Bestämd (bortskämd) fröken?

Mauthoria

Trådstartare
Har skrivit om henne förut men försöker igen. Har en 07 som jag tränar för fullt nu. Men hon är så "ojämn", full speed och träningsglad ett par veckor sen slappar hon till sig ett tag för att sedan gå full rulle igen? Växtperiod? Ökat en del å längden men på höjden har hon stått stilla väldigt lång tid. Ibland tror jag bara hon jäklas då hon är ganska bortskämd. En annan tränare tycker jag ska ligga på henne mycket, mycket mer? Han tycker hon gör lite som hon vill? Hur mycket ska man ligga på och pusha de? Jag kanske är alldeles för mesig? Gammal stam så kanske behöver mer tid? Mer vila? Eller är det bara mer "jävlar anamma" hon behöver från mig!?

Har haft ute veterinär, equiterapeut och massör vid flertalet tillfällen men inget fel hittat? Frisk som en nötkärna!

På banan funkar hon finfint! Sköter sig bra. Behöver bara ha mer rutin på banan överlag tex. på voltning, springa i grupp och fart, fart, fart! Hon verkar tycka det är ganska spännande. En anna sak är att hon totalvägrar gå först?? Bakom går hon som ett skott men först vägrar hon? Men där tror jag bara det är en fixidé hon fått för sig? (Hoppas jag) Hur i hela friden ska man få bort det? Funderar på att lämna bort henne ett litet tag till någon som har tillgång till bana för att intensivträna henne, då vi har dåligt med träningsmöjligheter och långt till banan....kan det vara en idé?

Tacksam för tips och råd!

Senast ändrad:
Sv: Bestämd (bortskämd) fröken?

Skulle nog inte vara allt för orolig, hon fattar kanske inte riktigt vad det ska handla om än. Vi har en som är likadan, det brukar släppa tids nog. Har du gått igenom henne och inte hittat nåt fel är det nog bara fortsätta att trimma så kommer det förutsatt att hon känns fin annars... Det är ju mycket som ändras rent kroppsmässigt på hästarna i den här perioden, muskler och så vidare, så det är kanske inte så konstigt om de blir lite småtrötta ibland.

Låt det ta lite tid, när de är mogna brukar de släppa till.

Det som jag skulle vara lite fundersam över är att hon inte går först. Har du alltid någon före när du kör? Eller går det bra så länge hon är ensam?

Min sambo hade ett stort svart sto. Hon kordes in med sonderslagna joggers till hoger och vanster men det loste sig tillslut.
Problemet var att det helt enkelt inte gick att trana henne. Hon var lat / ovillig / uttrakad. Hon vilade mkt som tvaaring och nar sommaren kom la de allt pa ett kort och kvalade. Helt plotsligt sprang hon.
De borjade tavla och hon var alltid med faltet, dock sist. Hon gick ett tiotal lopp men tjanade inte krona.
Tillslut borjade kretsen runt hasten att trottna och kusken blev tillsagd att kora skiten ur henne. Hon hamnade pa topp och joggade i mal. sedan vart det lekande latt - hon borjade gilla att ligga i taten.
Hon saldes och kordes ner till Jersey dar hon tog varldsrekord...

Okej :) hoppas att det är så, att hon behöver lite tid. Tycker ändå inte jag kör alltför mycket med henne? Hon är sån att ju mer man kör med henne desto piggare blir hon? Kör två dagar och vilar en. Kör mellan 8 km till över en mil. Då det är lite kortare blir det lite tempo istället och det är ju inte så mycket..eller? Hon ser lite hängig ut stundvis (då jag alltid tagit ut veterinär eller liknande) men ingen som hittar något fel, så borde ju vara lite värk eller så?

Oftast har vi kört med henne ensam på banan, då går det bra. Inga problem med hästar som springer i motsatt håll och så, hon blir lite fundersam och vill med såklart men konstigt vore ju annars. Annars har vi bara kört med en annan, bakom går det fint men så fort den andre sackar och kommer efter så stannar hon helt och backar och håller på!? Jäkla idé hon fått för sig? Min far som haft travhästar i över 40 år har inte sett ngt liknande?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 765
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 585
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar