Beställning från B....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 492
C

Cronis

En kompis till mig ska beställa en sadel ifrån Börjes. Hon frågade mig vad jag tyckte om det. Jag sa:
"Jag skulle aldrig beställa en sadel på postorder"
Hon undrade givetvis varför och jag sa att jag tyckte inte att det är bra. Enkelt svar.
Men hon ska göra det, bara för att sadeln va billig. :crazy:

Jag sa till henne varför inte köpa en bra märkes sadel, där man vet att kvaliten är bra. Köpa en begagnad. Det är bra priser på dom!
Och då kan man prova! Jag lovar det är värt det, och det är ett bra tredje hands värde på den om du ska sälja sadeln, eftersom hon säkert kommer få köpa en ny om ett tag igen, eftersom hästen kommer muskla sig. Och blir tvungen å ha en ny sadel.

Hon har en unghäst, som hon nu har ridit lite grann i en för liten och trång sadel, som har resulterat i att hästen fått ont i ryggen och nite allt är positiv till arbete som innan.
Inte så konstigt...
Jag sa att hon gör som hon vill, för det är inte min häst+rygg, samt ev. veterinär (kiroprakor) kostnader som tillkommer eftersom det nu kan bli fel ang. sadeln. Min kompis är inte sååå duktig å jag har flera gånger påpekat att hon bör ta ut en sadelprovare, så hon vet va hon ska ha för sadel.
Men hon har inte råd...Och hon vill inte betala mer för sadeln än va hästen kostade... :crazy:
Men det finns fina beg. märkes sadlar för under 6000:- men det inser inte hon...

Jag vill inte vara elak... Vill bara hjälpa. Vad göra...?
Det känns taskigt mot hästen eftersom hon redan har ont. Och ägaren verkar inte fatta. Jag vill inte göra mig osams...

Sv: Beställning från B....

Hälsa henne att på extremt kort tid med en illasittande sadel, kan vara livhotande för hästen :devil: .

Ja men när ska hon fatta det då? *morr*

Ja om hon ändå kunde förstå... Jag försöker få henne att förstå... Men som vän är det ibland svårt att ge kritik.

Okej jag förstår.
Samtidigt vill man ju att att personen ska lära sej en läxa men det är inte schysst mot hästen.

Hoppas någon annan kan komma med nåra bra tips!

Jo precis. Hästen har ju redan farit illa. Det är ju onödigt att den ska behöva få ännu mera ont

Fråga henne om hon har något samvete alls :mad:
Hon kan ju själv springa runt med för trånga skor så kan hon ju få känna vad skönt det är :devil: :devil:

Vill hon inte att hästen ska må bra???????????????
Har hon inte råd att köpa riktiga grejer till hästen så kan hon
lika gärna sälja den.

Lite :devil: känsla och sunt förnuft.

Min polare har köpt en sadel från Börjes. Hon provade den inte ens utan bara slängde upp den på ponnyryggen och red. Men sen rider hon som hin håle och är allmänt oförsiktig med sin ponny. Sen försökte hon hävda att det var en Prestige, när det stod Kingston på den :smirk:

Notorius skrev:
Min polare har köpt en sadel från Börjes. Hon provade den inte ens utan bara slängde upp den på ponnyryggen och red. Men sen rider hon som hin håle och är allmänt oförsiktig med sin ponny. Sen försökte hon hävda att det var en Prestige, när det stod Kingston på den :smirk:

Jisses :eek:

Kan man säga. Att ponnyn ofta är halt ser hon inte som ett varningstecken, för nej, den fejkar bara :smirk:

Ser inget fel i att köpa sadel på postorder, man kan få fina märkessadlar på postorder också, inte bara skräp och man får prova dem på hästen precis som man får prova en ny sadel från butik, man får spänna fast den och rida lite lätt i den utan stigläder.

Men att köpa en sadel bara för att den är billig och sedan inte bry sig om den passar på hästen eller inte är mycket DUMT!

jag känner en som har en av dom billiga sadlarna från börjes och den passar hästen hur bra som helst!

I det läget är det nog ingen idé. Jag har samma problem med några jag känner. Man försöker hjälpa men om man säger nåt är man dum och fattar inte. Eller oxå blir man ignorerad. Jag blir oftast det senare. Jag har sagt x antal gånger att den där sadeln ligger ju inte bra... Men då svaras det att: Jo hästen älskar den, å billig var den...
Vad gör man?.. Lika bra att kapitulera känns det som. Man har ju iaf försökt....

MercedesBenz skrev:
I det läget är det nog ingen idé. Jag har samma problem med några jag känner. Man försöker hjälpa men om man säger nåt är man dum och fattar inte. Eller oxå blir man ignorerad. Jag blir oftast det senare. Jag har sagt x antal gånger att den där sadeln ligger ju inte bra... Men då svaras det att: Jo hästen älskar den, å billig var den...
Vad gör man?.. Lika bra att kapitulera känns det som. Man har ju iaf försökt....

Det är precis så det är i detta fall.
Och eftersom hon inte vill ha utrustning dyrare än hästköpet... ja då fattar jag inte varför man har häst... :crazy:

Hur mycket kostar sadelutprovare hos er egentligen?! Har hon råd med en sadel för några tusen har hon råd med en sadelutprovare för en femhundring.
Och om hennes unghäst redan inte gillar sadeln mpåste hon väl tänka om. Eller det kanske krävs att hästen slänger henne i väggen.... Men då kanske hon bara tror det är en problemhäst. Tyvärr inser inte folk att så många problem som en häst kan påvisa ofta beror på utrustningen.

Be4 henne iaf maila en sadelutprovare om fördelarna med en bra sadel... eller tvinga henne gå in på ridin.se. Där står det en del tecken då det är dags att byta sadel...

Jag har gett henne massor av råd och tips.
Jag sa "att har du inte råd med en vettig sadel köp åtminstone en pad att ha under sadeln, gärna en gel-pad som fördelar trycket"

Men det va inte frågan om... :crazy:
Jag har gett henne tips till sadel utprovare, och affärer med kunnig personal, och stort utval av sadlar där man får ta med häst å prova/provrida.
Attären jag tipsade om har en bra hemsida där man kan se vilka beg. sadlar de har inne och vad de kostar, vilket är BRA!
Då kan man planera sin resa, eftersom hon har några mil att åka dit. Men hon påstår att det blir för dyrt, efterom hon måste hyra ett släp...:crazy:
Jag menar... hur ska hon få tag i en BRA sadel när hon vägrar se att man måste göra lite för att det ska bli bra. inte bara ta första bästa....

En Billig sadel kan bli dyr i längden :smirk:

Lonely skrev:
En Billig sadel kan bli dyr i längden :smirk:

Precis!! :bow:

Men säg det till henne!
Vad ska jag göra? Jag vill ju bara hästens (och hennes bästa)!

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
896
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 344
Senast: Tossa90
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka