Linn-Nora
Trådstartare
Jag lägger tråden här då jag egentligen tycker den berör både avel samt träning. Så Hästmänniska kändes som ett bra mellanting! Moderator får gärna flytta om det är bättre att den ligger nån annanstans
Hur som helst. Jag såg häromdagen ett inslag på nyheterna att beridna högvakten får in för få duktiga ryttare, samt att det är svårt att rekrytera rätt typ av hästar för jobbet. Detta berodde enligt mannen de intervjuade på att i dagens läge avlas det hästar av typen "ferrari", medan högvakten vill ha "Volvo".
Som jag förstår det skall det vara svenskfödda valacker av färgen fux.
Nu pratas det om att istället ta in importerade hästar.
Vad tycker ni?
Är beridna högvakten något att bevara?
Finns det någon vits för svenska avelsstall att rikta aveln mer mot "volvo-hästar"? Är det ens ekonomiskt?
Jag är själv inte påläst men jag började fundera lite. Bland folk jag pratat med har jag flera gånger hört dem säga att de tycker halvbloden idag är för mycket nerv i. Jag själv har ingen uppfattning, men själv hade jag inte klarat av dessa hästar. Hur är efterfrågan enligt er som är mer insatta?
Kanske snurrig trådstart, men jag tyckte som sagt det var intressant
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/försvaret-söker-duktiga-ryttare-12512701
Hur som helst. Jag såg häromdagen ett inslag på nyheterna att beridna högvakten får in för få duktiga ryttare, samt att det är svårt att rekrytera rätt typ av hästar för jobbet. Detta berodde enligt mannen de intervjuade på att i dagens läge avlas det hästar av typen "ferrari", medan högvakten vill ha "Volvo".
Som jag förstår det skall det vara svenskfödda valacker av färgen fux.
Nu pratas det om att istället ta in importerade hästar.
Vad tycker ni?
Är beridna högvakten något att bevara?
Finns det någon vits för svenska avelsstall att rikta aveln mer mot "volvo-hästar"? Är det ens ekonomiskt?
Jag är själv inte påläst men jag började fundera lite. Bland folk jag pratat med har jag flera gånger hört dem säga att de tycker halvbloden idag är för mycket nerv i. Jag själv har ingen uppfattning, men själv hade jag inte klarat av dessa hästar. Hur är efterfrågan enligt er som är mer insatta?
Kanske snurrig trådstart, men jag tyckte som sagt det var intressant
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/försvaret-söker-duktiga-ryttare-12512701