Sv: Berätta om era år på naturbruksgymnasium etc!
Kraven för oss var L:B dressyr med godkänt resultat, och 110 hopp.
När jag började så red jag redan L:B/L:A dressyr och låg kring 110 hopp, så jag kände som ingen press just sådär.
Första året så delade dom upp oss i 4 grupper. Vi fick beskriva ungefärligt vad man gjort tidigare, så vart vi uppdelade via den informationen. Vi hade ju även trav och skogskörning på våran skola, så vissa elever i klassen hade ju enbart körvana. Men första året så red alla varannan vecka och körde varannan vecka.
Andra året så fick vi dela upp oss i rid och körgrupper, och under det tredje året så fick vi dela upp oss i trav/skogskörning, eller dressyrinrikting/hoppinriktning.
Skoltiden var den roligaste i mitt liv! Vi arbetade mycket från grunderna, för att få en bra sits. Red mycket dressyr, markarbete och hoppade sisådär varannan vecka det första och andra året. Tredje året så red vi 2-3 pass i veckan, varav ett var ett hoppningspass, ett dressyrpass och ett var ett unghästpass där vi red in 2 av skolans hästar.
I dressyren så tränade vi L:A, men i slutet av 3:an så fick alla rida program, och då fick man välja L:B eller L:A. Inga poäng räknades, men det var som en bra övning.
Även om skolans mål var att alla skulle hoppa en bana på 110 cm, så kan jag ju säga att våra lärare iallafall (vet inte om alla är så bra) respekterade de som inte ville hoppa så högt. Endel stannade bara vid 70-80. Och vi som var kvar, fick välja höjd själva=)
Men våra lärare var väldigt mån om att det inte är höjden som räknas, utan att det skulle vara rytmiskt och roligt, och det är ju så.
När det gäller mina teorikunskaper vet jag inte hur jag ska förklara det. Jag är självlärd. Sen så första året började vi med hästens anatomi, skellettets delar, muskler,tänder osv. Och jag kunde ju defenitivt inte rabbla upp alla hästens muskler och vilka funktioner de hade=) Det kunde nog ingen=)
Men allting var så mycket "bas" i början, lära känna alla, respektera att alla är inte lika, och att man kan lära av varandra så man hann som aldrig bli rädd för att säga fel.
Vi fick även göra provet för diplomerad hästskötare eller ta B-tränarlicens där skolan bekostade det mesta. Tror vi som tog hästskötarexamen fick betala 2 eller 300. Så det var jätteroligt. Då har man inte bara examen från en naturbruksskola, utan då har man som ett bevis att man är godkänd från svenska ridsportsförbundet. Så det är nått jag verkligen rekomenderar att ni ber att få göra, eftersom det inte är något som ligger i läroplanen.
Oj, nu vart det väldigt långt här. Nåja, det var den bästa tiden i mitt liv. Och hade jag bara kunnat säga sista veckan i trean att jag ville ha ett sabbatsår, och börja om trean igen. Så hade jag defenitivt gjort det!=)