Besiktning av häst

V

V_Lyster_V

Min ena häst börjar nu bli lite till åren och jag vill gärna besiktiga han för att kolla igenom han. Jag misstänker inte att det är något fel med han, så är det sagt. Utan jag vill mer att en utbildad veterinär kollar igenom han från topp till tå.

Men min fråga nu. Vad ingår i en gårdsbesiktning? Är det väldigt stor skillnad på klinik och gårdsbesiktning?
Grejen med att åka in klinik med han, som jag givetvis helst av allt hade velat, är lastningen. Han är fruktansvärt svårlastad och den förra transporten tog han sönder bakbommen i.
Jag har ingen egen transport nu och att låna en och han omvandlar den till småflisor är jag inte glad i. Det finns ju givetvis lugnande att ge han, men jag vill helst inte ge han det om han ska besiktigas. Jag har lite rädsla att han inte skulle visa något vid ett eventuellt böjprov om han har lugnande i kroppen. Är jag nojjig?

Hur hade ni gjort?

Sv: Besiktning av häst

Är det verkligen ingen som kan dela med sig av sina tankar??

Jag ser ingen anledning att undersöka en frisk häst! Jag hade stannat hemma.

Ang skillnaden i gårds/klinikbesiktning. Jag har gjort båda förra året. Är stor skillnad! Främst för att de har oftast bättre lyse, underlag. Man kollar andning och alla gångarter på böjt spår. Alltså i korall. på klinik.

Hemma blir det oftas: spring fram och tillbaka på vägen. Som det alltid finns stenar på och som alltid är ojämn. Och skulle vet hitta något så måste man ändå iväg till klinik för att röntga. Prismässigt skiljer det nån hundralapp!

Ang trailer: Hyr en! De är försäkrade om något händer!

Just det på gårdsbesiktning böjer vet, lyssnar på lungor, lyser ögon, kollar in i munnen och kollar hull och allmäntillstånd.

På klinik gör de samma men kollar häst i även galopp och på böjt spår. + de fördelar jag skrev innan.

Nackdelen med hemmabesikting är att hittar de ngt så måste du in till klinik oavsett.
Då har du inte bara dubbel kostnad, utan dubbel tid och dubbelt antal besök.

Fördelen med klinik är att hittar de ngt så kan de gå vidare och utreda direkt.

Jag hade bitit i det sura äpplet och åkt med hästen! Last träna den ett par veckor innan om det finns behov, om du inte misstänker ngt fel på hästen har du ju ingen kritisk dag och tid du måste iväg.

Varför en besiktning? Räcker inte en hälsokontroll? Jag hade lastat och åkt iväg, och passat på att ta vaccinationer och tandkoll när jag ändå var iväg.

Vad jag vet är han frisk, men jag tycker att man aldrig kan vara helt säker. Sen så vill jag gärna kolla hans tänder och jag tycker då att det är lika bra att kolla igenom hela hästen.

Jag vet att du och jag bor relativt nära varandra. Är det någon klinik du rekomenderar?

Vad ingår i en hälsoundersökning då?

Det kan mycket väl räcka för jag vill bara ha lite koll om vad kunniga tycker om hans tillstånd. Tandkollen är en av anledningarna till att jag vill iväg.

Jag har försökt att lastträna han så gott det går. Lasttränade han i ett helt år dagligen utan resultat. Innan dess har han tränats lite då och då i 8 år.

Jag vet inte varför han är så svår att lasta men troligtvis har det hänt något under en åktur i hästtransport. Enligt förrförra ägare så klev han rakt in.

Som det är nu så går det att lasta han här hemma, han står relativt snäll under åkturen men när han ska lastas ut så slänger han sig bak oavsett om det är en bom eller inte. Sen när man ska hem igen så vägrar han gå in i transporten.

Men jag kom på den briljanta iden :angel: att man kan ge han lugnande efter besiktningen. Så kanske man får hem han.

Klart du får hem honom :)

se till att lasta varje dag några veckor innan för att avdramatisera det hela, bara gå in och käka lite mat och sen backa ur, så slipper du stressen dagen D när du har en tid att passa och ska iväg.

bakbom på,sen när du åker, så kan han kasta sig bäst han vill.

skämt åsido:det är jobbigt när de inte gillar att åka. Men jag skulle ändå åka, är ju jättebra att du kollar upp honom, det blir dessutom billigare att göra allt i ett - tänder, vaccination osv.

Det ä grymt jobbigt. Vet inte hur många gånger jag har blivit psykiskt utmattad för denna förbaskade lastträningen.

Men det lutar väldigt mycket till att åka in till klinik. Vi har en ATG klinik relativt nära samt Helsingborgs Djursjukhus inom rimlig avstånd. Vilka skulle ni valt?

Helsingborg, slöinge eller halmstad är en smak sak. Jag har varit på alla ställena och bara fått bra bemötande. Besiktningarna har jag gjort på atg i halmstad (filial till slöinge).

Du kan alltid få hjälp att lasta hästen där!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 667
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 153
Senast: nullo-modo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka