Ber om hjälp inför föl

Thepa2002

Trådstartare
Halloj!

Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl. Hoppas att den blir fin, mamman har tävlat tom 140 och hon är betäckt med Tenor du Gue. Har ju såklart en massa frågor så tänkte kolla om folk har svar utifrån era erfarenheter etc här!

Hon har haft ett föl tidigare som hon vann som 4-åring och den blev superfin!

Min första fråga handlar om flytt. Just nu står hon på ett supertrevligt stall med en erfaren kvinna som sköter allt runt omkring. Tänker att hon kommer få stå där tills fölet är någon/några månader. Hon har tre andra hästar som också ska föla så de kommer få gå tillsammans. Däremot är hyran ganska dyr (dryga 7 tusen) och hennes hagar är inte suuperstora och inte heller kuperade. Tänker att det är viktigt, eller? Så isf när kan man flytta fölet utan att addera onödig stress och med immunförsvaret etc.

Sedan undrar jag lite med hantering. När ska man börja vänja den med grimma, lyfta hovar, vatten, prasselgrejs (så plastpåsar slipper vara spöken tänker jag haha) osv med allt annat runt omkring. Tänker att mycket är bra att göra med mitt sto vid sidan då hon är extremt cool i alla situationer och aldrig blir skrämd eller stressad. Ska man börja med sånt så snabbt som möjligt? Typ efter 1v eller vänta mer?

Tacksam för svar och om ni har några andra tips på saker ni ansett vara bra för en mer ”välanpassad” häst skulle jag uppskatta det!

Halloj!

Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl. Hoppas att den blir fin, mamman har tävlat tom 140 och hon är betäckt med Tenor du Gue. Har ju såklart en massa frågor så tänkte kolla om folk har svar utifrån era erfarenheter etc här!

Min första fråga handlar om flytt. Just nu står hon på ett supertrevligt stall med en erfaren kvinna som sköter allt runt omkring. Tänker att hon kommer få stå där tills fölet är någon/några månader. Hon har tre andra hästar som också ska föla så de kommer få gå tillsammans. Däremot är hyran ganska dyr (dryga 7 tusen) och hennes hagar är inte suuperstora och inte heller kuperade. Tänker att det är viktigt, eller? Så isf när kan man flytta fölet utan att addera onödig stress och med immunförsvaret etc.

Sedan undrar jag lite med hantering. När ska man börja vänja den med grimma, lyfta hovar, vatten, prasselgrejs (så plastpåsar slipper vara spöken tänker jag haha) osv med allt annat runt omkring. Tänker att mycket är bra att göra med mitt sto vid sidan då hon är extremt cool i alla situationer och aldrig blir skrämd eller stressad. Ska man börja med sånt så snabbt som möjligt? Typ efter 1v eller vänta mer?

Tacksam för svar och om ni har några andra tips på saker ni ansett vara bra för en mer ”välanpassad” häst skulle jag uppskatta det!
Vad spännande! Mitt sto väntar föl med samma hingst, också i maj. Vill du ha kontakt så skicka ett meddelande till mig :)

Jag har bara fått ett eget föl tidigare så det finns garanterat dom som kan mycket mer här på Buke. Men gällande flytt är det såklart bättre att vänta lite, men jag har varit med om föl som flyttat ganska tidigt av olika anledningar. Vi hade ett föl som flyttade hit på bete när det var 4 veckor utan problem, mamma är ju trygga punkten :)

Vi satte på grimma dag 2 och började samtidigt lyfta hovar. Fick första besök av hovslagaren vid två veckors ålder (mamman skulle verkas).

Personligen tycker jag att det är viktigt med åtminstone en jämnårig kompis - tror det gör otroligt mycket för fölens utveckling (både fysiskt och psykiskt).

Så spännande med föl.

Att stå hos någon som är duktigt och kunnig när det är ditt första föl skulle jag säga kompenserar för mycket.
Är tanken att både sto och föl ska behållas på samma ställe annars är det ju möjligt att skicka iväg fölet på lösdrift när det är avvant (bättre hagar och kompisar)
Flytt är ju alltid en risk för smitta ung som gammal.

När man börjar hantera ett föl tycker jag är väldigt individuellt från föl till föl och från människa till människa.
En del föl är väldigt blyga då är ju hanteringen att sitta lugnt på huk och vänta på att den kommer fram och klia lite.
Jag brukar tycka det kommer självmant, när fölis är tillräckligt modig att låta mig röra/klia överallt då lyfter man benet någon sekund.

Ta hjälp av din erfarna kvinna och läs på mycket och som vanligt tro inte på allt som står på nätet.

Halloj!

Allt beror på hur sto och föl mår efter fölningen. Har allt gått bra hade jag släppt på bete under sommaren med andra ston med föl. För mig är det viktigt med stora hagar, behöver inte vara kuperade men det ska finnas mkt plats att röra sig på.

Stressa inte med att börja hantera fölet direkt. Så länge fölet följer mamma sätter jag aldrig på grimma. Definitivt inte dag 2. Fölets nacke är ömtålig så försök att låta bli grimma de första veckorna iaf. Ditt föl komme inte bli svårare att hantera bara för du inte börjar tidigt. Jag upplever nästan tvärtom , alla dessa överhanterade föl och unghästar kan bli riktigt hemska. Gör man rätt behövs det inte göras alls mkt. Får alltid beröm av veterinär, hovslagare m.f att mina hästar är väldigt väluppfostrade. De har aldrig sparkats eller varit otrygga, oroliga över att man tar på den eller liknande. Låt mamman uppfostra fölet och lära/visa den saker. Tycker du bara ska koncentrera dig på att gosa när du tittar till dom på betet. Du kan dock med fördel klappa,stryka fölet överallt så den vänjer sig vid att du tar på den så slipper du ev stressade situationer om den tex skulle skada sig och du behöver tvätta sår. Ser hovarna bra ut kan du vänta med att lyfta benen, behövs inte heller göras första veckan.

Mitt bästa tips är alltså, övergör inte. Din häst kommer inte bli ett monster för att du inte gör allt det där vecka 1. Det är en bebis, låt den vara det.

Allt beror på hur sto och föl mår efter fölningen. Har allt gått bra hade jag släppt på bete under sommaren med andra ston med föl. För mig är det viktigt med stora hagar, behöver inte vara kuperade men det ska finnas mkt plats att röra sig på.

Stressa inte med att börja hantera fölet direkt. Så länge fölet följer mamma sätter jag aldrig på grimma. Definitivt inte dag 2. Fölets nacke är ömtålig så försök att låta bli grimma de första veckorna iaf. Ditt föl komme inte bli svårare att hantera bara för du inte börjar tidigt. Jag upplever nästan tvärtom , alla dessa överhanterade föl och unghästar kan bli riktigt hemska. Gör man rätt behövs det inte göras alls mkt. Får alltid beröm av veterinär, hovslagare m.f att mina hästar är väldigt väluppfostrade. De har aldrig sparkats eller varit otrygga, oroliga över att man tar på den eller liknande. Låt mamman uppfostra fölet och lära/visa den saker. Tycker du bara ska koncentrera dig på att gosa när du tittar till dom på betet. Du kan dock med fördel klappa,stryka fölet överallt så den vänjer sig vid att du tar på den så slipper du ev stressade situationer om den tex skulle skada sig och du behöver tvätta sår. Ser hovarna bra ut kan du vänta med att lyfta benen, behövs inte heller göras första veckan.

Mitt bästa tips är alltså, övergör inte. Din häst kommer inte bli ett monster för att du inte gör allt det där vecka 1. Det är en bebis, låt den vara det.
Jag håller med dig.
När vi satte på grimma dag 2 fick vår fölunge bara ha den i boxen ett par minuter, rätt eller fel vet jag inte men det gick bra. Fölet fick gå lös efter mamma fram till den var ett par månader och började ta sig lite för mycket friheter (vi bor nära trafikerad väg) och då hade jag lång lina så jag kunde vara följsam om det blev något skutt.
Största fokus första året var, precis som du nämner, att kunna klappa och röra överallt. Och sedan att det skulle fungera med besök från hovslagaren vilket inte var några problem.
Av det lilla jag lärt mig har jag förstått att det finns många olika skolor - allt från att fölet ska kunna ledas i grimma från dag ett till att man i princip inte gör något alls förrän de ska ridas in. Har ingen egen erfarenhet av vad som är rätt eller fel. Oavsett tror jag det är viktigt att de lär sig att det är trevligt att hänga med oss människor så vi har lagt mycket tid på att bara umgås, utan några som helst krav 😄

Senast ändrad:
Att sätta på och ta av en grimma kan du göra i princip när som helst så länge det är utan tvång, däremot så hade jag väntat med att försöka leda i grimma eller lämnat den med grimman på. Har jag haft en påse med äpple eller morötter har jag knycklat ihop den i handen när den är tom och smekt/kliat över hela kroppen medan den prasslar lite i handen. De gånger hovslagaren varit ute har jag alltid ställt fölet/unghästen så den kan ta stöd av en vägg när man lyfter hovarna så de lättare håller balansen. Jämnåriga kompisar tycker jag är viktigt och när det varit dags att avvänja har jag haft dem på lösdrifter där de gått tillsammans med andra ston och föl och sedan låtit fölet gå kvar och tagit hem stoet, så har fölet fortfarande trygghet av en bekant miljö och sina kompisar.

Framförallt, ta det lugnt och gör inte för mycket utan låt fölet få smälta sina intryck och alltid ha en positiv känsla från dig.

Jag håller med dig.
När vi satte på grimma dag 2 fick vår fölunge bara ha den i boxen ett par minuter, rätt eller fel vet jag inte men det gick bra. Fölet fick gå lös efter mamma fram till den var ett par månader och började ta sig lite för mycket friheter (vi bor nära trafikerad väg) och då hade jag lång lina så jag kunde vara följsam om det blev något skutt.
Största fokus första året var, precis som du nämner, att kunna klappa och röra överallt. Och sedan att det skulle fungera med besök från hovslagaren vilket inte var några problem.
Av det lilla jag lärt mig har jag förstått att det finns många olika skolor - allt från att fölet ska kunna ledas i grimma från dag ett till att man i princip inte gör något alls förrän de ska ridas in. Har ingen egen erfarenhet av vad som är rätt eller fel. Oavsett tror jag det är viktigt att de lär sig att det är trevligt att hänga med oss människor så vi har lagt mycket tid på att bara umgås, utan några som helst krav 😄
Jag tycker det är fel men många gör så. Tycker det är bättre att ha sele än grimma de första veckor om man på ngt vis verkligen måste koppla dem. Annars ser jag noll nytta med grimma. Det är väldigt sällan fölen inte följer mamman i början.
Ja det finns många olika sätt som du skriver. Att inte göra något alls med dem och sen skicka för inridning tycker jag är helt fel och inte alls schysst. Jag vill ha en häst som är glad för mig, kommer till mig och vill göra saker och som är trygg och bekväm med att jag rör den, följer med mig upp i lastbilen osv. Var sak har sin tid och det bör inte vara ett mål att hästen ska vara världsvan när den är låt säga 3 år, det är ett ständigt utvecklande arbete och man måste vara försiktig med hur mkt man gör och inte pusha bara för man så gärna vill sätta igång. Avel är verkligen tålamod med tanke på det tar ju typ 4 år från man planerar hingsten tills de kan ridas lite😇

Liknande trådar

Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 194
Senast: moon
·
Avel Hej! Jag är "nybörjare" på vad det gäller att välja hingstar och vilka papper som behövs.. Är hingstvan unghästvan och även ridit in...
2
Svar
23
· Visningar
2 375
Senast: Candy00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar