Ja. Det tråkigaste är ju att man inte vet om hästen bara är bråkig eller faktiskt har ont. Jag har varit med om hästar som varit kärnfriska som bråkat, så det är inte alltid så att de är jobbiga bara för att de har ont.
Men jag köpte en häst relativt billigt för ett tags sedan. Tänkt till tävling. Jag hade sett hästen innan och kände personen som jag köpte den av. Röntgade bara benen. Efter ett tag hos mig var det dags att höja höjden på hinderna och hästen började springa åt sidan i kombinationerna. Det var mycket märkligt enligt mig då hästen alltid hoppade. Superärlig häst. Han hoppade enstaka hinder på 1.50 m, men han vägrade hoppa en kombination som var högre än en meter. När jag red honom kunde han protestera lite när jag satte lite press på honom (jag är hoppryttare), men han var normalt sett väldigt snäll. När en kompis till mig som är dressyrryttare skulle rida igenom honom blev han ett monster. Dagen efter att hon ridit honom var han dock hur fin som helst, så man kände ju alltid att hon hade fått igenom någonting jag aldrig fick liksom.
Hur som helst visade det sig att hästen var full med pålagringar på hela ryggen och upp i halsen. När han samlade ihop sig gjorde det jätteont!!
Jag förlorade ungefär en årslön på hästen eftersom mitt försäkringsbolag vägrade ta i det då skadan funnits där sedan tidigare. Förra ägaren har inte en krona och dessutom skulder så det är ingen idé att försöka reklamera hästen. Försäkringsbolaget förra ägaren hade vägrade också ta i det eftersom hästen inte var försäkrad där.