Berömma eller inte berömma?

Sv: Berömma eller inte berömma?

Vad säger den boken? Ändrar hunden beteende gentemot människor än vad den hade gjort mot en hund av högre rang? Jag ser ju att hundar aldrig blir riktigt vuxna ihop med oss människor. De beter sig som valpar gör mot vuxna hundar i hela sitt liv. Slicka mungipor (ansikte) och lägga sig på rygg och blotta strupen är ju typiskt underdånigt beteende. Att då bli uppmärksammad av ledaren med smekningar är ju en stor ynnest i hundvärlden. Eller hade boken andra teorier?

Hälsning Maja

läs den är det enda jag kan rekommendera

den tar inte bara upp infantilt beteende utan även om hur avel f lätthanterligare temperament gavexteriöra förädnringar,hur läten används av människor för tatträna hästar oavsett språk(lätena var desamma!),hur status och dominans fungerar inom människa /hund(och det var en intressnat passage) och en massa annat som inet bara kommer hundägare till nytta utan även ger en hel del funderingar som hästägare,tex om människans signaer o behov av specifik kroppskontakt(mun mot mun,trutande läppar,bröstkorg,armoch handisgnaler) egnetlige är till fäör människan eller hästen/hunden?

den tar även upp beteednet du beskriver,men resultatet av det viser som udnerdånigt kan in stjälva verket vara något helt annat....

finns att låna på bibblan

Thina

självklart kan den bli bättre. jag är ingen perfekt människa på något sätt. Men det är synd att alla ska missförstå mig. kankse är det så att vi menar samma sak och att jag använder ordet straff för att det inte alltid är lika negativt laddat för MIG som det är för er? det betyder inte att jag är i en helt annan dimension.

javisst är det roligare att diskutera det tråden är till för. Men när man blir påhoppad vill man ju gärna försöka förklara sig, eller hur? ;)
det jag har läst i dina inlägg håller jag med dig om, jag tror inte att vi tänker på SÅÅ olika sätrt egentligen. men som jag skrev i inlägget ovan så har jag nog inte ordet straff lika negativt laddat alltid. Man kan ju tänka på olika sätt. Men visst kan jag använda ordet påverkan ellere tryck istället, för mig är principen densamma iallafall. dvs; ge hästen en uppgift att lösa , och när h*n gjort det, beröm.

kankse kan vi lägga ner detta nu utan några hard feelings?

*pilturs matte* skrev:
självklart kan den bli bättre. jag är ingen perfekt människa på något sätt. Men det är synd att alla ska missförstå mig. kankse är det så att vi menar samma sak och att jag använder ordet straff för att det inte alltid är lika negativt laddat för MIG som det är för er? det betyder inte att jag är i en helt annan dimension.

Men då verkar det ju lugnt :) Det blir ju så att man utgår från det man vet om människor som använder samma ord, vad man vet om deras attityd - och bland dem har attityden varit väldigt "hård", vilket upprört mer än en häst.

Min häst gillar att "suga" på min fingrar, jag accepterar det så länge inga tänder är inblandade. :crazy:

tant agda skrev:
men de e väl ändå inget straff att använda skänkeln, de e ju mer en instruktion till hästen vad som förväntas av den.
ska man straffa någon måste ju den ha gjort något att bli straffad för................
Ja, sett med mänskliga ögon, men tankefelet du gör är att du bortser från hur en häst uppfattar skänkeln. den är ett obehag- negativt stimuli, och belöningen måste vara att skänkeln tas bort när den gör rätt, (men ofta finns inte den insikten i ridskoleridningen)

Åska skrev:
Håller med dig! Hästfynds artiklar har inte alltid de mest seriösa innehållen tycker jag. Fast jag är väll för enkelspårig i mitt ridsportsträsk...

Den är i alla fall bättre än Ridsport Special och allt vad kavajtidningarna heter.
Jag är benägen att ge dej rätt i din sista mening! och Ridsportträsk var ett bra uttryck som jag ska komma ihåg! :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

kom ihåg att negativt resp positivt stimuli(förstärkning) kan ha andra betydelser i inlärninsgteorin

men annars så rä det rätt,se dte utifrån -hästens-synvinkel

Thina

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka