Bergvärme och spara pengar

Blandrastik

Trådstartare
I mitt nya hus finns bergvärme, so far so good. Men ställer in den med en liten ratt, skala 1-10, den står nu på 5.

Om jag nu eldar i min nya kamin, som står i vardagsrummet och i och med det kan sänka/stänga av elementena i "mellanvåningen", huset är en och en halvplans med källare, kommer jag att spara pengar/el då?
Eller måste jag skruva ner själva bergvärmemojängen?

Sv: Bergvärme och spara pengar

Har du ingen avkännare? Vi har avkännare både ute och inne så att temperaturen höjs eller sänks beroende på behovet. Vad jag har förstått är det då man kan spara pengar.
När vi eldar i kaminen så stängs elementen av automatiskt i och med att avkännaren inomhus känner att det är varmt ändå.
När det sedan blir kallare när man slutar elda så sätts elementen på igen, också det automatiskt.

Det är själva värmemojängen du ska styra på, fast frågan är om du verkligen behöver det. Det finns en sensor, om du värmer upp huset på annat sätt så behöver ju inte bergvärmen jobba på för att få upp rätt temperatur.

Vi har jordvärme men det är ju samma typ av pannor man använder..
Det ska sitta en avkännare inne och en ute och så ska man kunna ställa in önskad temperatur inne i huset och så ska pannan sköta det hela självt.. dvs känna av ifall det behöver släppas på elementen eller inte.. så därför borde pannan behöva jobba mindre när du har eldat med annat medel!
Nu vet inte jag hur gammal pannan är.. vår är splitterny och har massa avancerade funktioner som styr värmen efter tidpunkter, dagar osv.. Vi ställer in den på 20 grader så håller den det i hela huset! Vi har satt vår givare i kallaste rummet vilket kanske inte är helt energismart men samtidigt så hatar vi att frysa!

Sen beror det ju på vart er avkännare sitter i huset! Det kan ju vara så dumt att den sitter i ett rum som inte påverkas så mycket av eldandet i pannan och då kommer du ju inte märka någon skillnad..

Senast ändrad:

I mitt nya hus finns bergvärme, so far so good. Men ställer in den med en liten ratt, skala 1-10, den står nu på 5.

Om jag nu eldar i min nya kamin, som står i vardagsrummet och i och med det kan sänka/stänga av elementena i "mellanvåningen", huset är en och en halvplans med källare, kommer jag att spara pengar/el då?
Eller måste jag skruva ner själva bergvärmemojängen?
Utan att veta vad det är för en ratt,är det omöjligt att svara.
Kan vara shuntventil,kurvlutningsjustering, what ever.

Är det inte termostater på elementen?
För om det är det så behöver du inte skruva alls - det löser sig automatiskt.

Jag har en styrbox till min oljepanna och då så fungerar det av sig själv att det går åt mindre olja om jag eldar i vedspisen.
Returvattnet kommer ju tillbaka varmare då.
Man skall egentligen inte behöva skruva utan ha automatik.

Svarar alla:

Jag har enbart en sensor ute, vilket gör att det blir snorkallt i huset när det blåser och är tämligen varmt.
Elementen har reglage som man ställer in från ett-fem, inte grader.
Dessvärre har jag ingen aning om vad "ratten" på bergvärmepumpen heter.
Hur ser de olika rattarna ut?

Känns ändå som om det är själva bergvärmen jag ska sänka, om jag vill tjäna en slant.

En bergvärmepumpanläggning har som skriver, en utegivare,som styr shunten,så att inomhusklimatet blir bra.Man kompenserar för isoleringsfaktorn i väggar och tak.
Enklast är om du monterar termostatventiler på radiatorerna,så stänger dessa när du tillför extravärme.
Annars får du strypa för hand.
Att tänka på,om du monterar dessa,lämna en radiator utan termostat,som du aldrig stänger helt,så inte cirkulationen stoppas.
Börjar du skruva på anläggningens reglage utan att läst instruktionsboken ordentligt,gör du förmodligen mer skada än nytta.

En bergvärmepumpanläggning har som skriver, en utegivare,som styr shunten,så att inomhusklimatet blir bra.Man kompenserar för isoleringsfaktorn i väggar och tak.
Enklast är om du monterar termostatventiler på radiatorerna,så stänger dessa när du tillför extravärme.
Att tänka på,om du monterar dessa,lämna en radiator utan termostat,som du aldrig stänger helt,så inte cirkulationen stoppas.
Börjar du skruva på anläggningens reglage utan att läst instruktionsboken ordentligt,gör du förmodligen mer skada än nytta.

I see.
Så om jag stryper elementena, sparar jag el då? Jag tänkte att bergvärmepumpen liksom fick jobba lika mycket oavsett vad jag har elementena på. Eller....:confused:

Det låter ungefär som vårt system, men skillnaden är att vi har golvvärme istället för element. Vi har också bara utegivare och det är riktigt kallt inne när det är 5-10 grader ute. Det är då vi eldar som mest i kaminen. I varje rum sitter det vred på väggen där man styr golvvärmen för resp rum. Jag förstår egentligen inte varför, men de är alltid uppdragna på max och sedan ändrar man på värmepumpen istället. Att göra tvärt om är ju som att elda för kråkorna. Det tog faktiskt ett par år att ställa in rätt värmekurva för att få så behaglig temp som möjligt både när det är +7 grader och -20. I början kunde det vara helt extremt varmt inne om det blev riktigt kallt ute.

Ja,värmepumpen jobbar upp en temperatur som motsvarar varmvattentemperaturen som du tar ut ur systemet.
Det är samma vatten som värmer varmvattenberedaren i värmepumpsanläggningen,som shuntas ut till radiatorerna.
Är temperaturen uppnådd,så stoppar pumpen.

Skönt att höra, jag började känna mig lite "blond" plus att jag antingen har 16 eller typ 23 i köket på morgonen.
Får nog lära mig det där med inställandet.

Men har du verkligen bara ett vred på pumpen? Vi har en kurva som man kan ställa in dels lutningen på och dessutom kan man parallellförskjuta den. Ju mer lutning destå varmare blir det inne ju kallare det är ute, men vid varmare väderlek händer inte så mycket. Parallellförskjuter man kurvan uppåt blir det varmare inne vid mild väderlek, så det gäller att finjustera många gånger innan det blir bra. Med golvvärme tar det sån tid också innan man märker av en ändrad inställning och vips så har vädret ändrats. Därför tog det lång tid för oss.

om det blir billigare beror väl på hur väl din kamin kan ta till vara på värmen samt vad du eldar har för energiinnehåll.

sparar el gör du med all säkerhet om du har en kamin, men frågan är om du sparar pengar. Det beror ju på vad du betalar för det du eldar.

Jag har enbart en sensor ute, vilket gör att det blir snorkallt i huset när det blåser och är tämligen varmt.

Det där skulle jag byta mot ett system som går på innetemperaturen istället.

Som du säger funkar det illa när det blåser, det funkar också illa då solen skiner en kall dag då den inte kompenserar för all soluppvärmning via fönstrena utan det blir jättevarmt inne.

Fördelen med att styra med innetemperaturen är ju också att eventuella braskaminer som eldas direkt påverkar systemet.

sparar el gör du med all säkerhet om du har en kamin, men frågan är om du sparar pengar. Det beror ju på vad du betalar för det du eldar.

Hela kalkylen med vedeldning bygger ju på att man har gratis/billig ved. Sen får man ju räkna med en del arbete också, fast det kan man ju se som alternativ till dyr gymträning. Ska man använda sig av de vedpåsar som finns på ICA och som kostar ca. 79:- för 40 liter kan man ju lika gärna sätta in direktverkande el.

Helst skall man inte ha någon shunt till en värmepump. Det är mer energieffektivt att ha flytande kondensering dvs låta värmepumpens vatten gå rätt ut på radiatorerna. En shunt blandar vatten och sänker COP.

Termostater skall helt inte användas heller för det stryper flödet till pumpen. En värmepump vill helst ha ganska konstant flöde. Att strypa i tex sovrum är inga problem men helst inte generellt i huset

En värmepump fungerar inte som en panna!

En inomhusgivare på ett representativt ställe skulle jag kompletterat anläggningen med.

I see.
Så om jag stryper elementena, sparar jag el då? Jag tänkte att bergvärmepumpen liksom fick jobba lika mycket oavsett vad jag har elementena på. Eller....:confused:

Nej du skall justera in din värmepump med fullt öppna termostater i alla rum. Sedan sänker du värmekurvan på värmepumpen tills temperaturen är rätt.

Liknande trådar

Hemmet Vi hyr sedan i augusti ett gulligt litet rött hus med vita knutar på en ort 11 mil hemifrån (Göteborg). I hyreskontraktet står det att...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 677
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar