Berätta för farföräldrarna?

oz_joj

Trådstartare
En jag känner råkade bli gravdi efter slarv från båda. Pappan har valt att inte vara det minsta delaktig (typ inte ens skriva på papprena så nu blir det högre instans snart).

Gissningsvis har han inte sagt något till sina föräldrar.

Mamman har skickat ett brev till pappan efter barnets födsel med noll respons. Farföräldrarna bor på annan ort, hon har aldrig pratat med dem men gissningsvis vet de inget.

Tycker ni att mamman borde kontakta farföräldrarna för att ge dem chans att vara delaktiga?

Sv: Berätta för farföräldrarna?

Svårt att veta... Har hon någon aning om vem de är och vad för folk de är?
Man kankse inte vill ha några problem liksom... Om han bara kan skita i allt kankse han kommer ifrån en familj med samma tankar.- eller är det precis tvärtom....
Jag hade nog snokat lite om vad de är för "typ" av folk först sen bestämt mig...

va är det för ålder på pappan?

Mamman är en bra bit över 30, pappan är nog kring 30, strax över tror jag.

Hon har inte tvekat om detta så det är en hypotetisk fråga, jag funderar lite över hur andra skulle tänka.

Jag hade nog berättat, det är iallafall min spontana tanke. Sedan kan farföräldrarna bestämma själva om de vill ha delaktighet i barnets liv eller ej. Bara för att pappan inte vill, betyder det ju inte att de känner samma, och jag tycker att de ska få ta avgörandet och inte få beslutet fattat åt dem.

Jag tycker nog att man ska berätta om de är någorlunda vettiga människor som man kan tänka sig att ha i sitt barns liv. Far och morföräldrar har inga rättigheter men om något situation skulle uppstå så kan det vara schysst att de är informerade. Man kan ju kanske också behöva ha kontakt med dem i nån medicinsk fråga i nåt sammanhang.

Jag är kluven. Eftersom pappan har valt att inte vara ett dugg delaktig så känns det på nåt sätt fel att informera hans föräldrar. Om farföräldrarna vill, och får möjlighet att, träffa sitt barnbarn så är det nog svårt att hålla pappan 100% utanför, och det var ju hans val.

Samtidigt kan det vara skönt för mamman att ha stöd och hjälp av farföräldrarna oxå om det skulle behövas, men har hon valt att behålla barnet utan pappans inblandning så räknar hon nog inte med dom heller. Eller borde inte göra. Enligt mig.

Svammel...

Jag skulle nog skriva ett kort brev och skicka med några foton. Informera dem om att man faktiskt tänker på dem ibland men vara tydlig att de själva får välja om de ska ha kontakt eller inte.

Är relationen bättre kanske man kan ringa och skriva mer.

Bara för pappan inte vill skriva på pappret behöver ju faktiskt inte föräldrarna vara lika.

Jag skulle invänta faderskapsprov innan jag öht tänkte tanken på att kontakta hans föräldrar.

Nej, det tycker jag inte att hon ska göra. Vad har hans föräldrar med saken att göra när de är 30? Genom att prata med farföräldrarna drar hon ju in honom i spelet igen och helt plötsligt är han i princip tvungen att delta när han inte vill.

Visst har hon rätt att behålla barnet mot pappans vilja, men då tycker jag att hon får räkna med att han inte vill vara med i bilden och också respektera det.

Senast ändrad av en moderator:

Men om något händer, tex pappan dör plötsligt, så har ju barnet rätt att ärva. Jag tänker som förälder till pappan i det här fallet, skulle min son få ett barn så skulle jag absolut vilja veta om det och inte få det som en plötsligt överraskning i ett krisläge. Pappan har rätt att strunta i sitt barn men varför ska man skydda honom (?) genom att hemlighålla en sån viktig sak för hans föräldrar? För att undvika att pappan ska få lida...? Personligen tror jag att det skulle skapa mycket mera lidande om en sån här sak kom fram i efterhand och dessutom har barnet rätt att få veta om vem som är häns farmor och farfar. Pappan har inte rätt att bestämma huruvida hans föräldrar ska ha kontakt med hans barn eller inte när han har avsagt sig allt ansvar.

Men om något händer, tex pappan dör plötsligt, så har ju barnet rätt att ärva. Jag tänker som förälder till pappan i det här fallet, skulle min son få ett barn så skulle jag absolut vilja veta om det och inte få det som en plötsligt överraskning i ett krisläge. Pappan har rätt att strunta i sitt barn men varför ska man skydda honom (?) genom att hemlighålla en sån viktig sak för hans föräldrar? För att undvika att pappan ska få lida...? Personligen tror jag att det skulle skapa mycket mera lidande om en sån här sak kom fram i efterhand och dessutom har barnet rätt att få veta om vem som är häns farmor och farfar. Pappan har inte rätt att bestämma huruvida hans föräldrar ska ha kontakt med hans barn eller inte när han har avsagt sig allt ansvar.

+ 1 på det.

Om det hade varit jag hade jag berättat för farföräldrarna. Vem vet det kanske leder till att även pappan blir delaktig i barnets liv!!! Barn behöver ju sin pappa också!

Jag hade berättat.
om jag var säker på att det inte var av samma skrot o korn som pappan. Kände jag dem inte alternativt visste att det var vettiga människor skulle jag kontakta dem, om så via brev första gången. Man ska väl ändå respektera andra människor trots vad deras barn gjort.

Att ge dem en chans och att sen få ett "nej tack" tillbaka, ja då har man iaf gjort vad man kan.

mig är det en självklarhet att ge dem en chans, det är ju ändå deras barnbarn och inte deras fel att pappan knullar runt utan att ta ansvar.

Sen går det ju även åt andra hållet, barnet vill nog ha en farmor och farfar om chansen fanns. Fick jag reda på att jag hade en farmor/farfar som aldrig fått chansen att träffa mig eller inte ens vet om att jag existerar hade jag nog blivit rätt sur. Tror jag, men vet givetvis inte.

Sen av anledningen som Mino skrev.

Ett barnbarn är en rätt stor grej...

*kl*
Jag hade först gett pappan en chans att själv berätta för sina föräldrar. Informerat honom om att jag annars kommer att göra det eftersom jag tycker att mitt barn ska ha rätt att lära känna sina farföräldrar (och vice versa).
Men som någon sa: Jag måste ju vara 100% säker att barnet är hans först...

Sen är det ju alltid svårt att veta hur de kommer att reagera!

Hade jag varit din vän hade jag skickat ett brev och berättat. Nu kommer jag med en annan fråga, hoppas det är ok, men typ samma ämne.

Till alla:
Om det hade varit din egen pappa, som du aldrig haft kontakt med, som inte visste om att han fått barnbarn, hur hade du gjort då?

Jag håller med Rosalinda, ge honom en chans att berätta det först, om hon känner att hon vill säga något till barnets farföräldrar.

Om jag hade barnbarn skulle jag vilja veta om de fanns!
Nu är det kanske svårt för tjejen att veta hur hans föräldrar är, men jag tror nog att det flesta människor skulle vilja veta om ett de hade barnbarn och ha kontakt med barnet.

Och så undrar jag också om det är säkert att killen är pappa till barnet, det finns inga andra kandidater?
För gör det det, tycker jag som kanelbulle, invänta svaret på faderskapstestet.

Till sist vill jag skicka en massa varma styrkekramar, hoppas det ordnar sig på bästa sätt!

Tusen kramar, Maya

Jag håller med Rosalinda, ge honom en chans att berätta det först, om hon känner att hon vill säga något till barnets farföräldrar.

Om jag hade barnbarn skulle jag vilja veta om de fanns!
Nu är det kanske svårt för tjejen att veta hur hans föräldrar är, men jag tror nog att det flesta människor skulle vilja veta om ett de hade barnbarn och ha kontakt med barnet.

Och så undrar jag också om det är säkert att killen är pappa till barnet, det finns inga andra kandidater?
För gör det det, tycker jag som kanelbulle, invänta svaret på faderskapstestet.

Till sist vill jag skicka en massa varma styrkekramar, hoppas det ordnar sig på bästa sätt!

Tusen kramar, Maya

Tack. Jag tror inte hon funderat på att berätta för dem, det är mest jag som funderar hur andra skulle tänka.

Hon är säker på att han är pappan, det finns inga andra kandidater, helt säkert.

Ja, det är ingen lätt situation för din vän, hon ska göra som hon känner att det är bäst själv och vad det är är inte helt lätt att komma fram till.

Har hon sett tråden?
Vem vet det kanske hjälper att ha andras tankegångar till hjälp, även om de inte tycker som hon. :)
*kramar om massor*

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 340
Senast: Enya
·
G
Småbarn Detta gäller ett 5 årigt barn i en familj som jag inte känner, är bekant med pappans syster. Föräldrarna till barnet bor ihop, mamman...
Svar
4
· Visningar
1 524
Senast: Rosett
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 447
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar