Berömma eller inte berömma?

Sv: Berömma eller inte berömma?

Min är likadan. säger jag braaa gubben när han gör rätt, så saktar han av och tycker han skall slappa istället :crazy:

Har börjat att när han gör rätt så får han ett kli på manken som beröm, utan att för den delen tappa rörelsen. Det är mest som en uppmuntran att han är på rätt väg, tänker rätt...

AllMÄNT:

Ibland går jag ut i hagen och kliar ponnyn bakom öronen som han riktigt njuter av.
Kliar den stora valacken under manen på halsen, det är nästan så han slår knut på sig själv när jag gör det, han älskar det.

Resultaten är att jag har två par spetsade öron som kommer fram till mig när jag kommer ut i hagen, för att se om dom får en klistund eller en godbit. Eller kanske en ridtur...

Kanske skall sluta med det?? :confused:

Jag tar många artiklar med en nypa salt, jag är prenumerant på hästmagazinet, hästfynd, stallmagasinet.
Dom är endast till för att vidga mitt medvetande & perspektiv på hästar. Många saker tänker man över, andra saker reflekterar man inte ens över & man glömmer dom snabbt igen.

Ang, handmatningen så har hon en poäng, det FINNS hästar som nafsar efter fingrarna på en efter man gett dom en godbit pga dom vill ha mer & ger sig inte iheller trots tillrättavisning.
Där kan jag acceptera att handmatning är dåligt alternativ & man skall då ge godbiten från marken eller från krubban istället, för att slippa onödiga dispyter som kan ge en olycklig häst och fingerlös ryttare.. Men har hästen gränsen klart för sig så ser jag ingen anledning till att inte handmata.

Mvh
Spirit

Jag använder rösten när jag berömmer min häst, jag ser klart och tydligt att han uppskattar det. Klappar jag honom som beröm för att han har varit duktig så är det alltid på bogarna, han verkar förstå detta också.
Min häst är en ibland lite trotsig femårig fullblodsvalack så ibland tar jag ett fast tag i grimman och ändrar tonläget i rösten för att visa att jag menar allvar om han står och tramsar i stallgången, han förstår detta också och slutar omedelbart med tramset. Jag tror, tgvärtemot många tidingsartiklar, inte att man skall vara alltför mjuk i uppfostran av sin häst, det är bara att titta på hur flockens ledarhäst beter sig när undersåtarna är olydiga och bete sig likadant själv när hästen är lite olydig. Detta är trots allt det enda språk hästar förstår, men det får inte gå till överdrift vilket man tyvärr ofta ser.

Handmatningen har jag slutat med, han blev fullständigt odräglig eftersom han tiggde HELA TIDEN...jag kunde inte röra mig nära hästen utan att han skulle kolla vad jag hade i handen eller fickan...samt 'vifta' med frambenen...jobbigt...nu får han en bit morot eller äpple i krubban och helt plötsligt fick jag en lugnare häst.

jag berömmer inte mina hästar när de gör en sak av vanlig flockinstinkt men när de går i det fria så har de inte ryttare på ryggen. om man ridder hästen måste den ju veta ett den har gjort rätt som att man bara säger bra, det är ju att viasa hästen att den gör rätt.

kanske uttryckte mig en aning otydligt :angel:

alltså när jag säger straff menar jag ju inte att hästen gjort ngt fel, använde baar straff och beröm för att förtydliga det hela. Tydligen blev det tvärtom istället.. ;)

skänkeln är en inverkan på hästen, vi påverkar den genom att lägga dit skänkeln och hästen försöker lista ut ett sätt att bli av med trycket. Den tycker ju inte att det är skönt att ha en tryckande skänkel mot sig utan vill bli av med den.

så man kan nog säga att hästen ser skänkeln lite som ett straff.
"det trycker på buken på mig, alltså gör jag ngt fel, vad ska jag göra för att h*n där uppe sak bli nöjd och trycket försvinna?"

man vill skapa tanke i hästens huvud såattsäga =)

Tänk så praktiskt om vi alla kunde använda samma vokabulär och mena samma sak med dom ord vi skriver! :)

Som exempel har jag plockat följande ur Nordstedts ordbok...

Straff: Påföljd för brott i form av frihetsberövande eller böter.
Bestraffa: Utsätta för straff.

Anser du fortfarande, att man ska använda straff i arbetet med häst? Även om vi vidgar begreppet till att fysiskt bestraffa hästen?

Är det inte: utsätta hästen för litet obehag/obekvämlighet, du menar?

Nu anser jag inte att vare sig skänkel, spö, pisk eller andra signalgivare skall användas på ett sådant sätt, att hästen vill gå undan obehaget, viss inlärning undantaget. Och absolut inte och aldrig som någon form av bestraffning.
En signalgivare skall uppfattas som sådan och inget annat. Det man signalerar, att man vill att hästen skall göra/inte göra, kan iofs vara behagligt eller obekvämt, men det är en annan sak.

Om man vill korrigera (som det annars populärt kallas när man slår hästen) ett felbeteende, räcker det vanligen med kroppsspråk och/eller att göra beteendet obekvämt.

Beröm, bekräftelse, korrigering och obehag skall användas korrekt och i rätt ögonblick. Allt annat blir fel.
Eftergift är den oslagbara belöningen! :)

Exemplet skänkel: Man lär hästen att gå undan för vissa tryck. Detta görs redan från marken. I sadeln ger man signalen "flytta vänster/höger" vilket en normalbegåvad häst förstår, och därför flyttar sig. Trycker man däremot med skänkeln utan att ha något önskemål med det, blir hästen sannolikt ståendes. Struntar sådeles i trycket. Först om trycket ökar tillräckligt, flyttar den sig, för att det blir obekvämt. Hästen lyssnar således till signalen, om det är en signal, och bortser till en början från obehaget.

Så tycker jag om detta.
LIA

Men herregud, läser ni verkligen såna artiklar?

LIA skrev:
Tänk så praktiskt om vi alla kunde använda samma vokabulär och mena samma sak med dom ord vi skriver! :)

Som exempel har jag plockat följande ur Nordstedts ordbok...

Straff: Påföljd för brott i form av frihetsberövande eller böter.
Bestraffa: Utsätta för straff.

Anser du fortfarande, att man ska använda straff i arbetet med häst? Även om vi vidgar begreppet till att fysiskt bestraffa hästen?

Är det inte: utsätta hästen för litet obehag/obekvämlighet, du menar?

Nu anser jag inte att vare sig skänkel, spö, pisk eller andra signalgivare skall användas på ett sådant sätt, att hästen vill gå undan obehaget, viss inlärning undantaget. Och absolut inte och aldrig som någon form av bestraffning.
En signalgivare skall uppfattas som sådan och inget annat. Det man signalerar, att man vill att hästen skall göra/inte göra, kan iofs vara behagligt eller obekvämt, men det är en annan sak.

Om man vill korrigera (som det annars populärt kallas när man slår hästen) ett felbeteende, räcker det vanligen med kroppsspråk och/eller att göra beteendet obekvämt.

Beröm, bekräftelse, korrigering och obehag skall användas korrekt och i rätt ögonblick. Allt annat blir fel.
Eftergift är den oslagbara belöningen! :)

Exemplet skänkel: Man lär hästen att gå undan för vissa tryck. Detta görs redan från marken. I sadeln ger man signalen "flytta vänster/höger" vilket en normalbegåvad häst förstår, och därför flyttar sig. Trycker man däremot med skänkeln utan att ha något önskemål med det, blir hästen sannolikt ståendes. Struntar sådeles i trycket. Först om trycket ökar tillräckligt, flyttar den sig, för att det blir obekvämt. Hästen lyssnar således till signalen, om det är en signal, och bortser till en början från obehaget.

Så tycker jag om detta.
LIA

jovisst vore det lättast ;)

ja, om du vill kan vi använda orden "litet obehag"...
sen undrar jag om hästen tänker "ahh, ett litet obehag,förra gången detta kom försvann det när jag gick framåt så det är bäst jag gör det igen "

jag stor snarare "ahh, detta trycket igen, hur var det nu jag blev av med det förra gången? ja just det ja! :idea:" och går framåt/flyttarsig/stannar, varpå trycket försvinner.

hur lär vi hästarna vad skänkel/tygeltag osv betyder om inte på detta vis, att ge hästen trycket/påverka hästen för att låte den lista ut hur den ska bli av med det. ? annars förstår jag inte hur din häst blev inriden från första början. detta behöver inte vara negativt, det är ju inte så att jag menar att jag slår/plågar hästen på något vis bara för att jag kallar det straff.Det är i de här storlekarna jag ser på ordet straff mellan mig och min häst då det aldrig har behövt gå högre. Jag använder säkerligen samma signaler och tecken som de flesta andra. Min häst märker inte skillnad på oim jag kallar det straff-beröm eller "litet obehag"- beröm.

sen kan man visst lära hästen att flytta sig tex med hjälp av kroppsspråk. Eller det behöver man inte ens lära dem, det är bara att agera som de gör mot varandra, deras naturliga beteende. Men att använda sig av detta vid ridning låter liite osmidigt tycker jag :smirk:

så det jag menar med straff och beröm är:

inverkan-tankeverksamhet som listar ut svaret-och vid rätt svar eftergift och ev. beröm.

funkar bara bra för mig att tänka så.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ville påpeka att det är väsentligt, att vi har överensstämmande uppfattningar om vad olika ord och uttryck innebär, om vi ska kunna kommunicera med varandra! Om du vill tänka obehag, straff eller plättlagg är upp till dig, men om du vill att andra ska förstå ditt skrivna ord, är det bäst att vara någotlunda korrekt.

Skriver du "straff" till mig, ger du mig helt fel associationer, ifall du själv tänkte på ett svagt tryck. För du styr väl inte med böter? ;)
Straff i samband med hästar är oerhört negativt, åtminstone för mig.

Beträffande användandet av "tryck" berörde jag det i inlägget du svarade på. Läs!

Ska vi snacka med hästarna, är det inte att begära att dom ska göra skillnad på våra vokabulär, utan det är vi som måste anpassa oss till deras språk. För dom är det stor skillnad mellan obekvämt, obehagligt och mer.

LIA

visst, jag är lite seg så här i skoltider men jag förstår inte vad du vill komma fram till? att du ahr rätt och jag har fel? om det vi gör funkar för oss och hästarna så varför inte fortsätta?

Det jag tog upp var huvudsakligen 2 områden.

1 Sätt/syn på hästkommunikation medelst beröring. Vilket ämne jag lämnar här.
2 Språket! Visa din språklärare inläggen och be att h*n förklarar vad jag menar.

LIA

Artikeln tycker jag var rena skitsnacket. Men jag kan förstå tanken bakom den om man ser till orutinerade människor som klänger och kramas och tror att hästar är som vi. Hästmänniskor (som de flesta av oss är och även de som läser Hästfynd) måste både beröra sina hästar och berömma för att få ett bra förhållande till sin häst. Visst kan man ägna sig enbart åt kroppsspråket och få till en kommunikation, men med ord får man ytterligare ett instrument till att kommunicera. Hästar begriper mycket väl beröm (eller rättare sagt ens tonläge vid beröm) och jag ser tydliga reaktioner under ridning på mina hästar när de får beröm, även om det inte beter sig som hundar. Så där överlyckligt skuttande, med flåsande tunga och viftande svans. Men jag kan säga på samma sätt som jag vet gör min hund lycklig när jag berömmer.

Vissa former av beröm undviker jag dock och det är att "klappa" (daska) mina hästar på halsen under ridning. Dels kommer min vikt mot hästens framdel och ena sida då och dels skulle jag inte vilja bli daskad. Därför använder jag ord när jag berömmer vid ridning. Hänga över min hästs hals som på bilden gör jag inte heller. Skulle inte själv vilja ha mina barn hängande över mig så om de satt på mina axlar. Det är obekvämt och måste vara det för hästen med.

Kroppskontakt är också oerhört viktigt för att bli vänner. Jag är ofta i hagen med mina hästar och då är rutinen ständigt att ledarstoet först har umgängesrätt med mig. Blir gnuggad i pannan och på halsen, hennes favoritställen. Efter det kommer ettåringen fram och nosar på mig och blir lite kliad på halsen, bara lite och mjukt. Mest vill hon nosa på mig. Sedan går jag fram till det tredje stoet i hagen och kliar henne lite på halsen och pratar med henne. För dem är min närvaro i hagen naturlig, de söker mitt sällskap, var och en på sitt vis. Kanske är det här just det som Hästfyndartiklen ville säga, var lydhörd till dina hästar och umgås med dem inte bara på dina villkor utan även på deras. I så fall var det inte det hon sa. Hon utgick snarare från att vi alla var utan vett.

Närhet med sina hästar skapar vänskap. :love:

Hälsning Maja

*pilturs matte* skrev:
jovisst vore det lättast ;)

ja, om du vill kan vi använda orden "litet obehag"...
sen undrar jag om hästen tänker "ahh, ett litet obehag,förra gången detta kom försvann det när jag gick framåt så det är bäst jag gör det igen "

jag stor snarare "ahh, detta trycket igen, hur var det nu jag blev av med det förra gången? ja just det ja! :idea:" och går framåt/flyttarsig/stannar, varpå trycket försvinner.

hur lär vi hästarna vad skänkel/tygeltag osv betyder om inte på detta vis, att ge hästen trycket/påverka hästen för att låte den lista ut hur den ska bli av med det. ? annars förstår jag inte hur din häst blev inriden från första början. detta behöver inte vara negativt, det är ju inte så att jag menar att jag slår/plågar hästen på något vis bara för att jag kallar det straff.Det är i de här storlekarna jag ser på ordet straff mellan mig och min häst då det aldrig har behövt gå högre. Jag använder säkerligen samma signaler och tecken som de flesta andra. Min häst märker inte skillnad på oim jag kallar det straff-beröm eller "litet obehag"- beröm.

sen kan man visst lära hästen att flytta sig tex med hjälp av kroppsspråk. Eller det behöver man inte ens lära dem, det är bara att agera som de gör mot varandra, deras naturliga beteende. Men att använda sig av detta vid ridning låter liite osmidigt tycker jag :smirk:

så det jag menar med straff och beröm är:

inverkan-tankeverksamhet som listar ut svaret-och vid rätt svar eftergift och ev. beröm.

funkar bara bra för mig att tänka så.

Varför inte använda ord som "kommandon", "förfrågningar" eller helt enkelt bara "tryck" istället för "straff? Tämligen irrelevant i praktiken, men attityden är viktig.

Sweet skrev:
Men i vanlig engelsk ridning så är det ofta ständig kontakt med munnen och ett evigt gnagande med skänkeln i sidorna....

Nä men i dålig riding oavsett gren :smirk:

"Ang, handmatningen så har hon en poäng, det FINNS hästar som nafsar efter fingrarna på en efter man gett dom en godbit pga dom vill ha mer & ger sig inte iheller trots tillrättavisning.
Där kan jag acceptera att handmatning är dåligt alternativ & man skall då ge godbiten från marken eller från krubban istället, för att slippa onödiga dispyter som kan ge en olycklig häst och fingerlös ryttare.. Men har hästen gränsen klart för sig så ser jag ingen anledning till att inte handmata.

Mvh
Spirit"

Håller med... Inte direkt så att jag handmatar min häst men brukar busa med honom en del. (och jag kommer få så många förmaningar om att man inte gör så här hehe)
När man går ut i hagen så kommer han alltid och nosar i ansiktet och vi står och "blåser" lite på varandra. Sen händer det att pållen börjar pilla lite med läpparna (farligt farligt ;) ) eller att jag pillar med hans mule bara. Han vet tydligt gränsen mellan läppar och tänder och skulle han någon gång glömma bort det så är det bara att fösa bort den nyfikna lilla mulen och säga "nej" :rofl:

javisst, men du kan fråga vem som helst som känner mig och du får svaret att jag inter har ngn som helst dålig attityd gentemot min häst. eller ngn annan heller för den delen.

de språklärare jag har undervisar i tyska och engelska, jag tror inte de har nytta av det i ditt inlägg. Jag förstår och håller med om mkt av det du skrivit. Men jag undrar om du är så trångsynt att du inte kan se det från mitt håll också? synd annars om du är så låst.

de språklärare jag har undervisar i tyska och engelska, jag tror inte de har nytta av det i ditt inlägg.
Aha, då förstår jag. På min tid i skolan hade vi även lärare i svenska. Det var liksom grunden för inlärning av övriga språk.

Allvarligt, så kan vi inte tala med varandra, om vi använder orden på fel sätt. Det är för mig självklart. Är det inte bättre, om du ser det på vårt sätt? Ja, det är ju fler som reagerat på ditt användande av ordet "straff".

Slutligen tycker jag det är trist, om vi inte kan diskutera t ex hästhantering, kommunikation och beröm. Det är mycket roligare att göra.

LIA

Senast ändrad:

något som kan kaste ett intressant ljus på frågan om kroppskontakt/dominans/status etc är att helt enklet läs ane bok om hundar:

Hund och människa
förstå och bli förstådd
patricia McConnell

även omdett adå handlar om primater/hunddjur går rätt mycket att applicera på primater/betesdjur.

mycket intressant

Thina

*pilturs matte* skrev:
javisst, men du kan fråga vem som helst som känner mig och du får svaret att jag inter har ngn som helst dålig attityd gentemot min häst. eller ngn annan heller för den delen.

Därmed inte sagt att den inte kan bli bättre? Och jag tror fullt och fast att ens attityd, faktiskt vad man i sitt huvud kallas hjälperna, påverkar hästarna mycket, mycket mer än vad vi tror.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka