Sv: Berömma eller inte berömma?
Allmänt svar!
Jag håller med om, att artikeln kan göra en konfunderad. Som så ofta gäller det att läsa och väga det som skrivs. Mycket i artikeln är självklarheter, det mesta känns rätt, medan vissa slutsatser kanske inte alltid känns övertänkta.
Den här vanligen förekommande åsikten "hästar gör alltid/gör aldrig i frihet" bör användas försiktigt. Ska vi gå den vägen fullt ut, kan vi inte ha några husdjur alls. Däremot bör man alltid ha djurets naturliga förutsättnigar som grund, i allt man gör.
Sant är, att hästar inte matar, skor, sadlar osv varandra. Men vi gör det med dom. Huruvida hästar berömmer varandra vet jag inte, men om vi betraktar eftergift som beröm, så gör de nog det.
Är det inte så, att vad vi gör spelar mindre roll än hur vi gör det? Jag menar att man kan handmata hästen med äpple e dyl, utan att den blir tiggig. Man kan krama och gosa utan att hästen minskar i respekt för en, och man kan snacka och berömma verbalt, utan att hästen blir "döv". Frågan är hur man gör och när man gör!
Att rida runt i en paddock och smacka i ett som en upphetsad ekorre, kan bara resultera i en döv häst. Att snacka och babbla med sin häst utanför paddocken, men därinne vara diciplinerad med sina ljud, fungerar däremot utmärkt.
Att gå fram till hästen i hagen och ge den ett äpple, ger inte en tiggig häst. Det gör det däremot, om man alltid har med sig ett äpple i en viss situation. Men inte ens då behöver bieffekten bli, att man tappar i respekt.
Beröm, om det sedan är eftergift, kroppssignal eller annat, ska ges med tanke och omdöme! Annars förfelar det sin verkan.
Beröm ska komma i samma ögonblick som hästen gör rätt- senast.
Beröm ska inte ges för självklarheter. Om man t ex börjar berömma hej vilt, bara för att hästen äntligen gick förbi vedtraven, ger alldeles fel signaler.
Beröm ges under inlärning, därefter är det onödigt, med undantag för bekräftelser även senare.
Att visa uppskattning, kärlek och omtanke, krama sitt djur, prata med det osv är inte beröm, men det är mysigt och viktigt. För båda parter. Förutsatt att båda parter uppskattar det.
Några kritiserar tidningen och dess innehåll rätt över. Själv tycker jag den i stort är både intressant, underhållande och utbildande. Mest beror det kanske på en själv, hur man kan tillgodogöra sig den.
Så tycker jag!
LIA