Bes el ej???

caradan

Trådstartare
Ska förhoppningsvis titta på häst på tis (fast man vet aldrig innan man är där... har jag fått lära mig!)
Priset är inte högt...och han är 15 år. Jag vill INTE böja för det är jag helt emot och resterande tycker jag inte är ngt som en vet behöver titta på...

HUr hade ni gjort, hade ni besiktat???

klart man ska besikta hästen, men man kan ju longera hästen eller rida den för veterinären istället för att böja om man nu inte vill det. Bara så vet. ser att hästen ser fräsch ut. det är en säkerhet för såväl köpare som säljare att hästen inte har dolda fel.

Jag skulle besiktat, och bett att veterinären tittade på t.ex longering på liiiiten volt (och större såklart), det avslöjar mycket utan att man böjer.

Klart att du ska besiktiga hästen. Det kostar en del, men det lönar sig om något skulle strula framöver. I sammanhanget är det dessutom en ganska liten kostnad.

Jag hade besiktigat hästen.
Jag lever efter mottot "köp inte problem, du kommer få nog av dem ändå".

Skulle jag köpa en häst som ren avel eller sällskapshäst skulle jag kunna skippa besiktningen.
Men avser jag ha hästen till ridning eller annat arbete, så skulle jag besiktiga.
Inte kul att tro man ska kunna rida och sedan stå där med en häst som inte håller för ridning...

Självklart skall du besikta hästen. Glöm inte att du som köpare har undersökningsplikt. Du får svårt att häva köpet om du inte gått igenom hästen innan köp. Och som de andra skrivit så finns det alternativ till böjprov. Ta ut en riktig hästveterinär eller ta hästen till en klinik. En duktig veterinär kan böja även en äldre häst.

Du skriver även att det andra är inte så mycket att titta på för en veterinär. Betyder det att du känner hästen ifråga så du vet att den är frisk och kry? Det finns mycket en veterinär går igenom som man inte kan se med blotta ögat.
Tex andning och ljud från lungor...
Tänk om hästen har kvickdrag... Har den gått ute länge nu så brukar det inte synas förrän du stallar hästen till hösten.
Jag kan fortsätta länge.... så mitt råd är att besikta hästen.....

Jag har varit med om alltför många vet som istället för att böja för att hitta hälta böjer och gör en hälta, sen är hästen oxå 15 år och börjar då bli stel i sina leder vilket gör att det bara blir värre.

Vad blir värre?
Resultatet på böjprovet i veterinärintyget?
För att helt böja sönder en frisk häst, det går inte!
Blir den bestående halt av ett böjprov för en besikting, då är ngt "på gång" i allafall.

Jag skulle aldrig köpa en häst utan att besikta den. Men så är jag ju inte heller själv kapabel att bedöma ifall det skulle kunna vara nåt lurt med pållen ifråga. :smirk:

Hade du inte ganska nyligen en äldre häst (som sedan togs bort av andra orsaker) som du var ledsen över att du inte kunde träna o tävla med? Då är det väl jättedumt att köpa en ny utan att ha checkat att den är OK!?

Att ett riktigt utfört böjprov skulle kunna ge bestående men är en skröna som är jättebra för försäljare med lite knackiga hästar att ta till... Du kan ju be vet att inte böja så hårt, och det är ju ingen som säger att du inte kan köpa hästen även om den har en liten reaktion. Att en äldre häst reagerar på böjprov behöver inte betyda något. Däremot ska man vara uppmärksam om hästen reagerar markent mer på något ben, det indikerar ju att något nog är fel.

Nej, som sagt, det är klart att du ska besiktiga. Har du inte sett alla ledsna inlägg från folk här på forumet som inte gjort det o som hamnat i problem där de står med en halt häst som de inte kan göra något med?

Lycka till med hästköpet!

Ingen vet böjer fram en bestående hälta på en frisk häst. Däremot kan det gå att böja fram en böjprovsreaktion om man böjer ffa kotan för hårt på en liten häst. Det är inte farligt med böjprov men det kan vara missvisande om det görs o utvärderas på fel sätt. Det värsta som kan hända efter ett böjprov är att du står där med en häst som inte går igenom o du inte vet hur allvarligt det är. Men då är du varnad o kan välja mellan att strunta i köpet, skita i varningen eller låta göra en hältutredning.
PL

jag har aldrig veterinärsbesiktigat någon häst jag har köpt innan köpet, däremot efter så att försäkringen får papper på det. Däremot säljer jag ALLTID besiktigade hästar. Men dolda fel frånskriver jag mig då det ej kan visas på vanlig bes. hemma.

Jo jag hade en häst för snart 7 månader sedan som jag tog bort pga erlichas INTE pga att jag inte kunde träna/tävla det var mest tankar om hur man skulle göra om det fanns alternativ.

Jag har själv sålt en häst som var frisk och kry vísade inget på de åren hon var hos mig eller toden innan (då stod hon hos en beknat)
Men efter böjprovet så blev hon halt (hon var 18 år) och det tog lång tid innan hon repade sig.

Jag har även dåliga erfarenheter efter den tid jag stod uppstallad på en veterinärkliniks privat stall de flesta äldre hästar visar grova hältor efter ett böjprov och det tar tid innan det försvinner.

Jag ¨vill INTE böja, punkt slut!

Svar till er alla!

Jag kommer inte att besikta har jag kommit fram till (om det inte nu visar sig att det är ngt lurigt)

Jag har besiktat en häst av de sju jag har ägt i mitt liv och det har gått bra förr....

Slut disskuterat!

Kom inte här och gnäll sedan om att du blivit lurad för hästen visade sig ha spatt eller kotledsinflammation.

Det har många gjort när dom varit korkade nog att inte vet.besikta.
Men det är dina pengar som flyger iväg på små vingar....

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 394
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 699
Senast: astronaut
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
874
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka