Bes el ej???

Jo jag hade en häst för snart 7 månader sedan som jag tog bort pga erlichas INTE pga att jag inte kunde träna/tävla det var mest tankar om hur man skulle göra om det fanns alternativ.

Jag har själv sålt en häst som var frisk och kry vísade inget på de åren hon var hos mig eller toden innan (då stod hon hos en beknat)
Men efter böjprovet så blev hon halt (hon var 18 år) och det tog lång tid innan hon repade sig.

Jag har även dåliga erfarenheter efter den tid jag stod uppstallad på en veterinärkliniks privat stall de flesta äldre hästar visar grova hältor efter ett böjprov och det tar tid innan det försvinner.

Jag ¨vill INTE böja,punkt slut!

Nej, jag kommer ihåg att din häst blev rejält dålig o att du fick ta bort den akut. Jättetråkigt! Jag minns dock också att du något tidigare hade funderingar på hur du skulle göra om den inte funkade till träning o tävling, och av det tolkar jag att du har sådana ambitioner med din ridning?

Du behöver inte böja för min skull, jag bara skrev vad jag ansåg...

är hästen ej besiktad alls, hade jag nog besiktat!

men om det är omvänt vet jag ej svaret,
dvs hästen är nyligen besiktad UA, skulle ni ombesikta då?
eller räcker det med en. uppvisad vet. besiktning om den är relativt ny, inom loppet av 2-8 veckor?

"Att ett riktigt utfört böjprov skulle kunna ge bestående men är en skröna som är jättebra för försäljare med lite knackiga hästar att ta till..." :bow:

"Att en äldre häst reagerar på böjprov behöver inte betyda något."
Just att äldre hästar reagerar mer är ju faktiskt ok när man besiktigar. Veterinären ska (och tar) hänsyn till hästens ålder. En helt oriden unghäst får ju tex inte halta i stort sett ngt steg efter böjprov, medan tex en femtonårig tävlingshäst får orden "ua" om den markerar under ett visst antal steg efter böjprovet.

Veterinären tar ju också hänsyn till vad köparen ska använda hästen till.
Ska den promenadridas och tränas lätt, så kan ju veterinären rekommendera köp även efter böjprovsreaktion.
Vilket veterinären knappast gör om samma häst är tänkt till msv fälttävlan eller ngt i den stilen.

Bra skrivet!
Och faktiskt så behöver ju inte säljaren ens veta att hästen har de defekterna!
Ofta så tycker jag det verkar som om köpare tror att säljaren måste vara en "skummis" om de säljer en häst med tex spatt.

Men i själva verket så är det ju ofta så att säljaren inte ÄN har märkt defekten hos hästen!

Jag har nära nog köpt en häst med spatt en gång för flera år sedan.
Hästen skulle tävlas i hoppning. Den var exportröntgad ua som femåring, och hade tävlat en del. När den var sex skulle jag köpa den.
Som tur var så veterinärbesiktigade jag innan köp. Hästen gick inte igenom besiktningen och röntgades. Rejält med spatt konstaterades i båda haserna.
Jag avstod köp trots att hästen just då var helt felfri att rida.
Hästen slaktades pga enorma smärtor av spatten när den var runt 12 år. Då hade den så ont att den inte ens kunde gå i hagen...

Försäkringsbolag har regler för hur gammal en besiktning får vara om man ska nyförsäkra. Tror det är 3 veckor.

Men om det inte var för att kunna försäkra, så skulle jag inte ombesiktiga om hästen var besiktigad som du skriver, för 2-8 veckor sedan.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 394
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 699
Senast: astronaut
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
874
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka