Benställningar mm

P

Perjans

Hej!

Finns det någon som kan ge mig en bra hemsida eller fakta med bilder om hästens benställningar + exteriört (stupande bogar, slutande kors, långa eller korta halsar mm) ???

// Perjans :)

Sv: Benställningar mm

Är också intresserad av det.
Om inte, finns det någon bra bok.

Eller, var lär man sig sånt. En del verkar kunna allt.

Boken hästen Exteriör prestation och hållbarhet, Lars-Erik Magnusson tycker jag är superbra och intressan:D

Den boken kan jag också rekommendera. Tycker den förklarar och visar ganska bra.

Perjans skrev:
Hej!

Finns det någon som kan ge mig en bra hemsida eller fakta med bilder om hästens benställningar + exteriört (stupande bogar, slutande kors, långa eller korta halsar mm) ???

// Perjans :)

Lite lite om benställningar och vinklar:

www.western-ridning.com -->skötsel och vård, scrolla ner.

Jo, på mitt lilla bibliotek finns den faktiskt:eek:
Det var där jag såg den och blev direkt förälskad så jag var tvungen att beställa den:D

okey :p

vårt skolbibliotek beställer hem böcker om man går & säger vad man vill ha också.. men jag vet inte hur pass mkt de gör det, den här boken är det väl bara jag som kan tänkas vara intresserad av på vår skola :p

Mynta2 skrev:
Jag tror inte den finns där. Men det är Liber Hermods som gett ut den. Kostar 363:- inkl moms.

http://www.liber.se/

Är det den stora tunna storpocketen ni pratar om?
Den har jag lånat på bibban och den är för "fattig" tycker jag.
Den visar en mängd variationer på extriören men inte vad som är bra/ dåligt/ ärftilgt/ hur det påverkar rid-körbarheten hos en häst.
Finns det någon annan bättre bok så vill jag veta.
/T

JO, nog nämner den sådant... Till viss del i alla fall...
T ex det här har jag skrivit åt en tjej ang. sabelbent:
Sabelbenthet:
Disponerar för senskador
Disponerar för skador i djupa böjsenans förstärkningsband och avsprängningsfraktur i framknäet
Disponerar för stresskador i främre ledranden och djupa böjsenans förstärkningsband
Disponerar för inflammation i knäleden
Disponerar för skador på ytliga ligament baktill på framknäet

Och det mesta exteriöra är ju ärftligt... Och allt utöver "raka" ben är ju felaktiga benställningar så det är ju ganska uppenbart vad som är fel...

MEN nu ska vi ta i beaktning att det är mitt sätt att tolka boken! Jag kan ju ha helt fel eftersom jag är helt okunnig inom ext. och för mig är det en hemskt intressan och lättförstådd bok! Skulle jag kunna lite anatomi så kan det hända att jag tycker som dig, att den är lite väl "fattig". Men helt klart en bra nybörjar bok:D :D

vaggvisa skrev:
okey :)
ska försöka ta mig till bibloteket iaf och kolla :p

Faktiskt så kan man önska att biblioteket fixar fram ett ex. De kan ju antingen köpa eller ta hem ett från någon annan del av landet.

Hälsning Maja

okey :)
jag är inte på biblioteket så ofta, men får väl lära mig hur det funkar nu då :p haha.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 563
Senast: SiZo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 881
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka