Besiktning av släp

Sv: Besiktning av släp

hur dum får man vara om man använder en transport med undermåligt golv.Även detta klassas som trafikfarligt.Hur skulle det se ut om de inte kollade golven på alla bilar.Kan man skylla på att "just där kommer det aldrig att sitta någon,så det gör inget att golvet är lite ruttet"...
Häromkring kollar de alltid på golvet.vad är det för vits att äga en transport som man aldrig kan ställa in en häst i ???!!!???
Men det är väl inte samma sak som att man ställer in häst där man vet att golvet inte är ok? Det är olika på besiktningsstationer, mina transporter har aldrig kollats några golv på. Tror du att en besiktningsman som knackar lite sporadiskt på ett golv kan därmed garantera att det håller för en häst?? Nej då behövs det betydligt andra besiktningsmetoder för att kolla att det håller.

Här nere knackar de inte på släpets golv, här använder de en kniv för att känna ifall det är mjukt.

Men det är väl inte samma sak som att man ställer in häst där man vet att golvet inte är ok? Det är olika på besiktningsstationer, mina transporter har aldrig kollats några golv på. Tror du att en besiktningsman som knackar lite sporadiskt på ett golv kan därmed garantera att det håller för en häst?? Nej då behövs det betydligt andra besiktningsmetoder för att kolla att det håller.

Hur skulle det se ut om de inte kollade golven på alla bilar.Kan man skylla på att "just där kommer det aldrig att sitta någon,så det gör inget att golvet är lite ruttet

Måste bara få berätta att även i dylika fall har bil gått igenom. Två kompisar hade vars en gammal rosthög i ungdomsåren, de gick igenom flera år i rad med genomrostat golv.

Tyvärr är det så och jag tror alltid att det kommer att vara så när det handlar om ren bedömning, så är det väldigt olika från person till person hur de ser på saker.
Var själv inne och besiktigade min ena bil en Cheva van där jag visst att jag precis dagen innan hade en framfjäder som gått av i nedre ändan. Det missade bilprovningen totalt.

Vill bara förtydliga det du skrvit om hur ofta man ska besikta en hättransport, det är vartannat år och inte varje.

Jag har aldrig skrivit om hur ofta? Men med tanke på vilket inlägg du svarat på antar jag att det du syftade på var att om man måste besiktiga med mattan ur tar folk ur den EN gång per år iaf? Jag menade inte att det bes en gång/år, däremot så om folk vet att ngt kan få nedslag på bes, och det är ngt de kan kolla själv, så håller de lite koll på det, inte bara just inför besiktning. Således, krav på bes med mattan ur, så kollar folk den förhoppningsvis en gång/år iaf.

För att helt kasta mig ur tråden och låta den gå in på ett sidospår fick jag för länge sedan i uppdrag åt en av mina chefer att besiktiga hans bil. Gärna för mig, allt som bryter av mot kontorsrutiner är välkommet. Frågade om det var något som han visste det var tveksamt om de skulle godkänna, men det var inga tveksamheter där inte.

Körde in bilen på Bilprovningen och var mitt vanliga trevliga (ja, det är jag alltid när jag är just där!) jag, ställde intelligenta frågor, hummade på rätt ställen, höll med där det lämpade sig. Mycket riktigt gick bilen UA, jag körde tillbaka till kontoret och överlämnade nycklarna.

"Hur gick det då?" frågade chefen. Förvånat svarade jag att den självklart var utan anmärkning varpå karln helt tappar fattningen och efter att ha gapat 10 sekunder frågade han hur i HELA FRIDEN jag burit mig åt. "Den borde ha fått körförbud som den fått alla de andra åren" konstaterade han häpet.

Hmmmm :grin:

Senast i år slet jag av en handbromsvajer precis när jag ställt upp en av våra kärror (jaktbilen) inne i Bilprovningens hall. Smart.

Också spinoff.. men jag skickar min bror att besikta min bil nu. När jag kommer in så fjollgnäller de om pissgrejer. Min bror är bilmekaniker, då gnäller de inte. Fjollgrejen de gnäller om är kvar (plastskruvhuvudet man snurrar på för att ta loss dragkroken är borta. Jag har en polygrip i bilen och skruvar med. Tvärnit när jag försökte bes. Min bror har bes bilen så två ggr, mammas är likadan, den har gått igenom i fem år nu så.. BP tycker 'men du det här är sönder?' Mm säger bror, vet men racklig plast, ligger en polygrip i bak, bara dra med den. Ja men dåså säger BP och så är det inte mer med det. När jag är in så går det inte för sig, för det ska vara i orginal blaha blaha).

Värst var dock när de slog ner på att helljusen stod för högt. Jaha oki sa jag, var en annan tvåa med så när jag lämnade in på aukt märkesverkstad för de skulle fixa det tyckte jag de skulle justera helljuset med. Varvid de tyckte 'eh, det står inte för högt?'. Jo enligt BP sa jag. Okej tyckte verkstan, vi skruvar väl ner det en millimeter då.

Tebax och bes bilen, tre dagar efter ursp besiktning, får samma kille som gjorde ursp. Som tycker 'Duu, har du ställt in helljusen själv?'. Nej det har auk märkesverkstad gjort, hurså? 'Ja, nu står de ju för lågt'

Där fick jag något vilt i blicken och sa några väl valda ord och det slutade med att BPkillen ställde sig och justerade upp helljusen med - just det - en mm, och sen släppte igenom..

*suck*

min karl besiktade bilen o fick ombesikta för att ljusen stog för högt.

Inkompetenta idioter- min karl oxå förstås:D
Det finns en knapp att justera det på-en ettåring skulle klara av det:mad:.

Jag får i princip alltid ombesikta, medan min karl får Ok- nästan jämnt.
Kan det bero på att jag alltid besiktar den mkt äldre bilen:cool:

Knapp hade inte den bilen, men enkelt var det ju ändå, ett stycke skruvmejsel var allt som behövdes. Men iom att den ändå hade en annan tvåa så tyckte jag verkstan lika gärna kunde få göra det. (Men BP-killen sa när han anm på helljusen första ggn att 'du kan fixa det nu om du vill medan jag kollar resten', och det borde de ju kunna sagt till karln din med)

Vad jag har förstått så ingår egentligen bara det rent trafiksäkerhetsmässiga i besiktningen, alltså själva stommen, draganordning, bromsar, lampor och sådant. Allt utöver det är "ren bonus", men inget de måste kolla.
Så är det. De har aldrig kollat golvet på mitt gamla eller de nyare.

däremot fick jag uppmärksammat att metallcorden i ena däcket syntes:eek: vilken tur!!!

nu känns det ju lite ot men när vi var inne med vår bil för besiktning så stod ljuset för högt, besiktningsmannen justerade det och bilen gick igenom. Det tog cirka 30 s för honom att fixa det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
1 052
Senast: Shaggy
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 458
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka