Berner Sennen - hur är de egentligen?

U

UrsusRex

Startar en ny tråd om just Berner Sennen därför att det är en ras som jag tycker är vacker som få plus att jag gillar pälsen.

Men vad jag är orolig för är att rasen i princip är en "svart St. Bernard" ? Alla jag träffat verkar väldigt tråkiga och passiva?

Dessutom oroas jag lite av rasens eventuella hälsoproblem, hur är det med dom? talar inte enbart om leder och viktrelaterade åkommor utan om ögon osv.. alla jag känner har haft väldiga problem med hälsan under unghundstiden trots att de lagt ner mkt jobb på att hitta bra uppfödare osv.

Så ni som har erfarenhet från rasen, äger en eller träffat en vad har ni för bild att dela med er av till en som funderar att köpa just en Berner Sennen i framtiden?

Mvh
Björn

Sv: Berner Sennen - hur är de egentligen?

Jag har dessvärre ungefär samma erfarenheter som du angående denna ras. Hade hand om en 3 årig Berner Sennen för några år sedan och han var ganska passiv av sig. Några problem med hälsan hade han däremot inte under tiden han var hos mig. Däremot fick han en väldig ögoninflammation något år senare. Ytterligare ett år senare fick han ont i leder, dessutom drabbades han av cancer i magen och fick avlivas.
Hans syster, däremot, hon var ett riktigt energipaket. Sprallig, lekfull och vaken. Hon lever än och ska enligt ägaren inte ha några problem med hälsan alls, dessutom har hon kvar samma temprament och glädje som tidigare.
Ytterligare har jag varit i kontakt med två Berner Sennen till, de har varit lugna och lite "tråkiga" av sig, men de har inte haft problem med hälsan. De blev 8 respektiva 9 år gamla.

En annan mycket vacker ras jag fastnat för är Gordon Setter, ofantlig energi och fria från åkommor i de fall jag kommit i kontakt med rasen. Behöver mycket motion däremot.

/ZM

Jo jag har också hört om riktigt framåt Berner sennen, bara aldrig träffat någon. Däremot känner jag en St.Bernard som är väldigt framåt och har full fart hela tiden---- så det finns väl alla sorter av båda raserna gissar jag. Vill dock själv inte ha en allt för passiv hund.

Tack för svaret. :)

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Vi har en B.S på klubben. Han är grym! :love:

Han tränas i lydnad och spår och är hetare än många schäfrar.

Som belöning efter ett pass så får han köra ett varv på agility banan. De går undan kan jag säga och prylarna flyger, men kul har han! Agilityhundarna får söka skydd under dessa minuter som han drar fram. Sen får de förstås sätta ihop och samla in banan igen. :angel:

Men det är den enda som jag har kontakt med och som jag har erfarenhet av.

Jag måste helt enkelt ge mig ut i stora världen utanför byn där jag bor (Roslagen) och träffa fler Berner sennen!

Jag tycker som sagt de är otroligt vackra och verkar vara urmysiga hundar men orolig att jag får en hund som de jag känner som endast med möda reser sig och kommer och hälsar då man gästar deras ägare.... de kunde lika gärna köpt trädgårdstomtar som hundar brukar jag tänka när jag är där. Antagligen är de väl försoffade och understimulerade kanske?

Hursomhelst en VÄLDIGT vacker hund där Blondis! Så vill jag att den ska vara ! Ser alert och pigg ut. :) Var kommer den hunden ifrån? Vet du något om dess syskon eller släktingar? Är de också pigga och framåt?

Mvh
Björn

Tackar tackar!! :bow:
He he, ja det tycker jag att du ska göra. ;) Jag har en idé varför du uppfattar dom som att dom "med möda reser sig och kommer och hälsar då man gästar deras ägare". Bernisar är oftast inte sociala med folk dom inte känner. Det är inte en hundras som springer fram till okända och hoppar på dom och slickar dom i ansiktet. Annat är det med folk dom känner.... :angel:
Våran Bernis kommer från en kennel som heter "Benerdalens" och det ligger i Ljusdal. http://hem3.passagen.se/bernerdalen/index.htm
Här är Svenska sennerhundklubbens hemsida, där kan du hitta godkända uppfödare.
http://www.sshk.a.se/
Lycka till du kommer inte bli besviken om du skaffar en Bernis. :love:
MVH/stina

Tusen tack BlondisStajna! :)

Jag kom dessutom på just för en timme sen att vi faktiskt känner en Berner sennen som var väldigt pigg alert och rolig samt en av mina hundars favoritkompisar. Träffades inte så ofta dock så jag tänkte inte ens på honom.
Tyvärr avlivades han igår pga cancer, jag träffade hans matte idag :cry:

/B

84.jpg

Berner Sennen kan! :D

/B

Lika många Bener S som jag träffat genom livet, lika många OLIKA individer har jag träffat.

Ingen och då menar jag verkligen ingen har varit den andra lik i humör och temperament.

Har träffat slöa, vilda, kaxiga, nallebjörnar YOU NAME IT!

Jo, men jag tror nog det blir en sådan i vart fall. Det verkar vettigast som sagt (i den andra tråden) och jag har ju tid på mig att titta lite på utställningar osv så att jag kan hitta uppfödare med framåt hundar.

Mvh
Björn

Om det var till mig du sa det sista så tog jag det absolut inte så, du kommer ju med bra råd ju! :)

Mvh
Björn

:) Måste tillägga.

Välj en uppfödare som inte enbart ställer sina vovvar, leta efter någon som även tävlat lite bruks.

Jag har bara träffat en Berner Sennen. Den brukar vara med på "hundstunden", vi brukar träffas och låta hundarna våra leka tillsammans lösa. Men bernisen brukar mest bara sitta bredvid sin husse som tjuren Ferdinand och bara titta på de andra. Han brukar inte vilja leka med de andra alls... utan sitter bara heeeelt luuuugn. He he, helt otroligt lugn alltså.

Calazirya skrev:
:) Måste tillägga.

Välj en uppfödare som inte enbart ställer sina vovvar, leta efter någon som även tävlat lite bruks.
Jo precis! :) Det är ju inte dagsaktuellt så jag ska gå på lite event och hålla ögonen öppna efter hundar som jag verkar vara "rätt", sedan kontakta ägarna och fråga var hunden kommer ifrån.

@Ishtar
Jo precis det har varit fallet för mig också men för det jag ska ha hunden till kan just det vara ett plus.... så länge hunden ifråga inte är så passiv hela tiden och det börjar jag förstå att Sennen inte är beroende av avel osv. Man får nog lägga ner lite jobb för att hitta "rätt" hund så att säga. (Som alltid iofs.)

Mvh
Björn

arbete_2004_3.jpg

Ser ju lovande ut i vart fall! Så ska det se ut. Är iofs "årets arbetshund" inom klubben. (Hoppas ingen tar illa upp att jag länkar bilderna, de kommer alla från Svenska Sennenklubbens hemsida i vilket fall)

Blir nästan sugen att börja tävla själv igen när jag blädrar bland deras resultat och tittar på bilder.... får se.

Mvh
Björn

Den hunden är säkert inte jämt så, jag tror de tävlar honom i lydnad eller nåt inom bruks. Det roliga är att matte/husse försökte busa upp honom, verkligen uppmuntra till att springa och leka lite (det är ju därför alla samlas, att låta hundarna rasa runt tillsammans) men icket. :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en nära bekant som för ett år sedan köpte en berner sennen tik. Hon har alltid gillat rasen och kände att det var läge att kunna...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 335
Senast: iNHALE
·
U
Övr. Hund Det blev så långt inlägg så jag låter det stå under det här istället! Vad jag frågar efter är råd och hjälp till hundval samt vad jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 290
Senast: Welsh
·
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 389
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka