Berömma vid osäkerhet?

sky_fly

Trådstartare
Detta har det säkert funnits en tråd om förut menmen..

Jag och en kompis var ute och red häromdagen och vi skulle passera en kohage ('min' häst har förmodligen aldrig sett dessa bestar och kompisens häst verkligen avskyr kor efter föltiden) och det hela slutar i att vi sitter av för säkerhetens skull. När vi väl passerat relativt lungt så är det för mig en självklarhet att jag berömmer hästen. Han tog det lungt och lyssnade på mig samt att jag vill få detta med kor att vara en positiv sak. Men så började vi att diskutera detta när man ska ge beröm.
Jag har alltid sett det så som att man berömmer när hästen upplevt en sak obehagligt men ändå inte flydde om man säger så. Få det hela som en positiv upplevelse. Men kompisen påpekade att det kan ju få motsatt effekt också.
Att man stöter på något som är 'farligt' (låt oss säga att gå över en stock utomhus). Hästen tvekar men man lugnar denne och tillslut så kommer man över och då berömmer. Är det inte lite som att man då påpekar; 'Det var något farligt och som man behöver vara rädd för' just för att man berömmt betendet i början, dvs tvekningen och osäkerheten.

Jag har ärligt talat ingen som helst aning hur man ska se på saken så därför tänkte jag fråga er.. Hur ser ni på att man berömmer en häst när det varit obehagligt?

Sv: Berömma vid osäkerhet?

Altså, ganska knepigt nu när du sa det..

Men jag gör på följande sätt : Ska man passera något som hästen är rädd för, berömmer man när hästen kommit förbi. Inte i det rädda ögonblicket. Men man ska inte heller göra största grejen av det, hästen blir då bara uppjagad. En klapp på halsen och sen vidare, inget mer med det. Så gör jag iaf, och det funkar ju jättebra för "min" häst är inte längre rädd för grannens gräsklippare.

Jag berömmer inte för att hästen vad duktig och gick förbi det "farliga".
Utan jag berömmer för att den gjorde som jag sa, även fast den var rädd.

Så : Först kämpa, sedan snabbt beröm och vidare.

Sånt här är alltid intressant :)

jag berömmer inte när hästen är rädd och osäker, även om den är duktig och gör som jag säger, eller är modig osv. Hästen vet inte vad jag berömmer utan kopplar berömmet till känslan - att vara rädd och osäker. Alltså blir ju summan av kardemumman att jag berömmer/tröstar när den är rädd, vilket bara ger mer skada än att låta bli att berömma i det läget. Jag tränar mina hundar likadant.

På det stora hela låter jag bli att göra en grej av det, och alltså både låter bli att berömma, lugna, trösta eller på något sätt visa att jag reagerar på samma sak som hästen.

Givetvis får den en massa beröm när den varit duktig och gjort rätt, men det gäller att välja sina tillfällen då det inte kan kopplas till en negativ känsla eller upplevelse.

Jag tror personligen att det variera från häst till häst vad som är rätt och fel.Och på min ungegrabb så berömmer jag alltid när han har tagir mod till sig och göra något läskigt,,Funkar super på honom ,nästa gång vi går förbi otäckheten så går han käckt förbi ,vänder på huvudet så att matte verkligen noterarhur stooor han har blivit:love:

Nej, jag berömmer inte hästen då den är rädd.
Däremot berömmer jag när den "andas ut" och är lugn igen. Men jag gör generellt sett ingen stor affär av att hästen blir rädd (sitter inte av, kortar inte tygeln etc).
Det viktigaste när man ska förbi något farligt är ju att hästen lyssnar på ryttaren och inte flippar ut & far iväg. Mig gör det inget om min häst uppvisar viss grad av rädsla, så länge han lyssnar på mig (vilket han gör).

Nej, jag berömmer inte hästen då den är rädd.
Däremot berömmer jag när den "andas ut" och är lugn igen. Men jag gör generellt sett ingen stor affär av att hästen blir rädd (sitter inte av, kortar inte tygeln etc).
Det viktigaste när man ska förbi något farligt är ju att hästen lyssnar på ryttaren och inte flippar ut & far iväg. Mig gör det inget om min häst uppvisar viss grad av rädsla, så länge han lyssnar på mig (vilket han gör).

Jag brukar heller aldrig göra någon stor sak utav det utan sitter och sjunger, visslar eller vad jag nu pysslar med även när jag känner att hästen ser spöken. Anledningen till att vi satt av var att vi gick på en relativt trafikerad väg som dels är kurvig och dels hal då det regnat. Korna stod på vänster sida om oss och på högra sidan är laggården och när man passerar blir det då staket på båda sidorna. Så det var mest för våran egen säkerhet som vi satt av.

Jag kan ju passa på att tillägga att om hästen blir stressad så brukar jag bara prata lungt, få hästen att lyssna på min röst ungefär och sedan, när det otäcka är borta och hästen förblev lung och inte fick panik så berömmer jag.

Sånt här är alltid intressant :)

jag berömmer inte när hästen är rädd och osäker, även om den är duktig och gör som jag säger, eller är modig osv. Hästen vet inte vad jag berömmer utan kopplar berömmet till känslan - att vara rädd och osäker. Alltså blir ju summan av kardemumman att jag berömmer/tröstar när den är rädd, vilket bara ger mer skada än att låta bli att berömma i det läget. Jag tränar mina hundar likadant.

På det stora hela låter jag bli att göra en grej av det, och alltså både låter bli att berömma, lugna, trösta eller på något sätt visa att jag reagerar på samma sak som hästen.

Givetvis får den en massa beröm när den varit duktig och gjort rätt, men det gäller att välja sina tillfällen då det inte kan kopplas till en negativ känsla eller upplevelse.

Jag håller med fullt ut. Jag berömmer inte. Är hästen avslappnad kan man ge den en mjuk klapp. Har man precis passerat något som häste anser obehagligt ska den inte berömmas i det ögonblicket. Du säger då till hästen att " Ja- du reagerade rätt genom att bli spänd/rädd"

Genom att bara lugnt rida vidare utan någon reaktion på hästens beteende visar du att situationen inte var farlig.

Jag tillhör dem som INTE berömmer. Låtsas bara som det regnar, på sin höjd kan hästen få en lugnande klapp på halsen. Vill inte att hästen ska koppla ihop beröm med att vara spänd/rädd

Har en häst som varit otroligt tittig o rädd för de mesta, o han blir bara värre om man berömmer honom när han skyggar för något.
De värsta var på en dressyrtävling när han fick panik för domarbordet. Vi blir diskade, men domaren ska vara "snäll" och lära mig hur hur man ska göra. Hon skriker i ridhuset BERÖM HONOM, DU MÅSTE KLAPPA HONOM osv när han slänger sig helt hysterisk.

jag vet inte om det kanske är jag som är lite konstig men då jag rider på en arab, som är väldigt tittig, och kan lätt resonera att "vi borde nog skynda oss förbi denna hemska brevlåda", har jag börjat träna honom på att var gång han finner ngt läskigt får han stanna, om han inte är i en possiton där det inte går tex ute på en trafikerad väg. sen får han stå tills han kollat in läget, sen tar vi ett steg till, hoppas på att han inte är kvar i "skynda oss" tankarna vilket man tydligt märker.. är han fortfarnade stressad får han stå still lite till, och så håller jag på att snurra och tassa förbi sakta, och då har det blivit beröm i sig själv,han får bilden;
"när jag lugnat ner mig kan jag få fortsätta att gå vidare och ha roligt". givetvis blir det en klapp på halsen när han luknar vidare i sakta mak.
men detta har gett mig en häst som har varvat ner betydligt, för man jobbar med flyktbeteendet direkt, så nu tittar han bara som hastigast men skyggar inte undan och håller sig lugn:)
..på allt utom traktorer, men det kommer..
så jag berömmer min häst när lugnet återfaller, annars pratar jag bara lugnt, så han vet att jag stöttar hanns mod.
ngn som fattar? -blev lite klöddigt att förklara...

Så har jag faktiskt aldrig tänkt förut :idea:
Jag pratar alltid lugnande med min polle när han är rädd, och säger "såååja, ingen fara" och kliar honom lite på manken. Han brukar lugna ner sig på en gång då, och sedan fortsätter vi som om inget hade hänt :angel: Dock skulle jag inte kalla det för beröm, utan snarare att jag lugnar ner honom och talar om att han inte behöver vara rädd. Kanske pratar jag för att visa att jag inte är det minsta rädd, utan helt trygg i situationen?

Han har aldrig reagerat annorlunda, och jag har haft honom i över ett och ett halvt år. Numera blir han iofs. inte rädd särskilt ofta, utan är ganska trygg, men berömet verkar i alla fall inte ha fått några negativa effekter..

Om jag däremot blir rädd och tvivlar på honom, skulle jag förmodligen vara tyst och sitta av, han lär ju märka att jag är rädd ändå, och ännu tydligare om jag pratar..

Men det kan säkert stämma som du skriver, i alla fall på vissa hästar. Intressant tråd!

Senast ändrad av en moderator:

Jag gör likadant som du. Hästen får stanna och undersöka det den blev rädd för. Just för att lära sig att det inte är okej att springa iväg.
Det finns ju undantag där det inte går att stanna tex stora trafikerade vägar.
Min häst har blivit mycket oräddare av att få titta på saker i lugn och ro.
När han är lugn och inte bryr sig längre berömmer jag och brukar
"frusta" åt honom.
Eftersom hästar brukar frusta när de är lugna uppfattar han (förhoppningsvis) mig som lugn och blir inte lika rädd.
Vet inte om det stämmer, men funkar för oss.

Har en häst som varit otroligt tittig o rädd för de mesta, o han blir bara värre om man berömmer honom när han skyggar för något.
De värsta var på en dressyrtävling när han fick panik för domarbordet. Vi blir diskade, men domaren ska vara "snäll" och lära mig hur hur man ska göra. Hon skriker i ridhuset BERÖM HONOM, DU MÅSTE KLAPPA HONOM osv när han slänger sig helt hysterisk.

:grin: Ja, ibland får man säg ett gott skratt...

Jag har en häst som inte ofta blir rädd o osäker, när han i alla fall blir det så pratar jag lugnt med honnom och berömmer honnom när vi "kommit förbi det läskiga" om det gick bra vill säga. Om jag inte säger något när han blir osäker så vet han inte riktigt vad han skall göra, om jag däremot pratar lugnt eller ger honnom en liten klapp på halsen så lugnar han ner sig oftast omedelbart. Kan oxå ibland stanna till lite och låta honnom titta ordentligt på vad det är som nu är läskigt.
Men jag tror att det är väldigt olika på olika hästar, det som fungerar på min häst, fungerar absolut inte på alla andra. Beror på hästen och vad för relation häst och ryttare har. :D

Jag ser det som att man lägger ett "tryck" på hästen.
Vill jag lära den att flytta bakdelen för fysiskt tryck börjar jag med en väldigt lätt beröring. Sedan ökar jag det gradvis, och i samma sekund som hästen svarar på trycket släpper jag efter.

Lite samma sak tycker jag att det är här. När man vill få hästen att göra ngt den tycker är lite läskigt, lägger man ett slags tryck på den. Jag berömmer inte om den inte försöker klara av uppgiften jag gett den. I detta fallet skulle det vara att slappna av alltså (jag skulle alltså ge en liten eftergift om den ex. vände sig mot korna, försökte hantera sin rädsla osv). Jag hade stannat, och väntat tills hästen blev lugn och inte var rädd längre. Då har den "svarat" på mitt tryck och jag ger eftergift - här genom att ta den från det nämda stället.
Så - ingen eftergift för att "lugna" hästen, men om den tar på sitt ansvar att möta sin rädsla - eftergift! :)

Jag förstår hur du menar.

Men jag tänker att berömmer är hästen gör det jag begär, om den tvekar, så berömmer jag när den trots det går, tex. Inte så översvallande som om den gjort ett storverk, men upmuntrande att den faktiskt gör det jag vill. "Bra" ungefär.

Däremot innan en ev farlighet och då hästen tvekar så ska jag inte hålla på och "trösta" utan bara fortsätta som om det är det självklaraste i världen att detta INTE är farligt och att den gör som jag begär.

Bra fråga i alla fall, det är lätt att verkligen få hästen uppjagad genom sin egen attityd, hur man förstärker rädsla eller inte. :idea:

Jag har stallkompisar som så fort hästen börjar bli rädd sätter igång och klappar och smeker på halsen, säger ;brraaa, luugn och fin, duuuktig häst" Det tycker jag känns lite dumt, känns som att man bekräftar att det är farligt. Dessutom får hästen makt att påverka dig som ryttare genom att blåsa upp sig och flåsa och genast få beröm. Känns som att de förvärrar saken. En av hästarna är tex rädd för hinkar enligt ägaren, och så fort någon kommer gående med en hink ställer ägaren sig och agerar precis på det sättet hon gör när det är nåt läskigt, och hästen stirrar och frustar. Kan tilläggas att hästens mat hälls ur en hink tre gånger om dagen i krubban och då är det inga som helst problem.

Jag tycker att det vettigaste är att agera precis som vanligt, driva på framåt och rida förbi som ingenting. Jag kan självmant ibland "råka" göra halt nära det läskiga så hästen har tid att se att det inte är nån fara, men helt då utan att göra en stor sak av det den är rädd för.

Jag säger - Så så- om hästen verkligen är rädd.
Berömmer när den går emot sin rädsla- litar på mig

Blir den megarädd så tar vi först itu med det o hamnar på rätt kurs.:angel: så att den är kontaktbar.
Tycker inte att det är lika som med hundar- att man förstärker det betéendet. Däremot bör man inte bli rädd själv- för det känner den- alltså inte förstärka rädslan.

så länge den inte vänder är jag cool.

Ibland får man dock kasta plånboken o jaga iväg hästen mot faran- har gjort så med älgar o numera är de inte rädda alls för dem.
Stoet tröstar sin unge genom att massera den på manken- det kan man göra.

Jag kan självmant ibland "råka" göra halt nära det läskiga så hästen har tid att se att det inte är nån fara, men helt då utan att göra en stor sak av det den är rädd för.

Att göra halt kan väl vara helt rätt strategi om hästen riskerar att "flippa ut" och dra iväg. När min häst var ung och ännu flipprigare än idag gjorde jag alltid halt om han blev skrämd. Hellre en häst som lärt sig att vara stilla när den blir rädd, än en som flyr i panik.
Tycker dessutom att de brukar lugna sig när de står still - kan kolla och se att det var ju inte något lejon trots allt.. :D

Jag har en häst som lätt blir nervig och stressad. Det var värre när han var ung men även nu kan det hända ibland. Jag har försökt att inte göra någon stor affär av det när han börjar spänna sig, bara ridia på som vanligt. Tryggt och lugnt så att han känner att det inte är någon fara. Det har hjälpt oss och nu för tiden är det väldigt lite som behövs för att han ska förstå att allt är lugnt. Alltså inget beröm när han gått förbi "farliga" saker eller så, men blir han mycket stressad kan en klapp eller att jag kliar honom lite hjälpa, samtidigt rider jag på som vanligt och säger inget.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 084
Senast: sthu
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar