om individen då upprepar samma beteende senare, så har man som människa "rätt" att bli väldigt arg eftersom "hunden visste bättre än så". Och när man blir väldigt arg blir bestraffningen/korrigeringen därefter.

För att svara på inledningsfrågan, jag ser ingen gradskillnad mellan bestraffning och korrigering. För mig är det ren semantik. Inom inlärningspsykologin används begreppen negativ resp positiv bestraffning utan någon sådan värdering, och det är väl där jag har mina "rötter".

Här är en reflektion över korrigeringar som jag personligen tycker känns vettig.
http://www.agria.se/blog/eva_bodfaldt.nsf/d6plinks/oh--dessa-alla-korrigeringar----

Tillägg: Ser att Skogstrollet hann före mig :)

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
853
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 228
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
925
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka