karamelldrottningen
Trådstartare
Glömde fråga på verkstaden då jag fick efterkontroll och har alltså en månad på mig. Den ska fixas nästa vecka. Men får man köra med den nu på helgen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, om du inte har fått körförbud så får du köra under den månaden som är fram tills den ska vara fixad och kollad.Glömde fråga på verkstaden då jag fick efterkontroll och har alltså en månad på mig. Den ska fixas nästa vecka. Men får man köra med den nu på helgen?
Bromsarna. Jag personligen har inte märkt något öht men tydligen var de kaos och behöver åtgärdas. Testade att bromsa massor på vägen hem i skitvädret och det var inga konstigheter vad jag märkte.Jag tänker att man förutom lagen och reglerna får beakta felets art för om användning är rimlig. Om felet innebär risker bör man avstå.
För mig är det absolut nödvändigt! Ska köra häst Dock tror jag inte vid en ev kontroll att polisen tycker det är så nödvändigtSkall man gå strikt enligt reglerna är det som "Liten" citerar längre upp, man får inte köra mer än absolut nödvändigt. I praktiken är det dock ingen som bryr sig, de allra flesta kör precis som vanligt till felet är fixat och bilen ombesiktad, kanske sista dagen. Polisen bryr sig inte heller. Jag hade absolut inte lagt en massa pengar på hyrbil i det läget.
Finns grader av nödvändighet. Och sätt som man själv kan påverka risken. Vet man t.ex. att man har dåliga bromsar så går det att köra med extra marginaler, eller medvetenhet om att de kan ta ojämnt. Som regel anmärker de väl på bromsar när de är halvdåliga och inte heldåliga, för att de inte ska hinna bli urkass till nästa besiktning.För mig är det absolut nödvändigt! Ska köra häst Dock tror jag inte vid en ev kontroll att polisen tycker det är så nödvändigt
Sen är jag också lite nojig för de där jäkla bromsarna men som sagt märks ingenting när jag kört
Min erfarenhet är att de släpper igenom ganska kassa bromsar, men med orden att man måste fixa omgående. Det är komplicerat med direkt körförbud så det vill man ogärna pådyvla kunden om det inte verkligen behövs.Finns grader av nödvändighet. Och sätt som man själv kan påverka risken. Vet man t.ex. att man har dåliga bromsar så går det att köra med extra marginaler, eller medvetenhet om att de kan ta ojämnt. Som regel anmärker de väl på bromsar när de är halvdåliga och inte heldåliga, för att de inte ska hinna bli urkass till nästa besiktning.
Vet man att man har dåliga bromsar behöver man ju inte köra alls. Man kan bara ta ansvar för sin egen körning, men inte för andras, så om man behöver bromsa akut kan det ju bli illa med dåliga bromsar. Är det något man vill offra sig själv (bil) eller sin häst (om det är transport) för? Onödig risk i mina ögon, man har en månad på sig att åtgärda det och borde kunna ha verkstadsbesök i tankarna redan i och med besiktning av transporten /bilen.Finns grader av nödvändighet. Och sätt som man själv kan påverka risken. Vet man t.ex. att man har dåliga bromsar så går det att köra med extra marginaler, eller medvetenhet om att de kan ta ojämnt. Som regel anmärker de väl på bromsar när de är halvdåliga och inte heldåliga, för att de inte ska hinna bli urkass till nästa besiktning.