Beslutet taget.

Bellatrix

Trådstartare
Jag skrev om min hund i våras när jag fick veta att jag var gravid.
Var då osäker på hur jag skulle göra med min hund då han inte är pålitlig med barn. Nu har jag tagit det tunga beslutet att låta honom somna in.
Jag kan inte lita på honom och jag vågar inte riskera att det händer en riktig olycka. Känns fruktansvärt att avliva min friska hund för att jag ska ha en bebis. Är så ledsen...
Tyvärr är han så starkt bunden till mig att jag inte kan lämna bort honom till någon annan, utom min lillebror, men han klarar inte av att ha hund på heltid.
En liten tröst är att han är 8 år nu och det kan bara gå utför med hans hälsa, jag har senaste året sett hur han börjat trappat av.

Så efter att ha pratat med Mul här på buke så kommer jag antagligen åka upp med Zalo till henne i september och ringa ut en veterinär dit. Så han får somna in ute och sedan begravas på hennes mark.
Jag kan inte ta honom till en klinik, han får panik bara man närmar sig dörrarna och det är inte så jag vill ta farväl av honom.

Men vet inte hur jag ska klara av att genomföra detta.
Kommer bli många tårar som faller.
 
Sv: Beslutet taget.

Vad jobbigt.Men du vet säkert bäst själv vad som är bäst för din vän. Och för det vill jag ge dig en *stor kram*.
 
Sv: Beslutet taget.

Jag tog bort min schäfertik för en månad sen, av samma anledning som du!

Hon gillade inte barn, och vart stressad av dem.

Hon var dessutom en riktig enmans hund, och kunde till och med morra åt min sambo...

Sen att hon hade allergier, det gjorde inte saken bättre!

Det är det värsta jag har gjort, att avliva en praktikst taget frisk hund, men jag tror att hon har det bättre nu, och din hund kommer också få det bättre, än att bli stressad av ett barn, om han inte gillar dem!

Isa (min hund) kommer att ta hand om din, och så kan de glädjas åt våra väntade barn tillsammans!

En massa tröstkramar, jag lider verkligen med dig!
 
Sv: Beslutet taget.

Tycker att du fattar ett bra beslut.
Tror nog att Mul kan trösta dig.
Kramar, hoppas vi syns igen.
Annika_38
 
Sv: Beslutet taget.

hmm.. Vi hade en dvärgschnauzer som blev 18 år. Antar att detta är en större hund eftersom att du ansåg 8 år vara gammalt..?

Du skriver att du har så starka band till hunden. Menar du då att du inte klarar av att någon annan har honom, eller att hunden inte kan acceptera någon annan människa?
 
Sv: Beslutet taget.

Det låter som ett genomtänkt och vettigt beslut. Men jag beklagar verkligen att ni är tvungna att genomföra en sån sak och förstår att det känns oerhört ledsamt. Men jag tycker personligen att detta verkligen är ett ansvarsfullt beslut du tar som djurägare! :bow:
 
Sv: Beslutet taget.

hmm.. Vi hade en dvärgschnauzer som blev 18 år. Antar att detta är en större hund eftersom att du ansåg 8 år vara gammalt..?

Du skriver att du har så starka band till hunden. Menar du då att du inte klarar av att någon annan har honom, eller att hunden inte kan acceptera någon annan människa?


Jag har en borzoi, de brukar bara bli 10-11 år.
Det är min hund som är för starkt bunden till mig, åker jag bort så slutar han äta. När jag var i USA i 2 veckor och han var hemma med min dåvarande pojkvän, som jag var tillsammans med när jag skaffade hunden så åt han inte utan låg under skrivbordet och deppade i 14 dagar tills jag kom hem igen.
Den enda person som han verkligen har funkat hos förutom mig är min lillebror, och han har en sjukdom som gör att han långa perioder inte klarar av att gå med en hund. Han fick ge upp sin egen tillsist.
 
Sv: Beslutet taget.

Tack alla för stöttningen!
Nu har jag två månader på mig att bearbeta detta och fösöka ha så kul som möjligt med Zalo.


Annika_38: Vi syns nog snart igen, var väldigt trevligt att träffas iaf. :)
 
Sv: Beslutet taget.

Bra beslut! Förstår att det var/är jobbigt och du har mina sympatier. Tycker det är starkt gjort av dig! Och du har ju ordnat så att han får somna in på ett lugnt och fint sätt i det fria, utan onödig stress.

Sen så är det faktiskt så att en fysiskt frisk hund inte är detsamma som en mentalt frisk. Själv anser jag att en hund ska vara bådadera för att få kallas frisk, helt enkelt.
 
Sv: Beslutet taget.

stackare=(

vi tog bort våran amstaffblandis förra veckan. inte pga att hon inte gillar barn. hon va jättemammig mot våran bebis. men hon klarade inte av att möta andra hundar. med huse gick de bättre men sen vi fick barn så va hon rabiat även med husse när barnvagnen va me. antagligen försvarade hon bebisen.

Hunden led av allergi och kliade sönder sig om hon inte hade tratt på sig. Dessutom är sambon allergisk och det blev bara värre och värre. det va den största anledningen att vi inte kunde ha henne kvar. hennes allergi kanske hade gått att lindra med vaccin eller kortison men vi ville inte lämna bort henne till nån som lovar att ta tag i allergin och sen skita i det...

Därför tog vi beslutet att ta bort henne.

Jag tycker du gör rätt...

*styrkekram*
 
Sv: Beslutet taget.

Jag tog samma beslut när vår son var liten. I början funkade det ok, men när lillen började krypa så kände sig hunden jagad och osäker och gjorde otäcka utfall. Eftersom hon alltid haft dessa tendenser mot nya människor så var det faktiskt ett lätt beslut. Tänkte innan han föddes att hon kanske skulle känna sig trygg med honom eftersom han var en av oss i familjen och så liten och hjälplös i början, men det blev inte så.... :cry:
 
Sv: Beslutet taget.

Det var vad jag innerst inne hoppades med Zalo.
Men när jag funderat ordentligt så insåg jag att det inte kommer bli så
Dessutom är Zalo enormt håröm, han brukar nafsa efter mig när jag borstar honom. Garanterat att han gör det om ett barn råkar dra honom i pälsen, vilket väl barn alltid gör.
 
Sv: Beslutet taget.

Stackars er, särskillt din hund. Jag är så glad över att ha hundar som inte har någonting emot barn.(svärmor är dagmamma). Det enda vi får vakta är så att inte den gamla vaktar och tvättar ungen för mycket. Han gör det mot alla ungar, oavsett art:smirk:
 
Sv: Beslutet taget.

*kl*

Ett genomtänkt beslut av en ansvarsfull hundägare.
Det bästa är inte alltid att låta djuret leva vidare, och det tycker jag du visar med detta fina inlägg.

Ha ett par underbara sista månader med din vän! *kramar om*
 
Sv: Beslutet taget.

Tack!
Börjar känna mig jätte ledsen nu, och värre kommer det bli.
I tisdags så struntade jag i städningen här hemma för solen var äntligen framme för första gången på flera dagar, så jag tog vovven och åkte till hundbadet i Malmö istället några timmar så att han fick bada och busa med de andra hundarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 551
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 649
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 803
Senast: Sel
·
Hundhälsa I tisdags kväll fick min älskade Abbe somna in. Ute på landet där han alltid mådde som allra bäst. Fem år och fyra dagar. Den orättvist...
Svar
11
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Sämsta filmen?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp