Beställa hund - hur lång tid?

P

potion

Konstig rubrik kanske men.. Jag är nämligen på jakt efter en speciell hund. Det ska vara en viss ras, en viss färg och ett visst kön. Sen måste ju naturligtvis kemin stämma också. :smirk:

Är det nån som har erfarenhet av att 'beställa' hund på det här viset? Hur lång tid har det tagit innan ni har hittat just den?

Tack på förhand! :)

Sv: Beställa hund - hur lång tid?

Tja... När jag hörde att en tik skulle paras med "rätt" hane så var det ju klart. Men jag vet inte hur länge jag funderade på det innan. Jag bestämde mig nog när jag hörde talas om parningen och jag fick rätt hund direkt.

Det beror helt och hållet på vilken ras det är du söker.

Själv bestämde jag mig för ett tag sedan för en röd dvärgpinscherhane, pratade med
SKK, kollade på rasklubbens hemsida och tog kontakt med dom uppfödarna som verkade intressanta.
Nu, några veckor senare har jag ett litet fjorton veckors odjur hemma.
Då hade jag dock tur, min valp var ensam kvar i kullen och jag fick ett kanonerbjudande ifrån uppfödaren.

Tack Tippan o Yeah! :)
Hmm... kan jag gå in på rasklubbens hemsida kanske och göra en efterlysning/beställning? :idea:
Jag vill ha en borderterriertik och färgen jag vill ha kanske är ovanlig, jag vet inte (red grizzly), så då kanske det tar längre tid? :smirk:

Gå in på rasklubbens hemsida, där brukar det oftast finnas födda/planerade kullar.
Kolla upp vilka uppfödare som känns intressanta och hör sedan av dig till dom för att
eventuellt få ställa dig i kö till kommande kullar.

Lycka till !

:bow: Ska genast ge mig ut på jakt! :)
Undra om man kan beställa exakt nedkomstdatum också så man kan planera in köpet riktigt ordentligt.. :p

Jag väntade två år på min hund. Men då väntade jag på att en viss tik skulle paras.

Den som väntar på nåt 'gott'.. :)
Har redan hittat en kennel som ser intressant ut, men det verkar vara 'dåligt' med just den färgern jag vill ha (om man tittar på tidigare kullar).. Får leta vidare.. :)

Beställa och beställa, den som säljer valpen ska ju vilja att du får den också, det är inte som att förhandsboka en bok :crazy:
Jag har mina ögon på en fin tik som inte kommer paras på ett bra tag, men jag är beredd att vänta på det, men om jag ens kvalificerar mig för att få köpa en valp bestämer uppfödaren!

Jag vill ha min hund från en specifik uppfödare, och när jag kontaktade henne hade jag sån tur att hon just nu väntar på att tiken ska börja löpa. Men sen ska hon ju bli dräktig också, "rätt" antal valpar ska födas och i mitt fall ska det sen rabiesvaccineras. Så om ett år eller så hoppas jag på.... Men det är det värt!

vacasso skrev:
Beställa och beställa, den som säljer valpen ska ju vilja att du får den också, det är inte som att förhandsboka en bok :crazy:
Jag har mina ögon på en fin tik som inte kommer paras på ett bra tag, men jag är beredd att vänta på det, men om jag ens kvalificerar mig för att få köpa en valp bestämer uppfödaren!

Jag förutsätter helt kallt att jag är kvalificerad, sen om uppfödaren eller ens valpen gillar mig.. tja.. då får jag se mig om efter en annan uppfödare som har den hund jag vill ha. Även om jag får vänta två år på 'den rätta'.. *rycker på axlarna*

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 118
Senast: Bulldoozer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 926
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar