Beslutsångest! Köpa/inte köpa drömhunden?

Red_Chili

Trådstartare
Det här blir nog långt... Men beslutsångesten är stor.

Det finns en hund här i världen som för mig är helt fantastisk. Det finns inte ord nog att beskriva hur fantastisk jag tycker att hon är. Hon har ett underbart temperament och är det vackraste jag någonsin sett.

Hon löper nu - och hon ska paras.

Hanen är en otroligt fin hane som jag känner väl. Jag har inte träffat många hanar som är så trevliga som honom rent mentalt - dessutom är han förbannat snygg.

Dessa två hundar har parats förut en gång och det blev två valpar i kullen. Tyvärr dog den ena i en bilolycka, men jag har hunnit träffa dem båda och gillat dem. Även om jag inte lärt känna dem så har jag sett mycket av föräldrarnas personlighetsdrag i dem.

Då till det som får mig att tveka:
Jag pluggar nu. Valpen kommer vara leveransklar till sommarlovet. Jag pluggar hund och kommer ha med mig hunden på skolan, så under skoltiden är det inga problem.
Men sedan, efter pluggandet? Jag pluggar i två år till. Efter det?

Tänk om det blir trassel med att hitta lägenhet/jobb när man har hund? Tänk om jag blir arbetslös och får problem med att få ekonomin att gå ihop?
Sedan är det ju alltid jobbigare att resa och sådant med hund.

Samtidigt - det kommer ju aldrig att garantera hur ens framtid ser ut i 14 år framåt. Ett liv utan hund är dessutom otänkbart för mig. Visst klarar jag mig utan hund, men de tillfällen som jag har hund eller bara hälsar på någon hund jag gillar... Jisses vilket lyft det blir för humöret!

Sv: Beslutsångest! Köpa/inte köpa drömhunden?

Jag tror du har svarat på din egen fråga.;)

En bra sak att kolla upp är om någon av dina föräldrar (?) eller annan kan ställa upp som livlina vad gäller buffert (pengar) OM det kommer oförutsedda kostnader med hunden.

Kan tänka mig att pengar inte växer på träd som student.

Angående lgh och sådär så har jag aldrig ens nämt att jag har 4 djur. Och ingen hyresvärd har heller frågat.

Antar att det är en Saluki det blir i såfall (?) och dom är väll inte direkt kända för att skälla och leva rövare som kan bli störande för grannar heller?

Har för mig att dom trivs bäst ihoprullad som kanelbullar under en filt när dom är inomhus.:D

Jag sitter i samma sits. Har 1,5 år kvar av gymnasiet och planerar valp till sommaren.
Skolan tillåter inte att man har mer än en hund, så mitt största problem just nu är att hitta lägenhet. Har dock hyrt in mamma som ska få hjälpa till när jag har rotat reda på lite telefonnummer.

Har hittat en uppfödare som jag bara har goda erfarenheter från - valpar föds i påsk och blir lev. klara lagom till skolan slutar. Väntar dock med att höra av mig innan jag vet om det finns några lediga lägenheter i närheten först.

Haha, jag vet att jag nästan har det. En av mina vänner har t.o.m. börjat kolla efter namn till min blivande valp :P

Jag är nästan helt säker på att föräldrarna kan ställa upp som livlina om det är så att det krisar - de är faktiskt otroligt snälla på den delen.

Det är klart - frågar de inte så behöver man inte nämna något :angel:

Och ja, det blir saluki. (jag drömmer lite lätt om en cremefärgad tikvalp...)
Japp, ihoprullad i säng eller utsträckta på soffor är favoritplatserna. Dessutom, tja, jag har träffat många släktingar till tiken som varit underbara och har otroligt bra kontakt med uppfödaren...

Men tänk om det går fel med ensamhetsträningen och hunden inte klarar av att vara ensam! :eek:

Men tänk om det går fel med ensamhetsträningen och hunden inte klarar av att vara ensam! :eek:

Det ska man alltid ha i bakhuvet. Det behöver inte gå fel, men en del individer vill inte anpassa sig.

Jag vet inte hur det är där du bor, men här finns det massor av möjligheter såsom hunddagis ( mina börjar på tisdag:D), dagmattar och liknande.

Visserligen har ingen av föräldrarna/släktingarna problem med något sådant, men tja...
Dagmatte kanske kan ordnas, vet ju som sagt var inte hur mitt liv ser ut om två år. Vet inte vart jag kommer bo eller någonting.

Jag skaffade min första egna hund på sommarlovet innan trean! Det har gått galant. Ett tag hae mamma hunden de dagar jag inte var hemma (medan jag pluggade ett halvår på högskolan). Men annars har det gått finfint. Jobbar nu som hästskötare och har en hund till.

Jag tror att om man verkligen vill ha hunden så anpassar man sitt liv efter det och få det att fungera :)

KÖP! förutsatt att dina föräldrar/någon annan ställer upp om det krisar.

Man ska ju vara förbered på att det kan hända saker, men ska man gå och oroa sig för allt kommer man inte våga något.
Har du stöd av föräldrarna och verkligen vill ha vovven så köp. Tror du kommer ångra dig annars

KÖP!
Jag köpte min första hund när jag studerade och han var nåt av det sjukaste i hundväg jag haft, men med grymt god vilja gick det att vända på dom slantarna.

Sannolikheten att du ska ha min otur är väldigt liten så du behöve rnog inte oroa dig för det även om man ska ha det i bakhuvudet.

Jag tänkte likadant som dej när jag skaffade min lilla ängel. Det är enligt mej bara positivt att man tänker igenom köpet ordentligt, istället för att sen stå där med långt ansikte och tänka "ojdå, det här kanske inte blev som jag tänkt mej".

Det finns många jobb där man kan ha hunden med sej, eller jobb där man arbetar natt/kväll/korta dagar och det är lättare att hitta dagmatte.
Annars finns det hunddagis, och när man studerar på universitetet har man på många utbildningar väldigt flexibla tider och man kanske inte ens går i skolan varje dag.

Det ordnar sej om man vill !
Lycka till med valpen:bump:

Sen en till sak. Som ju inte är nånting att sträva efter, men som ändå är en lösning.
Ingen människa vet vad som ska hända i framtiden. Jag kan vara med om en bilolycka som gör att jag inte kan ta hand om mina djur och måste sälja dom. Livet förändras. Och då finns det möjlighet till omplacering. Trots att det är en djungel därute, och svårt att hitta lämpliga hem till t.ex. blandrashundar så är det ändå en utväg om det skulle gå åt pipan.
Så tänker jag iaf. Har haft hästar tidigare i mitt liv, det kanske är därför jag tänker så.
Hundar är ju inte lika okej att byta hem på, enligt somliga.
menmen.

Senast ändrad:

sitter lite grann i samma sits jag med. tar studenten till sommarn och vill skaffa hund nästan direkt, men framtiden.. har inget grepp om den.. vill ta ett friår och sedan plugga högskola men hinns hund med? och vilken ras av alla dessa vackra hundar :rofl: så jag håller på att ta reda vilka möjligheter som finns till att ha hund och studera (+ev jobba) mer kan man inte göra och hoppas på det bästa :)

Klart att du ska köpa. Varför gå hundgymnasium om du inte har en hund. ;)
Dessutom hade Harry ääälskat att få leka med vinthundsvalp.

Ingen hund vill ju leka med min Harry. :cry: :rofl:

Man lever längre om man har hund!! :love:

Ta INGEN hund om du inte kan garantera att h*n inte lämnas ensam om dagarna de närmaste 10-15 åren.

Tycker att det är bra av dig att ha detta i åtanke och överväga ev. köp. Väldigt bra av dig. Men tyvärr tycker jag inte att du ska ta risken. Det är inte rättvist.

Klart att du ska ha din drömvalp! Omständigheter kan alltid förändra sig oavsett vilken period i livet som man befinner sig i. Det enda som skulle få mig att tveka är pengar, dvs. om jag med säkerhet vet att jag inte skulle ha råd med veterinärkostnader om något skulle inträffa.

Omständigheterna tycker jag dessutom ser perfekta ut just nu. Du får hem valpen till sommaren. Du kan ta med dig hunden till skolan under dennes första år i livet. Har du bara ekonomisk backup om något skulle hända, så kör på! Det kan inte bli bättre. Saluki och allt!

När du börjar jobba så finns ju alltid doggis!

Jag undrar precis samma sak. Jag är bra avundsjuk på den personen i såna fall. :angel:
Vem i hela världen kan veta hur ens liv ser ut om 10-15 år? :confused:

KÖP

Det går ju inte att veta hur enns liv ser ut de 10-15 närmaste åren. När man funderar på att köpa hund är det man får fundera på om man är villig att i framtiden anpassa livet till viss del efter hunden.

Längre resor är väll något man får avstå från som hundägare men några veckor kan man åka bort sålänge man har hundvakt. Hur det är att hitta bostad som hundägare är lite olika från ort till ort, i alla fall om man tänker på studentbostäder, här i Umeå kan man bo både i studentkorridor och studentlägenhet med hund tex medans det i stockholm inte är tillåtet.

//Elina, hundägare sedan i sommras och som planerar en flytt till Polen MED HUNDEN för att plugga till hösten.

Kan du garantera detta för dina barn? Ja, efter som att du måste.

Jag kan garantera detta, annars skulle jag aldrig skaffa hund. Skulle jag DÖ är det en annan sak, men då har jag två familjemedlemmar som har förutsättning att ha hunden med på arbetet/hemme (sjukpensionär). Jag skulle aldrig riskera att få ett arbete där jag inte kunde ha hunden med mig. Precis som jag aldrig skulle riskera att skaffa barn om jag visste att jag kunde vara hemma när dagis inte finns tillgängligt. Man får ta jobb som passar in i ens befintliga liv, och ansvar.

Och skulle vi bli tvugna att byta jobb där hundar inte är välkomna så skulle hunden under denna tid få vara hos husses föräldrar (där han är uppväxt) tills någon av oss fått nytt jobb där han kan vara med.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 439
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
301
Senast: Sassy
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI