Sv: Beskriv vad du vill ska ingå i en boxhyra!
Morgonfodring, utsläpp, lunchfodring och eftermiddagsfodring under vardagar är en nödvändighet som måste ingå för min del eftersom jag går i skolan och dessutom pendlar, vilket innebär att tåget går kl. 06.45 varje morgon och jag inte kommer hem förens kl. 16.45 mån-tors, är dock hemma ca 12.45 på fredagarna.
Minimumet för min del är att boxarna är minst 9 kvadratmeter stora, men Gärna Större!
Vattenkoppar ser jag inte så om en nödvändighet i stallet, hellre har jag en uppvärmd vattenkopp ute i hagen. Men däremot vill jag vara säker på att min häst för vatten varje dag.
Daglig utevistelse med andra hästar i bra, rejäla hagar vill jag också ha. Det är också något som står högt på min lista.
Även tillgång till rinnande vatten i stallet vill jag ha, det är de absoluta kraven jag har för att jag överhuvudtaget skulle kunna tänka mig att stalla upp min häst i det stallet.
Även BRA ridvägar i skog och mark och närhet till åtminstone en ridbana som är bra, som man kan nyttja mot en extra kostand t.ex.
Allra helst ser jag dock att samtliga fodringar ingår. Då får hästarna Precis samma rutiner av en och samma person som fodrar, släpper in och ut dom etc. vilket jag tycker skulle vara bra. Jag ser även gärna att man kan köpa strö (helst halm, men även torv och spån) på gården/i stallet samt grovfoder (hö alt. hösilage med hög ts, bra kvalité som inte dammar osv. med medelmåttiga värden). Kraftfoder köper jag helst själv och jag skulle fördra om inget kraftfoder var medräknat i stallhyran.
Helst vill jag också ha varm/kallvatten, spolspilta, tvättmaskiner och ridbana/ridplan som är belyst så man kan rida "hemma" utan att behöva rida ut, och så att man även kan rida utan större bekymmer även kvällstid under vinterhalvåret. Men allra helst även ridhus!
Vill helst också ha Uppvärmd sadelkammare där man får en chans att få plats med ett skåp där det nödvändigaste går in (sadlar, träns, grimmor, grimskaft, skötselgrejer, borstar, hjälm, handskar, skor m.m.) Även säsongenstäcken, dvs. inte alla 236 vintertäcken och 512 regntäcken

....
Toalett är ju också uppskattat om det finns, kan ju vara bra.
Allra helst skulle jag vilja ha sommarbete där också, kunna få hjälp av den som släpper ut genom att denna kan tänka sig ta av lindorna på morgonen, den som tar in kan ta av tjocka utetäcket när hästen är inne m.m... Ser gärna att det skulle finnas bra lösdriftsmöjligheter som en alternativ eller "kombinerad" uppstallning också, med bra ligghall osv.
Där jag bor är stallhyrorna låga och det mesta är rätt billigt, så jag skulle inte ge mer än 400-500:- för det översta stället. Om "allt" det jag ville ha skulle finnas på nedersta
stället även inkluderad ridhusavgift och grovfoder skulle jag kunna tänka mig att betala
ca 1500:- för att stå där.. Även bra, trevliga människor i stallet är ju bra!