Berätta om era år på naturbruksgymnasium etc!

M

Meya

NI som gått naturbruksgymnasium inriktning hästhållning eller ridgymnasium...vilka krav ställdes på er?
Jag menar hur bar var ni i er ridning och "teori" när ni började och vad mer kunde ni när ni tog examen?
Jag är jätte nervös..tänk om jag inte skulle kunna lika mkt som alla andra? Dom kankse är tävlingsryttare som tävlar på STOORA tävlingar:crazy:..Berätta om hur duktiga ni var!

Sv: Berätta om era år på naturbruksgymnasium etc!

Går på strömsholm så jag vet inte riktigt om man kan jämföra med vanliga naturbruks gymnasier eftersom det är specialutformat:smirk:
Men min kompis gick naturbruk/hästhållning innan hon hoppade över till min klass:) Där hon gick var målet när man gått ut ungefär att kunna hoppa 90 bana o rida LC dressyr, det brukar vara ganska lätt på naturbruksskolorna.

Vilken skola ska du gå på?

Jag har gått naturbruk med inr. häst. Trivdes som fisken i vattnet måste jag säga. Tror inte du behöver vara så orolig för din ridning eller teori. I min årskurs fanns där två som bara ridit några enstaka terminer på ridskola, en som enbart kört innan och ytterligare en som red typ medelsvår dressyr (jobbar som beridare nu) och sen en hel del olika nivåer däremellan. Ganska brett alltså. Möjligtvis så kan ju undra om hon som redan var så duktig hade ngn behållning av utbildningen. Själv kunde jag knappt rida en häst i form (hade en väldigt knepig ponny och inte ridit så många utbildade hästar) och var väl bland dom sämsta när jag började:o men jag kämpade mkt och red allt vad jag kunde på skolhästarna, kompisarnas hästar osv och till slut var jag den enda som fick MVG i ridning i min grupp (inte i hela årskursen). Lärde mig sjukt mkt i skolan och ute på praktik och har aldrig ångrat en dag att jag gick den utbildningen. I grundkursen (som jag tror finns på alla naturbruk skolor) så krävs det typ att du ska kunna LB och hoppa hyffsat, inte specifika höjder. Det som våra lärare tittade på var främst sitsen, inställningen till hästen och sin egen ridning, hur mkt man utvecklades och hur självständigt man kunde lösa problem i ridningen. Hoppas du har haft nytta av mitt svar...

Naturbruk inriktning häst gick jag.
Fanns inga krav alls på kunskaper, under 1a året delade de klassen i 3delar och vi red alla tillsammans oavsett kunskapsnivå.

Sen i åk 2 och 3 delades klassen upp i grupper efter kunskap i ridningen och teorin hade vi tillsammans.

Där emot var betygsättningen värdelös :mad:
Det sattes samma betyg i alla ämnen. En som var jätte duktig på att rida kunde få MVG i teori. Medans en som kunde massor teoretiskt men red sämre även fick sämre betyg i teorin :mad:

NI som gått naturbruksgymnasium inriktning hästhållning eller ridgymnasium...vilka krav ställdes på er?
Jag menar hur bar var ni i er ridning och "teori" när ni började och vad mer kunde ni när ni tog examen?
Jag är jätte nervös..tänk om jag inte skulle kunna lika mkt som alla andra? Dom kankse är tävlingsryttare som tävlar på STOORA tävlingar:crazy:..Berätta om hur duktiga ni var!

Där jag gick (Natur inrktn. häst) fick man börja även utan ridkunskaper, så det var lite alla möjliga.
Dock så hoppade väldigt många av/bytte inriktning redan i ettan och dessa personer var ofta de med lite eller ingen erfarenhet.

F.ö så var min årskurs perfekt då alla låg på ungefär samma nivå, till skillnad från årskurserna ovanför och den under där det var mer blandat, allt från ryttare som knappt kunde sitta i traven, till ryttare som kunde Rida.

Om det nu är så att du är minst kunnig så gör det knappast så mycket, för man lär sig ganska mycket.
Första terminen hade vi nästan bara sitsträning, så alla fick börja på samma villkor.
Är det inte så jättestor skillnad på ridkunskaperna så brukar det jämna ut sig åtminstonde till 2an.

Om du går på en större skola kommer ni säkert även delas in i grupper, och då kommer du ju hamna med folk som rider lika som dig :)
Vår skola var rätt liten så alla red i samma grupp (Förutom i ettan innan alla hoppade av.. :angel: )

på min skola var kunskapen hur blandad som helst, en var på FEI nivå i ponnydressyr, nån hade inte suttit på en häst på 10 år...

Tyckte de var lite kasst att i vissa kurser var praktiska saker (som tex ridning) blandat med teoretiska saker (foderlära). vilket gjorde att om man var en jävel på de teoretiska eller på ridningen så drog de andra ändå ner betyget.

I min skola körde vi en hel del med, mkt ardenner å nordsvensk, mäktig känsla att dra stora stockar ut ur skogen, eller ha 4 st ardennerrumpor framför sig när man harvar en åker.

Gick i svenljunga, PM:a gärna om du vill ha mer info.

Hej!
Ramlade in på att du hade gått på svenljunga naturbruk
Jag tar studenten där ifrån nu den 4 juni=)

Kraven för oss var L:B dressyr med godkänt resultat, och 110 hopp.
När jag började så red jag redan L:B/L:A dressyr och låg kring 110 hopp, så jag kände som ingen press just sådär.
Första året så delade dom upp oss i 4 grupper. Vi fick beskriva ungefärligt vad man gjort tidigare, så vart vi uppdelade via den informationen. Vi hade ju även trav och skogskörning på våran skola, så vissa elever i klassen hade ju enbart körvana. Men första året så red alla varannan vecka och körde varannan vecka.
Andra året så fick vi dela upp oss i rid och körgrupper, och under det tredje året så fick vi dela upp oss i trav/skogskörning, eller dressyrinrikting/hoppinriktning.

Skoltiden var den roligaste i mitt liv! Vi arbetade mycket från grunderna, för att få en bra sits. Red mycket dressyr, markarbete och hoppade sisådär varannan vecka det första och andra året. Tredje året så red vi 2-3 pass i veckan, varav ett var ett hoppningspass, ett dressyrpass och ett var ett unghästpass där vi red in 2 av skolans hästar.
I dressyren så tränade vi L:A, men i slutet av 3:an så fick alla rida program, och då fick man välja L:B eller L:A. Inga poäng räknades, men det var som en bra övning.
Även om skolans mål var att alla skulle hoppa en bana på 110 cm, så kan jag ju säga att våra lärare iallafall (vet inte om alla är så bra) respekterade de som inte ville hoppa så högt. Endel stannade bara vid 70-80. Och vi som var kvar, fick välja höjd själva=)
Men våra lärare var väldigt mån om att det inte är höjden som räknas, utan att det skulle vara rytmiskt och roligt, och det är ju så.

När det gäller mina teorikunskaper vet jag inte hur jag ska förklara det. Jag är självlärd. Sen så första året började vi med hästens anatomi, skellettets delar, muskler,tänder osv. Och jag kunde ju defenitivt inte rabbla upp alla hästens muskler och vilka funktioner de hade=) Det kunde nog ingen=)
Men allting var så mycket "bas" i början, lära känna alla, respektera att alla är inte lika, och att man kan lära av varandra så man hann som aldrig bli rädd för att säga fel.

Vi fick även göra provet för diplomerad hästskötare eller ta B-tränarlicens där skolan bekostade det mesta. Tror vi som tog hästskötarexamen fick betala 2 eller 300. Så det var jätteroligt. Då har man inte bara examen från en naturbruksskola, utan då har man som ett bevis att man är godkänd från svenska ridsportsförbundet. Så det är nått jag verkligen rekomenderar att ni ber att få göra, eftersom det inte är något som ligger i läroplanen.

Oj, nu vart det väldigt långt här. Nåja, det var den bästa tiden i mitt liv. Och hade jag bara kunnat säga sista veckan i trean att jag ville ha ett sabbatsår, och börja om trean igen. Så hade jag defenitivt gjort det!=)

Jag går på naturbruksgymnasium inriktning trav, första året, men jag tycker jag inte har haft så stora krav på mig... Vi lär oss basic hästskötsel nu i ettan och har börjat med mera utvecklad trav nu senaste halvåret... Det viktigaste är ju att man lär sig hantera olika hästar på olika nivåer på ett så säkert och hanterbart sätt som möjligt. Det är det största kravet man får (tror jag) när man börjar på ett naturbruksgymnasium...:D:D Finns även en ridlinje där jag går och dom ligger på helt olika nivåer... Vissa kunde absolut ingenting om hästar när de började här och vissa hade redan tävlat på högre nivåer med sina egna hästar. Men lärarna accepterade alla och hjälpte de som behövde för att komma upp i "samma nivå" som de "bättre" ryttarna...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 160
Senast: fijja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 204
Senast: Emelei
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar