Sv: Ber till gudarna...
Det var ett lite konstigt klinikbesök. Fick egentligen fler frågor än svar känns det som så här i efterhand.
Veterinären kom ut till boxen och kände och klämde med bekymrad min på Lords hals som ju ser rätt grotesk ut. Han konstaterade att han inte har någon puls/cirkulation i halsvenen på vänster sida... Och att musklerna i halsen/under ganaschen känns "döda" eller han sa npg att det kändes som om det saknades muskler där. Han kollade temp, puls och andning och tog ett blodprov. Konstaterade att det knappast var kvarka.
Sen kollade de med endoskopi i luftrör och matstrupe samt några hålor (kommer inte ihåg vad de heter) och där såg allt bara rosa och fint ut förutom i en av hålorna där det var lite mer blodkärl än vad det "borde" vara.
Sen konstaterades att han har en infektion i kroppen (när svaret kom från blodprovet) och de försökte med en kanyl få ut något ur det stället på halsen som ser ut att vara "roten" till allt det onda. Det verkade inte gå att få ut något, men i slutändan kom det ut lite, lite koagulerat blod när han "sög" med en spruta. Veterinären skulle skicka in det på odling.
Sen åkte vi ut fortare än kvickt därifrån då de ansåg att han var "smittfarlig" då han visade infektion på blodprovet. Boxen stängdes av och jag gissar på att även behandlingsrummet städades lite extra noga.
Vi fick då med oss pencillin samt finadyn plus två olika salvor som han ska smörjas med.
Så jag vet inte vad han "lider" av mer än att det förmodligen är en infektion, men jag vet inte om han blir bra eller när jag får svar på blodprovet. Eller vad det kan ge för fortsatta komplikationer att halsvenen och halsen är full med koagulerat blod.
Hade jag bott längre söderut hade han blivit inlagd på något djursjukhus, men då Sundsvalls atg inte har dygnet runt bemanning så fick vi åka hem. Ska ringa till kliniken om en vecka igen om han inte blir sämre för då ska jag ringa tidigare. Passar givetvis alldeles UTMÄRKT med att jag åker till Skottland på lördag... :smirk: Tur att jag har vänner som jag litar på och som ställer upp!
Jenny