Besiktning av släp

Sv: Besiktning av släp

*KL*
På de 7 år jag hade mitt förra släp hann jag besikta det 4 gånger varav 3 i Kalmar och en gång i Partille. Vid samtliga tillfällen kontrollerades golvet underifrån okulärt och genom att besiktningsmannen (olika snubbar) bankade rejält i det på flera ställen med ett spett. Inifrån kontrollerade de inte så jag antar att det inte ingår i Bilprovningens rutiner.

Vad jag har förstått så ingår egentligen bara det rent trafiksäkerhetsmässiga i besiktningen, alltså själva stommen, draganordning, bromsar, lampor och sådant. Allt utöver det är "ren bonus", men inget de måste kolla.

Men visst vore det bra om de även kollade igenom saker som golv och ramper också, för ska man kunna använda släpet som det är tänkt så ska det ju faktiskt stå en levande varelse därinne... :cool:

Var i Halland var det? Sist jag var inne hade jag högtryckstvättat både in-och utsida, låtit mattan vara lös så de kunde kolla golvet. De öppnade inte ens släpet. Konstaterade bara att "här syns det att ni sköter ert släp"...

Halmstad är tuffa, likaså Falkenberg, de tar fram kniven och känner på golvet.
Insidan brukar de sällan öppna och titta i, då måste ju alla komma in med släp där mattan är ur, men viss släp har gummimassa på golvet andra har hellimmad gummimatta på golvet och då ser de ju inget inifrån transporten.
Har alltid varit med om att de kontrollerat släpen noga underifrån.

Senast ändrad:

Nej, generellt sett så går de inte igenom i Gävle med dåligt golv. Sen kan man ju undra hur länge sedan det var som du besiktigade ditt förra släp, kan ju ha hänt en del sen dess...

hur dum får man vara om man använder en transport med undermåligt golv.Även detta klassas som trafikfarligt.Hur skulle det se ut om de inte kollade golven på alla bilar.Kan man skylla på att "just där kommer det aldrig att sitta någon,så det gör inget att golvet är lite ruttet"...
Häromkring kollar de alltid på golvet.vad är det för vits att äga en transport som man aldrig kan ställa in en häst i ???!!!???

För att man antagligen håller på att renovera släpet men man ville inte missa sin besiktningstid så då åkte man in och besiktade och fick släpet godkänt så kan man hemma i lugn och ro byta golvet och övriga saker man vill renovera.

Det är ju knappast trafikfarligt så länge ingen häst står däri. Du kan ju inte jämför en bil med ett släp faktiskt det används ju inte riktigt till samma saker. Det är högre säkerhetskrav på bilar än på släp. Det är ju mycket mer som kan gå snett på en bil än på släpet.

Vilket utbrott! Eftersom du uppenbarligen inte har en aning om vad du pratar om tycker jag vi lämnar tråden till ts urprungliga fråga eftersom den sidodiskussion du startat inte leder någonstans.

Nej, generellt sett så går de inte igenom i Gävle med dåligt golv. Sen kan man ju undra hur länge sedan det var som du besiktigade ditt förra släp, kan ju ha hänt en del sen dess...

Det var ett tag sen, 2003. Iofs har jag besiktigat nya släpet där med, men det golvet var ju utmärkt. Där gjorde de som på gamla, när de är under och kikar så slår de sporadiskt med en hammare på undersidan, dvs det ska vara hål 'rakt igenom' eller väldigt murket just där de slår om de ens ska märka det. Nya släpet är bes där senast 2006. I år besiktade jag i Tierp, de gjorde likadant, bara slog med en hammare på sporadiskt ställe.

Pappas vanliga släp, inte hästtransport alltså, besiktigas alltid i Gävle. Även det hade en period rysligt dåligt golv och även det gick igenom, men där med 'bra att veta: Golv, rötskadat bakkant'.

Helt ok med strö i.
Besiknings personalen:idea: har fått med i sin utbildning att kontrolera golven nu för tiden. Det sker underiffrån och är i och för sig ingen garanti att golven är 100% men ger en liten hint om hur det är. Gå gärna med ner och titta på undersidan när transporeten är över"gropen" på besiktingen.

Nya transporter kan man ju förstå att de inte kollar lika noga på, även om de kanske borde.

Kan ju tänka mig att de kan vara andra regler för vanliga släpvagnar?

Mitt släp besiktigades och godkändes inte år 2005, så det var ju ett par år efter ditt släp.

Mm, mitt var 03 som sagt. Men det var från...1973.. så inte nytt alls, och samma koll som på nya, så... verkar sitta i VEM som besiktar? (nya är besiktat efter ditt, 06)

Ja uppenbarligen, och det känns ju också fel. Samma fordon borde ju få samma besiktning på det stora hela. Visst är ju alla människor och man kan ju missa eller glömma ngn gång, men det var ju inte direkt så att de missade golvet på din.

varje gång jag har bes mina transporter så har de då kollat golvet och axlarna.
de har ju nån brygga som de går ner i och står under släpet, då har de en vass sak som de sticker med i golvet för att se hur långt de kan trycka in den, alltså om golvet är ruttet.

Ja uppenbarligen, och det känns ju också fel. Samma fordon borde ju få samma besiktning på det stora hela. Visst är ju alla människor och man kan ju missa eller glömma ngn gång, men det var ju inte direkt så att de missade golvet på din.

Nej precis, känns ju himla skevt om det är beroende på vem man får, eller vilken station man besiktigar på, ska ju vara lika överallt.

Ngn tyckte att de har en vass grej de sticker med, det har jag tyvärr *aldrig* sett dem använda. Någonsin. Utan det har varit en hammare de bankat lite sporadiskt med som sagt. Aldrig någonsin ngt vasst de 'stuckit' med. (som ju ger bättre koll på om det är röta, en hammare fördelas ju trycket över större yta)

Det är nog ganska skevt beroendepå VEM som kör in släpet till besiktning också. Jag var och besiktigade mitt släp, och fick bl.a. anmärkning på att skyltlyktan var trasig. Jag lämnade in släpet på verkstad för bromsarna, men han glömde kolla skyltlyktan. Sedan kör mekanikern in släpet på ombesiktning och får godkänt på skyltlyktan också, trots att den var ur funktion. :cool:

Vill bara förtydliga det du skrvit om hur ofta man ska besikta en hättransport, det är vartannat år och inte varje.

Det stämmer bra det. Min bil har gått igenom tre besiktningar med samma fel :angel: (skyltbelysningen). Jag har visat den en gång själv och då pratade jag med han som besiktigade hela tiden, de andra gångerna är det meken som besiktigat min bil.

missa besiktningstid???!!!Det är mycket enkelt att boka ny tid,och det kostar inte ett öre!!!!!däremot kostar besiktningen onödiga pengar.släp med hål rakt igenom kan i alla fall inte godkännas.

missa besiktningstid???!!!Det är mycket enkelt att boka ny tid,och det kostar inte ett öre!!!!!däremot kostar besiktningen onödiga pengar.släp med hål rakt igenom kan i alla fall inte godkännas.
Hur var och en gör är helt upp till en själv. Det kanske inte finns fler besiktningstider just då tex. och man vill kanske inte få körförbud.
Det är ju upp till personen om den vill betala onödiga pengar enligt dig, eller om den tycker det är värt det.
I många fall kan det ju vara värt att besikta för att få veta vad som är fel så att man sedan kan åtgärda det.

Halmstad är tuffa, likaså Falkenberg, de tar fram kniven och känner på golvet.

Besiktigar mitt släp i Halmstad, de tar inte fram nån kniv där nej. De tittade inte ens på golvet och definitivt inte inuti. Men det andra är de riktigt petnoga med så det är bra. Nu är mitt golv bra och jag kollar det noga själv så det gör inte mej nåt, men annars.

släp med hål rakt igenom kan i alla fall inte godkännas.

Du verkar inte riktigt kunna tillgodogöra dig information i skriftlig form. Upprinnelsen till hela ditt utbrott är ju just att SLÄPET GODKÄNDES MED HÅL BOTTEN!

Kort sagt; det var ju inte utslängda pengar att besiktiga, det är två år till nästa besiktning och gott om tid att renovera.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
1 052
Senast: Shaggy
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 458
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka