Besök av tokkåt hanhund.... (låångt)

C

CeciliaW

Inatt väcktes jag och Johan av att hundarna stormskällde. Det har väl visserligen hänt förut - men inte att de svarats av en annan hund, utanför vårt hus, mitt i natten. Framförallt inte av en hund som står på vår tomt... :eek:

Jupp, han var tillbaka. Hunden som dök upp på Juldagen (tror aldrig jag skrev om det) på vår tomt från ingenstans, och som husse och matte inte brydde sig om att leta efter så hundstackarn gick omkring på tomten i två-tre timmar. Jag ville inte ta in honom eftersom jag inte visste om han hade löss eller loppor, samt att jag var väl medveten om att hundarna snart skulle börja löpa. Tillslut (dvs efter tre timmar när det hade börjat snöat ymnigt och jag tyckte rätt synd om den halvt översnöade hunden) knölade jag in hunden (en rätt stor Hovawartblandning) i bilen och åkte och lyckades lista ut var han bodde efter en hel del letande. Ägarna såg mest ut som "Och vad vill du?" när jag stod där med deras hund i koppel. Men visst hade jag kommit rätt, det var deras hund och jag fick inte knappt ett tack för att jag lämnade tillbaka honom.:eek: :mad: Ägarna framstod varken som särskilt oroade eller som särskilt fästa vid sin hund...

Inatt var han tillbaka. Inte så förvånande i och för sig, eftersom Atchoo är i höglöp. Men desto mer irriterande; han parkerade sig på vår farstubro och gnällde, ylade och skällde om vartannat vilket gjorde våra hundar galna. Zynni ställde sig bredbent vid ytterdörren med raggen rest, ljudligt morrandes, tänderna blottade och var fullkomligt beredd att äta upp besten utanför om han tog sig in i HENNES hus.:devil: Hon är rätt kaxig, min tokfia.

Vi lyckades lugna Atchoo och Zynni som fick lägga sig i sina burar. Och så förflöt natten... hanhunden på bron gav ifrån sig ännu ett pip/yl/skall, våra hundar satte igång att stormskälla igen varpå vi naturligtvis vaknade igen (om vi ens hade hunnit somna) och fick försöka lugna hundarna (igen) så vi skulle kunna somna om (vilket inte var det lättaste). Jag gick ut vid ett tillfälle och slängde ut hunden från vår gård så han skulle gå hem, men han var tillbaka lika fort. Vi hade tyvärr inget telefonnummer till ägarna, och att åka iväg mitt i natten med en främmande hund är inget jag är sugen på när jag är trött och desperat behöver sova. Dessutom trodde vi väl i vår enfald :cool: att ägarna var ute och letade och skulle komma och hämta honom snart, eftersom jag sade att de skulle leta efter honom i byn om han smet igen när jag var där förra gången och lämnade honom.

Men icke. Mellan klockan ett inatt och klockan sex, då jag skulle kliva upp, sov jag nog inte mer än en timme sammanlagt. Enstaka minutrar här och där bara. Och när jag klev upp låg hunden kvar på vår farstu, nu betydligt snöigare. Det är tur att det är en hoffeblandning, de har ju rätt rejält med päls. Men ändå, vara ute hela natten när det kröp nedåt -15°C och snöade.... jag skulle ju vara ute och leta hela natten om det var min hund - och ringa polisen direkt.

På morgonen knöt jag fast honom i en grindstolpe ute vid vägen så vi åtminstone skulle kunna gå ut med våra egna hundar och rasta dem (i koppel). Sen var jag tvungen att åka till jobbet, så Johan tog med sig Zynni och Atchoo och gick ner till ägarnas hus och ringde på. Ingen öppnade, men han kunde se genom ett fönster att tv'n stod på. Han samrådde med vår granne, som tyckte att vi kunde lämna hunden fastknuten eftersom det är bättre att han sitter fast än att han blir påkörd eller stör mjölkböndernas kor och får en spark. Johan ringde polisen och berättade att hunden ifråga satt fastknuten hos oss, och tänka sig! Några timmar senare ringde ägarna till Johan och åkte och hämtade sin hund när de fick veta var han var.

Nu har vi alltså ägarnas mobilnummer, och dyker hundskrället upp en gång till ringer jag dem DIREKT - oavsett vad klockan är på dygnet. :devil: Och händer det många fler gånger kan man ju alltid ringa Djurskyddet... :devil: för låter man hunden vara ute hela natten, trots att man har fått ett tips om vart hunden tar vägen när den smiter, så följer man knappast lagen om tillsyn över katter och hundar... eller vad tycker ni?
 
Sv: Besök av tokkåt hanhund.... (låångt)

Det låter ju onekligen som att dom inte bryr sig speciellt mkt... Men jag hade ringt polisen direkt och sagt att det sitter en hund utanför huset och skäller... jag hade nog inte haft hjärta att låta hunden sitta ute i kylan en hel natt utan hade ringt polisen så fick dom komma å hämta den.

Nästa gång det händer (vilket ni antagligen hoppas att det inte gör ;) ) så ring polisen/djurskyddet på en gång å säg att det är tredje gången som hunden är där. Om ägarna bryr sig så lite som det varkar, så verkar ju hunden ha det bättre nån annan stans :crazy:

Kan tillägga att om B hade förvunnit så hade jag å hela familjen oroat ihäl oss och letat hela natten om det krävdes... Hur kan man bry sig så lite ???
 
Sv: Besök av tokkåt hanhund.... (låångt)

Fast saken är den att jag ringde polisen, men de brydde sig inte. De ville att vi skulle ta in den, vilket inte gick eftersom en av mina tikar var i höglöp, och då sade de att de minsann inte hade några resurser att hämta lösspringande hundar utan då fick den vara ute. De bad mig ringa igen på morgonen om den fortfarande var där då, vilket Johan gjorde... polisen har som skyldighet att ta emot upphittade hundar ("hittegods"), men de är inte särskilt pigga på att hämta dem (varit med om det här tidigare på en annan ort).

Nästa gång ringer jag djurskyddet, helt klart... för det här är ju galet. Har sett hunden springa lös en annan natt också, men då terroriserade han inte oss som tur var...
 
Sv: Besök av tokkåt hanhund.... (låångt)

Kan bara säga, stackars hund som har sådana ägare som inte bryr sig, jag hade precis som Benso skrev oroat ihäl mig och letat hela natten om det krävdes.
Min hund är ju lika mycket värd som mina barn .:)
 
Sv: Besök av tokkåt hanhund.... (låångt)

hade/har en sådan hund här med jämna mellanrum...:mad:
polisen har hämtat honom 2 gånger men ägarna skiter i vilket...sist rigde polisen hem till dem å bad dem hämta hnom...då tyckte hundägarna att vi kulle hålla våra tikar inne så vi slapp bekymra oss om deras hanne...*hhhm*:devil: :devil: :devil:
hatar sådana hundägare...visst kan en olycka hända...men inte gång på gång...sist var han tydligen borta i 3 veckor utan att de brydde sig,,,,:confused: :cry: :confused: :cry: :eek:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 175
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp