Besiktning av släp

Amk

Trådstartare
Måste släpet vara helt tomt vid besiktning, och gör det något om det är strö i det? Ska göra min första besiktning imorgon, och har noll koll på detta.

Sv: Besiktning av släp

Har besiktat med inredning och spån. De kollar (gjorde iaf inte då) inte ens inuti släpet, så det ska nog inte vara någon fara! Lycka till!

Lite OT men ändå inte.
Kollar de väggarna på besiktningen? Har ett stort hål i dörren och den ska bytas, men vet ej om jag hinner innan bes. Kan man besikta så? Den påverkar ju inte själva körsäkerheten, det är väl den de kollar på?

Och självklart ska den bytas innan någon häst stiger i, så ingen behöver vara orolig!!

Senaste vi var inne med släp kolla de inte ens golvet, det var ruttet med hål rakt igenom men gick rätt igenom.

.....och vad i hela friden hade ni tänkt transportera i den kärran då????:eek::eek::eek:

Bilprovningen kollar aldrig golvet. Många transportförsäljare typar in transporten utan mellanvägg, bom reservhjul mm för att få en låg vikt och sen när du kör med de grejorna i kan du få för överlast. Stått mycket om det i hästtidningarna senaste åren. Tror till och med att man kan besikta utan golv.

Ah men då borde det ju gå även om jag inte hinner fixa dörren innan dess. den går ju att binda fast så den inte kan åka upp under resan.!

I Östersund kollar dom på golvet i transporten.
Iallafall han som besiktade min transport. Jag frågade om det.
När dom hissar upp den så passar dom på att kika under.
Sen hur noga vet jag inte, men han jag besiktade för var jättetrevlig och noggrann.

Bilprovningen kollar aldrig golvet. Många transportförsäljare typar in transporten utan mellanvägg, bom reservhjul mm för att få en låg vikt och sen när du kör med de grejorna i kan du få för överlast. Stått mycket om det i hästtidningarna senaste åren. Tror till och med att man kan besikta utan golv.

Här i Halland är besiktningen stentuffa på golvet i transporter.
De är noga med att kolla golvet, vet folk som inte fått igenom sin transport så fort det varit lite för mycket mjukt på flera ställen.

Besiktiga den utan golv kan du inte göra då blir det körfud.
Lastplan kontrolleras noga här men kanske inte lika noga på alla orter i Sverige.

Har dessutom hört att regler är på gång att ändras vad gäller hästtransporter, bilprovningen skall bli hårdare och bättre på att kontrollera golven och dessutom väggarna efter fuktskador.

Senast jag besiktigade släpet frågade de om det var någon häst i släpet, det har tydligen hänt att folk passat på och besiktigat släpet när de varit på väg någonstans med hästen...

Fast besiktiga med last i får man väl inte? Inte här i alla fall, jag har faktiskt frågat. Dock var det inte hästen jag hade tänkt ha i i sådana fall, utan en soffa. Men nix, inte last i släpet. (Dock går givetvis mellanvägg, strö och hösegel t ex bra att ha i)

Var i Halland var det? Sist jag var inne hade jag högtryckstvättat både in-och utsida, låtit mattan vara lös så de kunde kolla golvet. De öppnade inte ens släpet. Konstaterade bara att "här syns det att ni sköter ert släp"...

Det stämmer då inte. Både i Gävle och Umeå kollar det golvet, går inte golvet igenom går inte finkan igenom.

Icke. Jag har besiktat mitt förra släp i Gävle. Med grav golvröta. Inuti så om de bara öppnat släpet hade de sett att mattan var urriven, och det var ur mejslat ett stort hål nästan hela vägen ner igenom pga röta. Även omfattande kantröta, såpass att det gick igenom och var hål på vissa ställen.

De konstaterade att 'det här golvet var inte så bra' när de såg rötan i kanterna underifrån, nej jag vet sa jag, det ska bytas. De kolalde inte i, och inte ens en 'bra att veta'-notering på bes-pappret.

Vissa gånger har de knackat sporadiskt ett par ggr med en hammare nånstans slumpmässigt på golvet, men det är också det närmaste 'koll'.

Men det är inte sant att det inte går igenom i Gävle om golvet är dåligt. I så fall är det godtyckligt upp till vissa bes.män.

Jag tycker dock de BORDE kolla golvet på besiktningen, och att släpen skulle besiktigas med mattan ur om de har lös matta (så folk tar ut mattan EN gång per år iaf). För känner man underifrån kan det kännas solitt, men tar man bort mattan ser man röta. Och bättre upptäcka tidigt, än när det är så illa att man märker det underifrån också.

Jag kan scanna in mitt bes. papper med underkänd bes. pga. underkänt golv om du vill?

Vi hade bara haft trsp. en vecka cirkus, vi visste att golvet var dåligt och behövde bytas (Obs. ingen häst hade åkt i det), men tänkte att vi bes. den nu när det fanns tid för de kollar ju ändå inte golvet. Långnäsa kan man ju säga... Vi påpekde dock att golvet var dåligt, att vi visste om det och att det skulle bytas (ny skiva beställd).
Fick åka hem med en 2a på golvet, så jo i Gävle kollar det golvet.

Jag tror fullt ut på att ditt släp blev underkänt. Jag vände mig emot ditt påstående att de generellt inte går igenom i Gävle om de har dåliga golv.

Som sagt tycks det vara mer eller mindre godtyckligt mellan besiktningsmänninen, iom att mitt gick igenom i just Gävle. Med kasst golv.

*KL*
På de 7 år jag hade mitt förra släp hann jag besikta det 4 gånger varav 3 i Kalmar och en gång i Partille. Vid samtliga tillfällen kontrollerades golvet underifrån okulärt och genom att besiktningsmannen (olika snubbar) bankade rejält i det på flera ställen med ett spett. Inifrån kontrollerade de inte så jag antar att det inte ingår i Bilprovningens rutiner.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
1 052
Senast: Shaggy
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 458
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring