Ber till gudarna...

Jamtland

Trådstartare
Varmblodsvalacken var hängig idag, trodde först att han fått kolik men konstaterade rätt snabbt att det tycks vara muskulärt (hoppas iaf det så det itne sitter i skelettet eller någon led!:cool:)

Han vill inte höja eller sänka huvudet, står med öronspetsarna i höjd med manken ungefär. Står och skrapar med framhovarna och är märkbart påverkad, har MYCKET ont. Vill inte vrida huvudet i sidled. Har en svullnad på vänster ganasch och bakåt över halsen som blivit större under kvällen. Reagerar inte när jag trycker eller masserar över området, hittar ingenstans på kroppen där han verkar öm.

Har pratat med min veterinär (hur stor är chansen att det är närmsta veterinären som har jouren när det händer något?!:eek:) och han håller med om att han nog har en muskel eller skelettskada och jag ska höra av mig i morgon bitti så kommer han ut om det inte blivit bättre.

Håll tummarna att det bara är en sträckning som gått över till i morgon!

Jenny

Sv: Ber till gudarna...

Min häst hade så en gång. Hon hade jobbat ordentligt dagen innan så jag tror hon hade träningsvärk. Det var hemskt att se på henne :p

Jag såg till så hon sträckte lite på sig (mutade med äpplen :angel: ) så hon itne enbart stod i samma ställning.
Ungefär som stretching.

Det gick över väldigt bra bara till dagen efter.

Så länge din häst verkar må bra och äter och så så tror jag nog du kan avvakta precis som vet. sa.
Hoppas det blir bra till imorgon. :)

Veterinären har iaf varit här och konstaterade med ett generat flin att "Hästen är frisk, men han mår fan inte bra".

Rent veterinärmedicinskt hittade han alltså inget fel, bra temp, bra puls, bra magljud, bra andning. Men hästen ville fortfarande inte höjae eller sänka huvudet eller vrida det i sidled. Någonting ligger "fel" i underdelen på halsen plus att han hade en kraftig svullnad vid ganaschen. Den svullnaden varierar lite i storlek men har minskat en aning.

Så här såg han ut kvällen innan veterinärbesöket. De röda pilarna visar dels var svullnaden sitter och dels på undersidan halsen där något ligger fel och ger en konstig linje.
2872493022_9ca0bea27d.jpg

Någon som varit med om något liknande? Jag och veterinären enades om att det bästa jag kunde göra var att ta ut en ET, så hon kommer om en och en halv vecka. (Hon vill inte komma tidigare då eventuella blåmärken/blödningar måste få tid att läka lite innan hon börjar manipulera.

Idag har han iaf fått gå ut, han rör sig bätre och bättre och kan äta från golvet igen, tidigare så fick jag lägga höet i ett hönät för att han skulle kunna äta det. Men det syns att han fortfarande har rätt så ont och han rör sig försiktigt.:(

Jenny-som fortfarande är livrädd att det ska vara riktigt allvarligt.

varför åker du inte in till kliniken istället? vet som kommer ut kan inte göra så mycket mer än vad just din vet gjorde. På kliniken har de tillgång till mer hjälpmedel.

Den "svullnaden" du ser på ganachen tror jag "bara" har att göra med att han just inte tagit upp huvudet på ett tag, de har en förmåga att svullna på så om de har huvudet i lågt läge för länge, jag har bla ett sto som är extremt känslig för det och ser alltid ut så om hon står och hänger och sover för länge eller går och betar för lång tid i sträck (de tror att hon har ovanligt trånga kanaler i luftsäckarna som sitter vid huvudet).

Däremot är ju det andra symtomet betydligt allvarligare, har själv haft häst stående med "nackspärr" oförmåga att lyfta upp huvudet för några år sedan och det jag då fick höra både av andra och av veterinärer var mindre roligt. Nästan alla fall när detta händer beror det på skador i halskotpelaren (vilket de tyvärr får lätt) i mitt fall slutade det dock lyckligt då det i stället visade sig vara en rejäl muskelbristning i den stora halsmuskeln.

Jag hade nog sett till att få en röntgen på halskotpelaren innan jag släppte på en ET på hästen för att vara på den säkra sidan.

Därför att en häst som har så ont i nacken (eller var det onda nu sitter) ska inte åka transport. Han kan inte parera och han får ffa inte plats i transporten när han står med huvudet så lågt (bommen är i vägen).

Men visst, klinik var min första tanke. Veterinären jag tog ut sa inget om det, men med tanke på vad gylle skrev så har jag fått en tankeställare. Blir han så pass bra att jag tror han kan åka hyfsat så kanske jag måste åka in med honom.

Jenny

Den "svullnaden" du ser på ganachen tror jag "bara" har att göra med att han just inte tagit upp huvudet på ett tag, de har en förmåga att svullna på så om de har huvudet i lågt läge för länge, jag har bla ett sto som är extremt känslig för det och ser alltid ut så om hon står och hänger och sover för länge eller går och betar för lång tid i sträck (de tror att hon har ovanligt trånga kanaler i luftsäckarna som sitter vid huvudet).

Mycket intressant! Han har förvisso haft svullnader bakom ganascherna när han gått på bete förut, men den här svullnaden är speciell då den dels är ensidig och sen har den även varit varm i omgångar. Det har inte de andra varit. De tidigare svullnader har också följt ganaschkanten, den här sitter mer på ganaschen.

Fast veterinären klämde och kände över halsen och det enda stället han reagerar med smärta (och det var en liten reaktion) var ungefär där den konstiga linjen framträder. Och där nere finns väl inga skelettdelar? (Nu blev jag osäker...;) )

Jenny

Senast ändrad:

Svårt att se på en bild, men ser han inte ut att vara rejält stasad i halsvenen ?

Halskotpelaren löper ju ganska lågt nere i halsen, sen kan det också vara så att de har en skada där och det påverkar ut i muskeln bredvid är väldigt svårt att se utan röntgen. Men jag vet som sagt att det är första saken vet misstänker just vid dessa symtom och det är helt omöjligt att diagnostisera utan röntgen.

Jag hade utan tvekan kört in hästen, parera kan de även om de har ont så att de inte "vill" röra huvudet så kan de i ett nödläge när de behöver parera, bäst är ju att ha bom i (med tanke på stödet) om det antingen går att tråkla över hans huvud alternativt om du har eller kan låna en med delade bommar fram så att ni kan ha den nere vid inlastning för att sedan fälla upp den sen är det bara att köra som om ni har ägg i transporten.
Vill man kan man ju ta ut vet och smärtstilla rejält för resan.

Nu i eftermiddag har han varit ute och rullat sig, om än väldigt försiktigt, så det går åt rätt håll!:bow:

Svårt att se på en bild, men ser han inte ut att vara rejält stasad i halsvenen

Veterinären sa inget om det, utan mumlade mer om luftstrupen och matstrupen.

Svullnaden har gått ner en hel del, men han är fortfarande lite "låg" både vad gäller huvudhållning och humör. Tänker nog ha lite is i magen och ta ut ET på torsdag och se vad hon säger innan jag åker till kliniken. Om det inte vänder och han blir sämre alltså.

Jenny

Och nu har ET varit här, och jag är SÅ lättad.:laugh: Hon konstaterade att han fått en kraftig mjukdelsskada runt käkleden/ganaschen och han var svullen ändå från öronroten ner till ganaschen. Hon gissade på att han utsatts för kraftigt, trubbigt, yttre våld, vad är omöjligt att veta. Med tanke på vilken häst det är så gissar jag på att han ramlat in i ett träd eller slagit en frivolt...:angel:

ET stretchade honom och tyckte han var fantastisk, för trots att det gjorde ont så det syntes så protesterade han inte nämnvärt utan hjälpte snarare till. Hon konstaterade att han måste veta att hon hjälpte honom!

Så nu ska vi stretcha nacken och avvakta tills det blivit bättre. Sen hittade hon en rotation i ländryggen och lite ansträngda senor runt om. Så jag ska massera och stretcha lille gubben lite nogrannare framöver!:o

Men framförallt, han bör bli återställd!!! :bow:*peppar, peppar, ta i trä*

Jenny

oh skönt att det verkar ordna sig till sist.:)Skum läste bara tråden då jag är så trött, men hann bli riktigt orolig för din häst. Den såg mkt söt ut:D

Kramar / M

Bra att det verkar bli bättre! :) Reagerar han för tryck mot ganaschen nu? Det är inte helt ovanligt med sprickor i skelettet i ansiktet, det har mitt fullblod haft flera gånger. Så länge de kan äta ordentligt så brukar det inte behöva behandlas.

Han reagerar inte på tryck någonstans, så ET var rätt säker på att det inte finns några frakturer eller sprickor. Och som sagt, det går tack och lov åt rätt håll nu! :D

Jenny

Idag har det vänt åt fel håll...:( Nu är han sämre igen, står med huvudet lågt, skakar i kroppen och är rejält svullen igen. Så på måndag ska jag ringa kliniken så vi får komma in. Jag gissar på att det antingen är en av körtlarna som spökar eller så har han varit oförsiktig och slagit upp en ev muskelskada igen... I vilket fall så ska jag ringa och prata med klinikveterinärerna på måndag. Så här såg han ut för en liten stund sedan:
2911834882_c94b15ab15_m.jpg

Jenny-som börjar bli rädd igen...

Nu ikväll är svullnaden hård och öm, det har den inte varit förut...:( Ingen annan som varit med om något liknande?!

Jenny-närmar sig det vettskrämda stadiet...

Pilen på halsen visar jugularvenen, ser ngt stasad ut, men det beror troligen på den låga huvudställningen. Bulan på ganaschen vågar jag inte uttala mig om utan att ha klämt på den. Om hästen inte ömmar vid palpation av området tror jag att ET är ute och cyklar - ett kraftigt, trubbigt våld mot käkleden borde definitivt ge tryckömhet (bulan skulle ju då vara en blodsutgjutning).

Är det bulan som är problemet? Äter han som han ska? Headpressing?
Vilka blodprover är tagna?

Problemet är väl mest at han inte kan/vill röra på huvudet. Han äter som han ska, inga blodprov tagna. Veterinären som var ut tog inga prover alls utan lyssnade på puls, andning och mag-/tarmljud.

Han är inte bättre idag, och händer inget drastiskt tills i morgon så jag ska ringa kliniken då. Får köra försiktigt som fan... (Gör man ju alltid men ändå)

Vad är Headpressing?

Jenny

Usch vad otäckt och inte veta! Men tycker att det är lite underligt att veterinären inte tog något blodprov? Eller har jag läst slarvigt?

Håller en tumme iallafall,och om jag var du så skulle jag försöka ta mig in till klinik för en ordentlig undersökning. Du får helt enkelt köra riktigt riktigt försiktigt... Har ni långt till kliniken? Ni har inte möjlighet att ha kamera i transporten så ni ser honom hela tiden?

Önskar dig all lycka till,och hoppas att det ska gå vägen!

Veterinören konstaterade ju att han enligt alla värden mådde bra fast han mådde uruselt.

Och ja, det blir kliniken, har ca 12 mil dit, ingen kamera, ine ens min egen transport då den naturligtvis är på lagning just nu...

Jenny

Man borde ta ett blodprov på hästen. Det kan ju göras på hemmaplan. Ett sådant prov kan ge mycket information; är det en infektion som orsakar besvären? Är muskelenzymen förhöjda? Hur ser övriga parametrar ut?

Headpressing är ett symptom vid leverskador, då hästen står med sänkt huvud och gärna pressar det mot en vägg. Ser lite ut så på bilderna, men när du skriver att han äter osv så är det inte sannolikt.

Din häst borde omedelbart få NSAID, butta t ex, mot smärtan och inflammationen. Märklig veterinär får jag väl säga.

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
M
Hästvård För er som läste min förra tråd "Jag tror jag blir galen snart" (tack för stöttning och tips)om problemen jag haft med min häst i snart...
Svar
11
· Visningar
1 861
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka