Besiktning transport

karamelldrottningen

Trådstartare
Glömde fråga på verkstaden då jag fick efterkontroll och har alltså en månad på mig. Den ska fixas nästa vecka. Men får man köra med den nu på helgen?
 
Glömde fråga på verkstaden då jag fick efterkontroll och har alltså en månad på mig. Den ska fixas nästa vecka. Men får man köra med den nu på helgen?
Ja, om du inte har fått körförbud så får du köra under den månaden som är fram tills den ska vara fixad och kollad.
Hade du fått körförbud så att de inte låtit dig köra hem den efter besiktningen.
 
Enligt den information som jag hittar får inte fordonet användas mer än nödvändigt.

Klippt från Bilprovningens hemsida:
"Om ditt fordon har blivit underkänt med krav på efterkontroll får du inte använda det mer än nödvändigt innan felen är åtgärdade. Du måste åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll. Kontrollen måste ske senast det datum som angivits i rutan för besiktningsresultatet på besiktningsprotokollet.Om man inte har utfört en efterkontroll senast det datumet så får fordonet automatiskt körförbud. Då får det endast köras den kortaste vägen till en verkstad eller besiktning."
 
Jag tänker att man förutom lagen och reglerna får beakta felets art för om användning är rimlig. Om felet innebär risker bör man avstå.
Bromsarna. Jag personligen har inte märkt något öht men tydligen var de kaos och behöver åtgärdas. Testade att bromsa massor på vägen hem i skitvädret och det var inga konstigheter vad jag märkte.
Får ändå låta transporten stå då tills den är färdig. Känns lite drygt att behöva hyra en bara men men så är det 🙃
 
Skall man gå strikt enligt reglerna är det som "Liten" citerar längre upp, man får inte köra mer än absolut nödvändigt. I praktiken är det dock ingen som bryr sig, de allra flesta kör precis som vanligt till felet är fixat och bilen ombesiktad, kanske sista dagen. Polisen bryr sig inte heller. Jag hade absolut inte lagt en massa pengar på hyrbil i det läget.
 
Skall man gå strikt enligt reglerna är det som "Liten" citerar längre upp, man får inte köra mer än absolut nödvändigt. I praktiken är det dock ingen som bryr sig, de allra flesta kör precis som vanligt till felet är fixat och bilen ombesiktad, kanske sista dagen. Polisen bryr sig inte heller. Jag hade absolut inte lagt en massa pengar på hyrbil i det läget.
För mig är det absolut nödvändigt! Ska köra häst 🐴 Dock tror jag inte vid en ev kontroll att polisen tycker det är så nödvändigt 😅
Sen är jag också lite nojig för de där jäkla bromsarna men som sagt märks ingenting när jag kört
 
Det är ett ganska långt steg mellan att bromsarna börjar bli dåliga till att de är så dåliga att de är farliga. Hade de varit det hade du inte fått köra iväg från besiktningen, då hade du fått körförbud. Förmodligen tar bromsarna lite ojämnt bara, för att de börjar bli slitna.
 
Besiktningsmannen förklarade vad felet var och jag har läst i pappret men jag fattar ju ingenting. Men veckan som kommer blir det väl klarare vad exakt felet var. Eller snarare vad som ska göras. Men ja det är nog som du säger ”på väg att bli skitdåliga” men nu enbart lite halvrisiga som inte märks vid körning. Ska sova på saken 👍
 
För mig är det absolut nödvändigt! Ska köra häst 🐴 Dock tror jag inte vid en ev kontroll att polisen tycker det är så nödvändigt 😅
Sen är jag också lite nojig för de där jäkla bromsarna men som sagt märks ingenting när jag kört
Finns grader av nödvändighet. Och sätt som man själv kan påverka risken. Vet man t.ex. att man har dåliga bromsar så går det att köra med extra marginaler, eller medvetenhet om att de kan ta ojämnt. Som regel anmärker de väl på bromsar när de är halvdåliga och inte heldåliga, för att de inte ska hinna bli urkass till nästa besiktning.
 
Finns grader av nödvändighet. Och sätt som man själv kan påverka risken. Vet man t.ex. att man har dåliga bromsar så går det att köra med extra marginaler, eller medvetenhet om att de kan ta ojämnt. Som regel anmärker de väl på bromsar när de är halvdåliga och inte heldåliga, för att de inte ska hinna bli urkass till nästa besiktning.
Min erfarenhet är att de släpper igenom ganska kassa bromsar, men med orden att man måste fixa omgående. Det är komplicerat med direkt körförbud så det vill man ogärna pådyvla kunden om det inte verkligen behövs.

Men det är en bedömningssport vad man tycker man vågar sig ut på. Jag körde och ställde transporten på verkstaden direkt när det påpekats och tänker istället att man varit lyckosam som inte redan då hamnat i någon extremt knivig situation där varje Newtonmeter i bromskraft kan innebära skillnad mellan att pusta ut och att ringa försäkringsbolagen. Bromsarna har ju varit halvdana ett bra tag innan besiktningen ger efterkontroll som resultat.
 
Finns grader av nödvändighet. Och sätt som man själv kan påverka risken. Vet man t.ex. att man har dåliga bromsar så går det att köra med extra marginaler, eller medvetenhet om att de kan ta ojämnt. Som regel anmärker de väl på bromsar när de är halvdåliga och inte heldåliga, för att de inte ska hinna bli urkass till nästa besiktning.
Vet man att man har dåliga bromsar behöver man ju inte köra alls. Man kan bara ta ansvar för sin egen körning, men inte för andras, så om man behöver bromsa akut kan det ju bli illa med dåliga bromsar. Är det något man vill offra sig själv (bil) eller sin häst (om det är transport) för? Onödig risk i mina ögon, man har en månad på sig att åtgärda det och borde kunna ha verkstadsbesök i tankarna redan i och med besiktning av transporten /bilen.
 

Liknande trådar

Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
4 861
Senast: Dentaku
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 639
Senast: KesoNeso
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 400
Senast: Sassy
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
693
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp