Besiktning vid återlämnande av foderhäst

purity_666

Trådstartare
Jag lämnade tillbaka min foderhäst för en månad sedan. Hästen besiktigades när han kom till mig, på ägarens bekostnad. I kontraktet står att jag ska stå för besiktning vid återlämnandet. Hästen återlämnades och ägaren skulle sörja för besiktning och jag skulle betala i efterhand.
Nu en månad efter återlämnande får jag veta att hästen fortfarande inte är besiktigad utan ägaren väntar på pengarna så ska hästen vaccineras och veterinären "kolla igenom" honom då.

Vi har aldrig sagt att jag ska stå för vaccination, tvärtom skulle ägaren stå för det och hon vaccinerade honom precis innan jag fick hem honom förra året.
En månad har gått utan besiktning. Vad skulle en besiktning i dagsläget göra för skillnad? Hur ska någon kunna bevisa när ett ev. fel uppstått?

Jag undrar helt enkelt om jag ska stå för veterinärbesöket som kommer omfatta vaccination och sedvanlig koll. Det som står i kontraktet är besiktning så att hästen återlämnas i samma skick. Ägaren skulle som sagt ombesörja detta men så har inte skett. En månad har passerat.

Jag hade gärna betalat en besiktning, rätt ska vara rätt, men vill inte betala för något som inte genomförts.

Senast ändrad:
Sv: Besiktning vid återlämnande av foderhäst

Hur ska buke kunna svara på vad hästens ägare tänkt sig? Fråga henne! Även om vacc och besiktning görs samtidigt får man vanligtvis en specificerad faktura, så att du kan betala vad besiktningen kostade.

Men att vänta en hel månad är ju rätt kasst... Som du säger, en sån besiktning bevisar ju inte mycket. Det skulle jag ifrågasätta, det du ska betala är ju en besiktning som visar hästens skick vid återlämnandet. Har ägaren, som sagt att hon ska ordna det, inte fått det gjort inom rimlig tid tycker jag att det är en kostnad hon får stå för själv i så fall. Men det är vad jag tycker. Har ni inget skriftligt så får ni helt enkelt försöka komma överens.

Besiktning nu är rätt värdelös som du själv konstaterat. Det är lätt att vara efterklok men du borde gjort det själv strax innan hästen återlämnades eller i samband med det så ägaren kunnat vara med. Har ingen aning om hur du ska göra, betala besiktningen bör du ju göra, men bara om den utförs.

Hästens ägare vill ha 1300 för veterinärbesöket. I kontraktet står att hästen ska besiktigas för att återlämnas i samma skick. Hon skulle fixa besiktning men har inte gjort det.

Jag vill helt enkelt inte betala för något som inte utförts. Besiktningen nu sker i samband med vaccination och det känns som vaccinationen är det viktiga, inte besiktningen,. Hon säger att hon inte besiktat innan för hon inte sett nåt konstigt på honom. Mig veterligen finns inga fel och frågan är hur juridiskt bindande det skulle vara om ett fel uppkom nu.

Dumt av mig att inte fixa veterinär själv förstås. Men hon skulle ringa veterinären dagen efter jag varit där, då tror man ju på det.

Hon säger att hon inte besiktat innan för hon inte sett nåt konstigt på honom.

Vilket då i princip innebär att hon godkänt skicket hästen kom hem i och att du därmed är frikopplad och inte heller borde behöva betala.
Ska hon kunna ställa några krav på dig måste hon ju bevisa att skadan uppkommit under den tid hästen var hos dig, vilket hon inte kan göra om hon väntar en hel månad med besiktningen.

Är du ändå beredd att betala besiktningen (för att slippa tjafs) så be om att få en kopia på fakturan och att den då ska vara specificerad. Har ni inte avtalat om att du ska stå för vaccinationen så ska du inte heller betala för den.

Nej vi har inte avtalat om vaccination. Hon vaccinerade honom i slutet av juni, precis innan han kom till mig.

Ja jag får be om specifikation om hon nu utför en besiktning. Känns mest som att han kommer vaccineras och kollas över.

Fast varför ens göra en besiktning nu? Hästen har ju varit hos ägaren i över 1 månad. Mycket kan ha hänt på 1 månad.. Det skulle ju ha gjorts INNAN hästen kördes hem till ägaren.

Den bästa lösningen borde ju vara denna.

Fråga ägaren vad besiktningen innan hästen kom till dig kostade.

Sen ger du henne hälften av de pengarna och ni struntar i att göra en nu helt meningslös besiktning som du skulle fått betala.

Det blir ju faktiskt en win-win situation.

Med tanke på att hästen redan varit hos ägaren i en månad så är en besiktning nu helt meningslös, och hon har även godkänt skicket hästen kom i, eftersom hon inte gjort någon besiktning.

Vill du låta bli att tjaffsa med henne så tycker jag att lahsds förslag var bra, annars har du egentligen ingen anledning att bekosta någonting. Det är hennes häst, hon får betala vaccinationen själv.

Men oj vad dåligt planerat!
Om ägaren ombesörjt hämtning av foderhästen så är det dennes ansvar så fort hästen beträder transporten med sin första hov!
Om du ombesörjer leverans av hästen har du fullt ansvar tills dess att hästens sista hov lämnat släpet.

Många hästar kan gå år med fel. Kotledsinflammationer och dylikt som även den mest tränade inte kan blotta med ögat utan böjprovsreaktioner så bara för att ni "tyckte" hästen var fräsch så behöver inte det vara fallet!

Varför göra en besiktning nu?
Fråga ägaren det!

OM hästen nu visar en hälta, ska det belastas dig el hur hade hon tänkt?
Kan bli en jättejobbig situation för alla inblandade tyvärr.
Detta skulle ha gjorts i samband innan hästen lämnade dig så att du slipper omkostnader vid ev fel som nu kan påkommas.

Även om ägaren så välvilligt ville ombesörja en vet bes hemma hos henne...så hade det varit bäst att bokat tid med veterinär samma dag hästen anlände hos henne...inte ens 1 dag skulle ha gått och det skulle du ha sett till att det var bokat och klart.
Efter 1 dag kan hästen ha ådragit sig en stukning efter lite brall i hagen el efter att ha rullat sig i boxen...och då när veterinären kommer dagen efter och bes så har hästen ett fel som DU får stå och betala för!

Men det är lätt att vara efterklok.
Nu är det lönlöst...och besiktning spelar ju ingen roll.
Givetvis ska du betala för en besiktning om ägaren vill det, som det sagts...men du ska inte behöva betala något om så hästen har 100 fel!

Lycka till och uppdatera gärna här hur det går! =)

Väldigt enkelt...

1. Rids inte hästen, kanske något hänt i hagen eller sprungit runt för mycket eller stått för mycket och sen ridits och så vidare...
2. Kan ha ridit, skadat hästen själv.

Det gills inte att om hästen skulle vara skadad, måste ni ta reda på av vet. hur länge den kan ha varit där och varför det uppkom vad de anser.
Säg att du kan betala bes. men att du nu inte efter 1 månad vill stå för saker som hänt efter hästen gått ut ur transporten hos henne.

En besiktning nu är inte till din fördel!
Däremot tycker jag att i och med kontraktet att det ligger på ditt ansvar att se till att hästen veterinärbesiktigas både för din och ägarens skull.

Jag krävde att mina fodervärdar besiktigade hästen innan jag hämtade den och då fick inte besiktningen vara äldre än 1 vecka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
615
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej, för att fatta mig kort:) Jag har en foderhäst som enligt avtalet ska vara i fyramånader på prov för att sedan övergå i tillsvidare... 2
Svar
35
· Visningar
3 168
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI