Bestraffa efter vägring?

H

Hannaaa

Tävlade i Bruks häromdagen (ridning). Jag ser 3 ekipage innan mig, vars hästar redan ca 10 meter innan skrämselhindret tvärstannar, och tvekar. Det första (alla 3 :crazy:) ryttarna gör, är att slå hästarna hårt, upprepade gånger med ridspöet, på hästarna som egentligen bara är rädda. Inte ett ljud från domaren. Inget straff för överdrivet användande av spö, eller osportsligt beteende elr liknande :mad: Fy sjutton tänkte jag, vad sjutton tänker man när man slår sin häst på det sättet?! Och vad är det för domare ?

Innan jag red in på banan bestämde jag mig att hur illa det än gick, så skulle jag på något sätt inte låta NÅGON negativ reaktion gå ut över min häst. ( red då en mkt envis liten shettisdam :D) Och det gick så otroligt bra, det ända var dock när vi kom fram till hindrena, en trekombination på ca 65 cm höjd. Första hindret gick super, men på andra blev det en vägring. Och eftersom jag visste att hon gjorde sitt bästa, och att jag skulle ha drivit mer, då hon har korta ben och ett väldigt litet steg, så klappade jag henne bara lite på manken och lugnade henne, då hon lätt stressar upp sig. Sedan hoppade vi kombinationen igen, och klarade det felfritt. Det blev en tredjeplats och jag vad väldigt nöjd. :)

Men när man sedan går ner till stallet får man självklart kommentarer om att man borde tagit tag i hästen, ställt upp den framför hindret, och sagt åt den ordentligt (ex. rappat till det med spöt, eller "rytit" eller något liknande). Men VARFÖR ? Och vad tycker ni, gjorde jag fel som "berömde" henne, även om hon vägrade ? SÅ fel kan det inte ha varit, då hon hoppade felfritt gången efter eller ? Varför ska man överhuvudtaget ställa upp den framför hindret, visar man inte ganska tydligt då att ett hinder är något negativt?
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

"När kunskapen tar slut tar Våldet vid." , Har jag läst nån stans..
Jag tycker att du gjorde rätt.! :bow:
Ju snällare man är imot hästen ju mer respons får man och hästen tycker att det e roligare!;)
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

oftast ( säkert 99% av alla gånger) så beror ett stop på att ryttaren stör på något vis. jag brukar inte säga/göra något om hästen stannar, bara vända upp och ta det igen, då det oftast beror på att jag lagt pållen fel på/missbedömt hindret.

jag tycker att du gjorde helt rätt :) stå på dig ;) en häst som behandlas med respekt gör alltid sitt bästa ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bestraffa efter vägring?

Tycker du gjorde helt rätt!! Måste säga att det var ett märkligt betéende av domaren att inte påpeka över huvud taget att spöt användes på ett felaktigt sätt. Särskilt eftersom det dessutom var en brukstävling där huvetsyftet är samspelet mellan häst och ryttare. Nej, du gjorde helt rätt så fortsätt så så vinner du säkert nästa gång ;)
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Du har och gjorde alldeles rätt! :bow:

Var var tävlingen?
Hoppas någon av domarna läser den här tråden och SKÄMS.

LIA
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Tack så mycket för alla svar! :bow: Det var bara en liten klubbtävling, vill helst inte skriva var, då jag inte vill att någon från klubben läser detta .. haha, ja ni fattar säkert :D Men även på flera ridskolor / hos tränare m.m, har jag fått höra det där men att när det blir ett stopp, så ska man ställa upp hästen framför hindret, och sedan bestraffa den.. Vad finns det egentligen för argument för att göra så? :crazy:

Jag tror precis som hillevie så klokt skrev, att minst 99 % av rivningar / vägringar beror på ryttaren, och sedan tror jag också att eaf. 1 % beror på att hästen blir osäker, på om hindret är för högt eller "läskigt". ( tänker på gympalektionerna i skolan, när det är höjdhopp och jag, klantig som jag är, springer fram till ribban och sedan tvärstannar, för att det känns som man ska krascha när ribban ligger på över en meter, har ju aldrig varit Mvg i idrott :D:D ) ok, det där blev lite väl flummigt, men om gympaläraren hade gått fram och kört en knytnäve i magen på mig, eller tagit fram en långpisk vet jag inte om jag i fortsättningen hade varit "närvarande" på fler idrottslektioner .. :crazy:
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Men är det verkligen tillåtet att "spöa" upp hästen?! Var det inte en landslagsryttare som för inte så länge sen fick "straff" för att hon just var för hård mot hästen?

Håller med om att det till största delen är ryttarens fel. Räcker ju med att se till sig själv. Hästen är som en dröm att rida (dressyr) redan från start när jag rider för en tränare. Varför? Joo, hon ser alla småfel jag gör och som påverkar hästen stort.
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Men är det verkligen tillåtet att "spöa" upp hästen?! Var det inte en landslagsryttare som för inte så länge sen fick "straff" för att hon just var för hård mot hästen?

Håller med om att det till största delen är ryttarens fel. Räcker ju med att se till sig själv. Hästen är som en dröm att rida (dressyr) redan från start när jag rider för en tränare. Varför? Joo, hon ser alla småfel jag gör och som påverkar hästen stort.

Nej, det är väl aldrig tillåtet? :crazy: Hoppas jag eaf ..
Och absolut inte i Bruks, där domaren bör titta extra på samspelet mellan hästen och ryttaren, hur lugn hästen är, och hur fina hjälper ryttaren använder.. Helt ofattbart vilka domare det finns :mad:
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Tycker också det är onödigt att slå hästen för att den vägrar. det kan finnas så måga orsaker. Om steget inte passar, hindret är skrämmande=att hästen inte litar på ryttaren eller att ryttaren på annat sätt stör.
träna mera, våld hjälper inte.
det borde finnas mera stilbedömningar på tävlingar med lägre nivåer så att ryttarna fick tänka till lite. vi ordnade stilbedömning på vår ridskola nu på hösten och alla red jätte fint! På våren hade vi en vanlig tävling, och de mindre erfarna tänker ändå bara på att "det är tävling, kortaste och snabbaste vägen" fast det är clear-round. Nu hade alla mycket bättre vägar.:idea:
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Tycker också det är onödigt att slå hästen för att den vägrar. det kan finnas så måga orsaker. Om steget inte passar, hindret är skrämmande=att hästen inte litar på ryttaren eller att ryttaren på annat sätt stör.
träna mera, våld hjälper inte.

Var det menat till mig ? :confused:
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Tycker du gjorde helt rätt.. Förstår inte vad vissa ryttare tänker med som slår sina hästar. Ridspöt ska inte vara med i ridningen som bestraffning. Klarar man inte av att rida med spö för att bestraffa borde man inte rida med spö överhuvudtaget.

Som en annan sa, en vägran beror oftast på att ryttaren gör fel och inte hästen.

Sen ska man tänka att hästen gör så otroligt mycket för dig som ryttare så bara för att den kanske gör fel nån gång varför blir arg.
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Utöver att det är oacceptabelt att bestraffa en rädd häst så det det också väldigt illa ut.
(Låt mig nu från början påpeka att det här inte är det värsta, men folk har redan påpekat att det är fel att bestraffa en rädd häst.)

Ridning ska (enligt mig i alla fall) inte bara vara trevligt att utföra utan även trevligt att se på. Våld är aldrig trevligt att se på.

Så du gjorde även det visuella en stor tjänst genom att klappa istället för att slå! :bow:
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Heja TS!
Varför skulle en häst vägra bara för att "dumma sig"? En stackars gammal ridskolehäst kanske. För att den inte tycker att det är kul. Kanske för att ryttaren rycker den i munnen i hoppet eller gör något annat knas. Av ren okunskap, vanligen.
Nej, alltså, om hästen inte vill hoppa läskiga/tråkiga hinder, så sänk då eller hoppa i skogen eller gör något annat av det - bara gör det kul och lätt och bra igen. Piska på gör väl möjligen så att hästen hoppar på skräck, men inget annat. Det funkar ju inte.
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

men om gympaläraren hade gått fram och kört en knytnäve i magen på mig, eller tagit fram en långpisk vet jag inte om jag i fortsättningen hade varit "närvarande" på fler idrottslektioner .. :crazy:

Haha, lät väldigt kul med knytnäven ;)!
Men ärligt talat så gjorde du absolut rätt :bow:. Man ska ju absolut inte bestraffa en häst på det viset. Eftersom det oftast är ryttarens fel förstår ju inte hästen vad den har gjort för fel och blir helt förvirrad och förknippar det med något dåligt. Tråkigt att det förekommer och att domarna inte sa något :eek:
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Hm, var det en klubbtävling så är det ju inte särskilt troligt att det var en utbildad domare som dömde.

Det brukar oftast vara någon ridinstruktör...........
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Jag håller med alla er som skrivit, verkligen- MEN! I enstaka fall finns det faktiskt hästar som bara dummar sig. Har en fuxdam som kan sätta en riktig jävlig sida till och vara envisare än en åsna. När det gäller hoppning stannar hon dock aldrig, men exempelvis så hade vi en period då hon bestämde sig för att itne gå in i transporten. Inte så att hon var rädd eller något, hon sa bara "Vi går in Sen. Jag bestämmer." Efter viss övertalning involverande en långpisk och massa beröm går hon nu mycket glatt in i transporten ;).

Blev ett litet sidospår och som sagt håller jag med er om att man absolut inte ska slå en rädd häst och självklart ska man undersöka om hästen har ont någonstans ifall den upprepade gånger börjar stanna på hinder. Ville bara poängtera att allt inte är svart eller vitt ;)
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

det borde finnas mera stilbedömningar på tävlingar med lägre nivåer så att ryttarna fick tänka till lite. vi ordnade stilbedömning på vår ridskola nu på hösten och alla red jätte fint! På våren hade vi en vanlig tävling, och de mindre erfarna tänker ändå bara på att "det är tävling, kortaste och snabbaste vägen" fast det är clear-round. Nu hade alla mycket bättre vägar.:idea:

På min ridskola så har vi stilbedömningar på alla klubbtävlingar och då delas det ut pris till dom plaserade i klassen och den som hade bäst poäng på stilbedömningen. Det motiverar ju ryttarna att rida så bra vägar som möjligt och så vidare:bump:
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Jag tävlar också bruksridning, och har sett liknande saker. Det går lite stick i stäv med själva tanken bakom bruksridningen, gör det inte? Bara det faktum att du får ha sporrar och spö, men inte bettlöst (ok man får oftast dispans) känns lite fel, när tanken är att "hästen ska lära sig lita på och lyda sin ryttare". Tyvärr är det vanligt att hästastackarna får stryk inte bara när de vägrar, utan spöt kan åka fram när som helst. För att inte tala om alla de som blir frusterade när ryggningen skiter sig och börjar banka slita dra!

Nej, jag förstår inte hur man kan sova gott om nätterna eller hämta sin häst i hagen med gott samvete när man vet att man pinar den så. Min ponny stannade sist vi var ute och tävlade, gissa om folk gav stora ögon när jag skrattade istället för att bli arg. När vi sen skulle försöka igen, kom i full galopp mot hindret och hästen stannar igen... För att sparka ner bommen och kliva över! Jag låg förfasen nästan dubbelvikt hela vägen in i mål :rofl: Det verkade gå hem hos domarna, som visserligen gnällde lite om att han inte gick i korrekt form men som tyckte det var trevligt att vi hade så kul ihop ;)
Folk tar för seriöst på allting. Det är ju bara en lek.
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Du gjorde helt rätt! :) Man ska alldrig slå någon(djur eller människa) bara för att den gör fel
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
B
Hästhantering Var på Göteborg gorse show igår. Alltid lika kul och trevligt att vara där! Men i år såg jag något som jag reagerade starkt på. Det...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: Bite_me
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
C
Hästmänniskan För ca. 3-4 veckor sedan var jag med om den allvarligaste ridolycka jag varit med om hittills. Jag jobbar som hästskötare och...
Svar
17
· Visningar
5 606
Senast: Seabisquit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp