Besiktning, försäkring + hemresa?

D

dancehall

Hej igen! Skrev i en tidigare tråd idag angående att jag troligtvis ska köpa min första häst snart och frågade där om vet. besiktning m.m.

Om jag nu väljer en gårdsbesiktning av hästen så har jag tänkt att vara med på besiktningen och sedan ta med mig hästen hem på en gång ifall den går igenom. Hästen är inte försäkrad i dagsläget så det är något jag måste göra så fort h*n blir min. För att kunna försäkra måste väl förskringsbolaget ha besiktnings papprena? Det betyder att hästen inte kommer att vara försäkrad tills papprena har kommit in. Är det mycket riskabelt? Hur har/hade ni gjort i detta läge?

Jag är helt ny i "äga häst/skaffa häst" världen så allting är så främmande och krångligt just nu :confused:

Sv: Besiktning, försäkring + hemresa?

När ska vetbesiktning ske?

Ring och försäkra så fort som möjligt.

Livsumma: Gäller när det fått besiktningspappret.
Veterinär: Gäller direkt.

Oftast är det så. Ring till olika försäkringsbolag.

Ska livsumman var 30.000:- eller mindre behövs inga papper.

Som sagt är jag helt ny i detta med försäkrningar och förstår egentligen inte mycket alls, det är som ett nytt språk för mig :angel:
Men mammsen kan sånt så hon får väl hjälpa mig med den biten.

Vi har inte bestämt en försäkring än, när den är bestämd vet jag livsumman. Som du sa så krävs ju inga papper om livsumman är under 30.000:-, kan man då ringa och teckna en försäkring innan man åker hem med hästen, så fort kontrakt och papper skrivits på?

du bör ringa och försäkra hästen direkt när ni skrivit papperna innan du lastar på hästen. Bestäm försäkringsbolag och försäkra in hästen, behöver de ha papper så skickar du in dem senare.

Välj gärna ett bolag som har fast självrisk och utan rörlig del. Kan bli mycket dyrt om man tvingas betala 10-20% själv. If har bra villkor, jag har dem till samtliga hästar.

Ok tack för ett bra svar!

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev... 2 3
Svar
50
· Visningar
13 418
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag har nu beslutat mig för att köpa en tvåårig ardennerhingst, för en väldigt billig penning = 6000kr. Jag har varit och tittat på den... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka