Beräkna medelvärde och standardavvikelse i excel

aemaria

Trådstartare
Jag suger på excel och ännu mer på statistik! Hur gör jag om jag vill beräkna medelvärde och standardavvikelse (det heter väl så??) på ett gäng data. Alltså jag vill ha svaret i "10 plus minus 2"

Hilfe!

//aemaria
 
Sv: Beräkna medelvärde och standardavvikelse i excel

Kanske inget svar på din fråga, för jag vet faktiskt inte hur man gör det i excel.
dock så kan ja rekomendra programmet minitab som finns o tanka ner som demo, det är ett riktigt statistik program som är rätt bra faktiskt.
 
Sv: Beräkna medelvärde och standardavvikelse i excel

Det var rätt länge sedan jag läste statistik, så jag minns inte om standardavvikelse är samma sak som medelavvikelse:
det finns en funktion som heter (på engelska) AVEDEV resultatet blir medelavvikelsen från medelvärdet.
för värdena (5, 6, 10) ger AVDEV resultatet 2.
Medelvärdet är 7, 5 avviker från 7 med 2, 6 avviker med 1, 10 avviker med 3, (2+1+3)/3=2

ett tips är att klicka på funktionssymbolen till vänster om inskrivningsfältet (där innehållet i den cell du valt visas). Då kan du titta igenom vilka funktioner som finns och vad de gör.
 
Sv: Beräkna medelvärde och standardavvikelse i excel

Hjälpen i Excel säger inget om standardavvikelser... :angel:
 
Sv: Beräkna medelvärde och standardavvikelse i excel

Excel är så smart gjort att funktionerna inte alltid heter samma sak på svenska och engelska.

Om jag gör på det här sättet funkar det på min dator.
Medelvärde: =AVERAGEA(skriv in området där siffrorna finns)
Standardavvikelse: =STDEVPA(samma område som ovan)

Hoppas att det funkar.
 

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 593
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 804
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 762
Senast: Trott
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 771
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp