Berömma eller inte berömma?

Sv: Berömma eller inte berömma?

men de e väl ändå inget straff att använda skänkeln, de e ju mer en instruktion till hästen vad som förväntas av den.
ska man straffa någon måste ju den ha gjort något att bli straffad för................

ää Jag tycker du ska hålla på som du har gjort!
Hästen måste ju få veta när den gjort rätt och när den har gjort fel!Rösten är ju bäst att andvända sig av!

/dessie

Allmänt svar!

Jag håller med om, att artikeln kan göra en konfunderad. Som så ofta gäller det att läsa och väga det som skrivs. Mycket i artikeln är självklarheter, det mesta känns rätt, medan vissa slutsatser kanske inte alltid känns övertänkta.
Den här vanligen förekommande åsikten "hästar gör alltid/gör aldrig i frihet" bör användas försiktigt. Ska vi gå den vägen fullt ut, kan vi inte ha några husdjur alls. Däremot bör man alltid ha djurets naturliga förutsättnigar som grund, i allt man gör.
Sant är, att hästar inte matar, skor, sadlar osv varandra. Men vi gör det med dom. Huruvida hästar berömmer varandra vet jag inte, men om vi betraktar eftergift som beröm, så gör de nog det.

Är det inte så, att vad vi gör spelar mindre roll än hur vi gör det? Jag menar att man kan handmata hästen med äpple e dyl, utan att den blir tiggig. Man kan krama och gosa utan att hästen minskar i respekt för en, och man kan snacka och berömma verbalt, utan att hästen blir "döv". Frågan är hur man gör och när man gör!

Att rida runt i en paddock och smacka i ett som en upphetsad ekorre, kan bara resultera i en döv häst. Att snacka och babbla med sin häst utanför paddocken, men därinne vara diciplinerad med sina ljud, fungerar däremot utmärkt.
Att gå fram till hästen i hagen och ge den ett äpple, ger inte en tiggig häst. Det gör det däremot, om man alltid har med sig ett äpple i en viss situation. Men inte ens då behöver bieffekten bli, att man tappar i respekt.

Beröm, om det sedan är eftergift, kroppssignal eller annat, ska ges med tanke och omdöme! Annars förfelar det sin verkan.
Beröm ska komma i samma ögonblick som hästen gör rätt- senast.
Beröm ska inte ges för självklarheter. Om man t ex börjar berömma hej vilt, bara för att hästen äntligen gick förbi vedtraven, ger alldeles fel signaler.
Beröm ges under inlärning, därefter är det onödigt, med undantag för bekräftelser även senare.

Att visa uppskattning, kärlek och omtanke, krama sitt djur, prata med det osv är inte beröm, men det är mysigt och viktigt. För båda parter. Förutsatt att båda parter uppskattar det.

Några kritiserar tidningen och dess innehåll rätt över. Själv tycker jag den i stort är både intressant, underhållande och utbildande. Mest beror det kanske på en själv, hur man kan tillgodogöra sig den.

Så tycker jag!
LIA

nää man behöver inte göra fel för att straffa någon, gå in till din häst och smäll till den,, det är ett straff och en dålig handling,, varesig hästen har gjort fel el inte..

Skänkeln är ett negatift stimuli och uppfatas i olika grad negatift av hästen,, vissa behöver mycket skänkel (sönderbankade hästar) för att reagera andra behöver fjäderlätta skänklar för att lyssna och blir agresiva och arga på en hård hjälp.

Så skänkeln är olika variationer av hårdhet, alltså olika variationer av ett negatift stimuli..

Mne jag kan förstå att du reagerar på ordet straff det kanske inte är rätt ord,, men att skänkla sin häst är en negativ handling, och hästen lyder för att den vill att du ska sluta med det du gör.

Tips,, läs lite etologi om hästar och inlärning,, det är jätte interesant, man ser saker ur en ny synvinkel.

Ja, fel utförd engelsk ridning kanske. Jag har aldrig hört någon av mina tränare säga att jag ska dra och slita fram och banka bak, snarare att vara snabbare med eftergiften när hon lyssnar och gör rätt och lätt, lätt stöd med skänklarna.

:bow: Måste säga att jag håller med om det mesta i inlägget! (Att jag sedan är skeptisk till själva tidningen är en helt annan sak ;) )

LIA, du (och några till) är jämvikten som förhindrar Bukefalos att kollapsa i ett virrvarr av subjektiva sanningar.
:bump: :bow: :banana:

hej..

Jag läste också atrikeln och var ett stort frågetecken när jag läst klart!
Men jag tror att hon menar att vi inte ska handmata och skämma bort hästen.
Om min häst gör fel så får han ett bestämt NEJ och om han försöker att bita eller något så får han en bestämd klapp på halsen.
Jag vet en del som bara tycker att det är gulligt med en häst som naffsar och kliar sig på dom, det tycker jag bara är ouppfostrat beteende. Jag blir tokig på såna hästar som inte respekterar att det är vi som är ledaren.
Hästen behöver inte vara strykrädd eller något sånt, men lite sunt hästförnuft har väl aldrig skadat eller?

Konstigt!! Okej att man inte måste tjata sönder öronen på hästen men en klapp är väl alltid trevligt? Min häst älskar att få beröm och små applåder, följdaktligen går han med luftigare steg, kröker på nacken och får mer energi :banana:

Hur kan det vara fel :)

*pilturs matte* skrev:
hela grejen med hästhantering och ridning har ju med straff och beröm att göra. tex skänkeln är straffet och eftergiften berömmet.Alltså räcker det ofta med eftergift för att hästen ska känna att den gör rätt. Själv brukar jag använda rösten mkt när jag rider, både till tillrättavisande och beröm. Det tror jag inte gör ngn skada om man använder det när hästen faktiskt är duktigm jag tror det är uppmuntrande att höra att man gör rätt när det är så. Sen är jag lite emot det med att man ska klappa och hålla på när hästen är duktig under ridning, men rösten tycker jag går bra.

Det här var ett mycket bra inlägg!!
Min häst lyssnar väldigt mycket på rösten så jag tycker inte att det är något som helst fel med att prata med hästar.
Det gör jag så ofta att folk som möter oss vänder sig om och stirrar som om jag vore tokig....

bengall skrev:
Vad blir det nästa gång?
Att ryktning ger hästar stela muskler? :cool:

Visste inte du det?! :eek: Du är ju en vandrande fara för dig och alla i din omgivning! Sök hjälp, genast! :mad:

rätt utfört beröm är inte fel..

Däremot har jag aldrig ridigt på en häst som blir glad för en klapp el mjukt ord om man inte berömer genom efdtergift..

jag har inte heller ridigt någon häst som föredrar en klapp framför ett lättare krav som beröm..

Men självklart uppskattar hästen beröm.. och det är inte fel att berömma bara man gör det rätt..

Jag berömmer min häst..han "växer" när man gör det och känns allmänt nöjd efter att man gjort det...Ett :tack så mycket! med varm röst när han gjort rätt och han blir så nöjd så.Säger som Jan Brink och Minna Telde: Hästar älskar beröm;men jag anser att de ska ha det när de förtjänar det!
Jag älskar för övrigt Hästfucos (nya hästfynd) och tycker de har bland de vettigaste artiklarna..inte så mycket blajblaj anser jag..men det är en smaksak.
Tycker de har lite roligare repotage helt enkelt.
Man läser och tar till sig det som passar en men man ska akta sig för att fördömma allting innan man satt sig in i situationen.
Jag handmatar min häst efter varje ridpass,en godisbit efter det att jag suttit av och inte har jag ett monster för det.Det gäller bara att inte handmata i tid och otid tror jag.
Likaså med beröm. Inte fan går jag runt och berömmer mina arbetskolegor om jag inte anser att de gjort något vettigt?
Jaja..lite nattliga funderingar bara från min sida..

skojskrot skrev:
Likaså med beröm. Inte fan går jag runt och berömmer mina arbetskolegor om jag inte anser att de gjort något vettigt?
Lite på tal om beröm - men, vem vet, om man SKULLE gå runt & beröma folk på jobbet kanske det blev trevligare, och folk mer arbetsvilliga? Flera hästar som jag ridit har jag många gånger använt mig av tekniken att liksom berömma "i förskott", vilket resulterar i att hästen slappnar av, känner sig nöjd och gör ett bättre jobb alt utför en rörelse bättre! :smirk: Fungerar bra i synnerhet på ambitiösa hästar som kanske får lite för bråttom.

Misstänkte att det var så. :angel:
Inte undra på att jag har så lite hästar att rida. :(

Jamen dåså, då kanske hoppet inte är ute för dig än då! :idea:
Själv ryktar jag aaaaldrig mina hästar. :angel:

Bra skrivet! Någon som har lite distans till det hela.

Tycker generellt att hästfynd är en trevlig tidning som är lite annorlunda jämfört med tävlingsinriktade Ridsport (som jag också gärna läser) men som med alla tidningar och artiklar måste man ju läsa dem med lite kritiska ögon. Har själv inte läst artikeln nu men får nog se till att göra det.

Vad gäller all träning av hästar kräver det STOR tankeverksamhet från våran sida annars kan det gå käpprätt åt skogen. Vissa har det mer naturligt och då tänker de inte lika mycket och menar att det bara är normalt hästvett men alla har inte detta och då krävs mer "teknisk" kunskap bakom.

Det är oerhört lätt att berömma ett felaktigt beteende helt omedvetet, som någon nämnde att man lättar på trycket då hästen stannar på lemmen. Är detta en normalt sett lättlastad häst berömmer du ju ett felaktigt beteende medan en häst som normalt inte går 10 m i närheten av en transport berömmer du ett önskat beteende, om än inte fulländat.
En häst som står och sparkar i boxen och vill ha uppmärksamhet, tycker du att du bestraffar när du ryter åt den att sluta men du hästen har ju fått "beröm"= uppmärksamhet, precis vad den sökte vilket gör att du har ökat benägenheten att den ska fortsätta sparka trots att du tyckte du bestraffade den.

I en inlärningsprocess ska berömmen komma ofta och helst redan vid en tanke hos hästen. När hästen väl kan en sak ska dock berömmen komma mer sällan och då främst vid en förbättring av ett beteende, detta kallas för "scheduling" och ökar hästens benägenhet att göra rätt på bästa sätt för att få berömmet, den försöker lite extra helt enkelt då den eftersträvar att få beröm. Får den dock aldrig beröm kommer beteendet att såsmåningom att avta.

Det gäller dock att tänka efter vad man pysslar med och vad man vill få för beteende hos hästen för att det ska bli rätt.

Bestraffning som inlärning fungerar inte. Man kan aldrig åstadkomma ett önskat beteende med bestraffning, bara ta bort ett oönskat vilket INTE betyder att man därmed får ett önskat.

jag berömmer massor och jag klappar och gullar massor med min häst, och han är väldigt väluppfostrad. Han går alltid med ett öra vinklat åt mitt håll när vi rider, tömkör eller är i rundpadocken. Jag har fått för mig att han tycker om det :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka