Sv: Besikta häst vid köp
Ska man alltid besika en häst, oavsett pris på häst?
Det är ditt eget val om du vill göra en besiktning eller inte, och det finns inga måste. Däremot ska man vara medveten om att ifall det visar sig att det är något fel på hästen som ägaren inte talade om, kan det bli svårt att lämna tillbaka hästen om det framkommer att du gjorde ett medvetet val att inte besiktiga. Dvs du gick med på att eventuellt köpa grisen i säcken sas. Ungefär som att "du visste att det fanns en risk att hästen kunde ha dolda fel, men du valde ändå att inte göra en besiktning där dessa fel kunde upptäckts, så nu får du skylla dig själv."
Finns det olika typer av besiktningar?
Den vanligaste typen av besiktning är sk gårdsbesiktning där en veterinär kommer ut till stallet och gör en övergripande kontroll av hästen. Man gör böjprov, lyssnar på hjärta och lungor, kollar hur hästen rör sig, gör en yttre inspektion av tänderna, kollar ifall det finns andra åkommor på hästen t.ex. om den har hudproblem någonstans osv, kanske kollar extra noga på gamla ärr.
Sen finns det en lite mer avancerad och noggrann klinikbesiktning där man gör allt ovanstående, men hästens ben röntgas, man kollar tänderna lite mer noggranns osv.
Vad kostar det att besika hästen?
När jag gjorde en gårdsbesiktning på min häst kostade det 1050 kr.
Vem står för den kostnaden, säljaren eller köparen?
Det beror på vad man kommer överens om. Diskutera det med säljaren. När jag köpte min häst delade vi på det och betalade hälften var.
Vem kontaktar och bokar en veterinär för besiktning, säljaren eller köparen?
Det är också vad ni själva kommer överens om. Jag lät säljaren boka besiktningen iom att hon visste vilka veterinärer som fanns i området osv. Vissa köpare vill gärna boka själva så att säljaren inte ska ha möjlighet att kanske välja sin kompis-veterinär som kanske fifflar lite med besiktningen för att hästen ska gå igenom, även om den inte skulle gjort det om man gjorde det ordentligt sas, t.ex. att vet är extra snäll när man böjer hästen, så den inte ska markera efteråt även om den skulle gjort det med en korrekt böjning. Tyvärr förekommer det, kanske framförallt hos hästhandlare som säljer många hästar och har favoritvet som är "extra snäll".
Vart görs besiktningen? I stallet eller på klinik?
En gårdsbesiktning görs på gården, men om hästen ska röntgas är det klinik som gäller.
Har ni andra tips och råd inför ett hästköp?
Tänk igenom allt nog och stressa inte. Du köper en häst för att förhoppningsvis ha den i många år framåt, så var säker på att det verkligen är den hästen du vill ha.
Vad bör man ta reda på innan man åker och provrider? Bra frågor att ställa till ägaren?
Var laddad med frågor. Det är bättre att fråga massor än att fråga för lite.
När jag provrider vill jag göra så mycket som möjligt själv. Jag vill hämta hästen i hagen, jag vill rykta och göra iordning hästen själv utan att ägaren hjälper till sas för jag vill se hur hästen reagerar med mig. Men när det kommer till ridningen vill jag att ägaren alltid rider först. Även om ägaren menar att hästen är supersnäll att rida osv sitter jag aldrig upp på en okänd häst utan att någon annan ridit den först. Om ägaren inte vill rida tänker inte jag rida heller. Undantaget om ägaren är skadad eller höggravid eller liknande, då är det klart att denne inte rider.
Fråga och testa sånt du är intresserad av. Vill du ha hästen till hoppning, hoppa några hinder. Om hästen är lite högre utbildad kan du testa lite skänelkvikningar, kanske någon öppna eller sluta om den kan det, rid lite volter, känn efter hur hästen rör sig, trava lite bommar osv osv. Vill du ha hästen till skogsridning är det en bra idé att rida en liten sväng i skogen om det går. Kanske det finns en häst ägaren kan låna så ni kan rida ut tillsammans, så du känner hur hästen är ute i skogen. Hästar som är lugna och fina på banan kan ibland vara som små vildar i skogen om de inte är vana att ridas i skogen och tvärt om. Så rid hästen i den miljön du kommer rida i när du är hemma.
Tänk på att hästen måste passa dig och dina behov, så om ägaren tycker du är konstig som hellre vill provrida i skogen än i paddock, so be it, skit i det. Det viktiga är att hästen fungerar för det du ska använda den till.