Bergvärme och spara pengar

Sv: Bergvärme och spara pengar

Litet slarvigt så kan man räkna på att ved innehåller 1000 kWh/kubikmeter.
Någon räknade ut att det skulle bli halva priset på värme för ved om man så köpte påsar på macken.

Betalar man under 500:-/kubik så blir det redigt mycket billigare än de 1:50 - 2:00 som el kostade i vintras.
Eller de 1200:- som motsvarande mängd diesel skulle kosta.

http://www.stodeenergi.se/products/dyrt_billigt.htm

Bergvärme däremot ger 5ggr insatt kWh el i värme.
Så där är det tveksamt om det lönar sig att elda om inte veden är gratis.
Med en luftvärmepump som förlorar verkningsgrad i kyla så är det däremot lönsamt vid lägre utetemperaturer.

Brukar man inte räkna med att man får ut 3 ggr insatt energi rent generellt? Eller gäller det bara luft-luftarna?

Jag ska komplettera min vedanläggning nu med ett luft-vattenåbäke som ska ladda en av acctankarna och vara back-up före elpatronen som ska vara ren nödåtgärd ifall jag blir sjuk eller skadad. Värmepumpen är på tok för stor egentligen så därför får den jobba mot acctanken.

Brukar man inte räkna med att man får ut 3 ggr insatt energi rent generellt? Eller gäller det bara luft-luftarna?

Jag ska komplettera min vedanläggning nu med ett luft-vattenåbäke som ska ladda en av acctankarna och vara back-up före elpatronen som ska vara ren nödåtgärd ifall jag blir sjuk eller skadad. Värmepumpen är på tok för stor egentligen så därför får den jobba mot acctanken.

Jo 3 är mer rimligt att räkna med och knappt det faktiskt om det är luft/vatten.

Det kan ju vara listigt att pumpa dagtid då utetemperaturen ofta är betydligt högre än nattetid.

Det är så det är tänkt och dessutom ska jag ställa den vid söderväggen. Den ska ju bara vara till för ren nödkörning om jag ska vara borta eller blir sjuk, värmen är ju annars baserad på ved, flis, sopor och spillolja, dvs. gratisbränsle.

Ja, men bara tills jag får bygga klart minikärnkraftverket.

Sopor är ju guld att elda i pannan! Ger massa värme och man slipper betala för att bli av med det.

Kärnkraftverk skulle jag också vilja ha ett :o

Helst skall man inte ha någon shunt till en värmepump. Det är mer energieffektivt att ha flytande kondensering dvs låta värmepumpens vatten gå rätt ut på radiatorerna. En shunt blandar vatten och sänker COP.

Termostater skall helt inte användas heller för det stryper flödet till pumpen. En värmepump vill helst ha ganskonstant flöde. Att strypa i tex sovrum är inga problem men helst inte generellt i huset

En värmepump fungerar inte som en panna!

En inomhusgivare på ett representativt ställe skulle jag kompletterat anläggningen med.
Visst är det så,de värmepumpar jag installerat har inbyggd shunt,och en del har även två shuntar,avsett för källarvåning,där det kan behövas mer värme.
Som jag skrev så är det viktigt att behålla en cirkulation hela tiden om man har termostatventiler på radiatorerna,då kan en handukstork vara ett bra alternativ,som alltid ligger med i cirkulationen.
Shunten behövs för att försäkra dig om att i första hand ha tillgång till varmvatten,vilket skulle bli ganska kallt om rumstemperaturen skulle styra detta.
Att då behöva värma vattnet med el ,skulle säkert minska COP talet ännu mer.

Visst är det så,de värmepumpar jag installerat har inbyggd shunt,och en del har även två shuntar,avsett för källarvåning,där det kan behövas mer värme.
Som jag skrev så är det viktigt att behålla en cirkulation hela tiden om man har termostatventiler på radiatorerna,då kan en handukstork vara ett bra alternativ,som alltid ligger med i cirkulationen.
Shunten behövs för att försäkra dig om att i första hand ha tillgång till varmvatten,vilket skulle bli ganska kallt om rumstemperaturen skulle styra detta.
Att då behöva värma vattnet med el ,skulle säkert minska COP talet ännu mer.

Det är inte en shunt som ser till att det blir tillräckligt med varmvatten, det är en växelventil. Växelventilen blandar inte vatten till rätt temperatur utan den väljer om värmepumpen skall producera varmvatten eller värme till radiatorer.

Värmepumpen producerar först varmvatten till rätt temperatur och när den är klar med det går den över till att enbart producera värme till radiatorer.

Värmepumpen mår inte bra av låga flöden och bara en radiator eller en handukstork räcker inte. Dessutom är det så att om man reglerar temperaturen med termostater så har man för hög värmekurva och höga värmekurvor ger lägre värmefaktor. Med en innegivare skall termostater inte behövas och gör de ändå det så är värmesystemet dåligt injusterat.

Om man ändå nödvändigtvis vill reglera på termostaterna så bör man ha en utjämningstank och en egen tryckstyrd pumptill radiatorkretsen. Då blir flödet genom värmepumpen oberoende av flödet till radiatorerna.

Tyvärr förstår inte alla installatörer hur en värmepump fungerar och då blir resultatet inte heller optimalt.

Som sagt,jag har aldrig sett en bergvärmepump utan shuntventil,om den har inbyggd varmvattentank.

Som sagt,jag har aldrig sett en bergvärmepump utan shuntventil,om den har inbyggd varmvattentank.

Läste du ens mitt inlägg eller svarar du tvärsäkert ändå?

Jag tror du blandar ihop växelventil med shuntventil. Värmepumpar från våra ledande tillverkare har ingen shuntventil helt enkelt.

vad skulle en shuntventil göra för nytta på en värmepump som kör med flytande kondensering?

I stort sett alla värmepumpar jag sett har saknat shuntventil oavsett om de har inbyggd varmvattenberedare eller inte. En shunt har nämligen inte med varmvattenberedaren att göra.

Titta gärna på lite beskrvningar från IVT, Nibe, Thermia osv om du vill. Det kan ju vara bra att lära sig mer om du nu skall installera värmepumpar hos folk.

Läste du ens mitt inlägg eller svarar du tvärsäkert ändå?

Jag tror du blandar ihop växelventil med shuntventil. Värmepumpar från våra ledande tillverkare har ingen shuntventil helt enkelt.

vad skulle en shuntventil göra för nytta på en värmepump som kör med flytande kondensering?

I stort sett alla värmepumpar jag sett har saknat shuntventil oavsett om de har inbyggd varmvattenberedare eller inte. En shunt har nämligen inte med varmvattenberedaren att göra.

Titta gärna på lite beskrvningar från IVT, Nibe, Thermia osv om du vill. Det kan ju vara bra att lära sig mer om du nu skall installera värmepumpar hos folk.
Tar mig friheten att visa en beskrivning på Nibe med två shuntar i rörsystemet
http://www.nibeonline.com/pdf/M10435-2.pdf

Det kan ju vara bra att lära sig mer om du nu skall installera värmepumpar hos folk.

Jag innehar ett certifikat :CO 629 Klass 3.2 enligt köldmediekungörelsen,som innebär certifierad kompetens för arbete med kyl och värmepumpanläggningar.
Utfärdat av SWEDAC.
Installation av en värmepumpanläggning är VVS-arbete och utföres av rörläggare.
Jag kan den praktiska biten,och har inga problem med den teoretiska.

Tar mig friheten att visa en beskrivning på Nibe med två shuntar i rörsystemet
http://www.nibeonline.com/pdf/M10435-2.pdf

I den bilden finns ju bara en shuntventil och den är till en golvvärmekrets. Till radiatorerna är det oshuntat vatten även i den beskrivningen. Givetvis shuntar man om man har både golvvärme och radiatorer i huset men det var ju inte det frågeställningen innan gällde.

Sen har du som vanligt en växelventil i din beskrivning men det är inte en shunt och den har inget med radiatorvattnets reglering att göra.

Om du nu har bra koll på teori och praktik så borde du kunna förklara varför du vill reglera temperaturen med shunt + termostater och inte med flytande kondensering. vad är din förklaring?

Det kan ju vara listigt att pumpa dagtid då utetemperaturen ofta är betydligt högre än nattetid.

Idag har jag varit och tittat på pjäserna, imorgon ska värmepumparna hämtas och det fordras lastmaskin för att både få ut dom och lasta dom och bilsläp för att få hem dom. Kapacitetsmässigt kommer det att bli toppen då dom laddar tanken i källaren även under korta vinterdagar med solsken. Troligen kommer anläggningen att få stå ute i logen i panncentralen för då står den frostfritt och då är det bara att fixa ett isolerat luftschakt och en isolerad dörr på baksidan av logväggen som ju är södersida och när pumpen inte ska användas stänger man dörren helt enkelt. Kulvert till tekniktanken i källaren har jag ju redan då jag matar pannvattnet den vägen.

*okeeej, dom kanske är liiite i största laget, men vaf. dom är ju gratis* ;)

I den bilden finns ju bara en shuntventil och den är till en golvvärmekrets. Till radiatorerna är det oshuntat vatten även i den beskrivningen. Givetvis shuntar man om man har både golvvärme och radiatorer i huset men det var ju inte det frågeställningen innan gällde.

Sen har du som vanligt en växelventil i din beskrivning men det är inte en shunt och den har inget med radiatorvattnets reglering att göra.

Om du nu har bra koll på teori och praktik så borde du kunna förklara varför du vill reglera temperaturen med shunt + termostater och inte med flytande kondensering. vad är din förklaring?
Moderna värmepumpar har nästan uteslutande flytande kondensering,men har du en äldre bergvärmepump med tex fast start 50 grader och stopp 55 grader,som jag antar TS har,är det kostsamt att programera om,och byta utrustning.

Liknande trådar

Hemmet Vi hyr sedan i augusti ett gulligt litet rött hus med vita knutar på en ort 11 mil hemifrån (Göteborg). I hyreskontraktet står det att...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 677
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar