Sv: Bensprattel
Dessutom ställer vi samma krav på en unghäst och en äldre häst i tävlingssammanhang trots olika utbildningsnivåer. En 5 åring är inte stark och utbildad att gå i en hög form vilket är ett måste på tävling om man bryr sig om poängen. På storhästsidan har man ålderkategorier på hoppning tex . Så talangfulla gångartshästar får en tuff start när det gäller att hävda sig på tävlingsbanan.
Mycket viktig kommentar!
Engelskridningen är verkligen en förebild när det gäller att avgränsa. Jag har tävlat lite dressyr sista säsongen och tycker att det är utmärkt med gränser för hur svår klass en unghäst får anmälas till. Sedan kan man för allt i världen tycka att det är tufft att tillåta i stort sett vilken klass som helst för en sjuåring.
Jag också - faktiskt - se problem med avelsvisningarna för islandshästar. En fyra- eller femårig hingst "ska" visas med topp-prestation. Rimligen kan en så ung häst inte vara ordentligt styrketränad för hållabarhet, för att visa upp extrema rörelser med ryttare på ryggen så tidigt.
Att jämföra med avelsvisningen för fjordhingstar, där de senast som femåring ska visas i brukskörning där bedömningen handlar om att hästen ska acceptera arbetet på ett trevligt sätt, inte ta i så de spricker.
Så långt jag har koll, vilket kan brista, behöver inte hingstar av halvblodstyp (förenklar genom att dra över en kam) heller visas med någon större prestation under ryttare för att godkännas eller få bra poäng.
Det är nog egentligen bättre för hästarna, det.
Jag kan tycka att de islandshästar som visar talang, riskerar att pressas för hårt för tidigt både vid avelsvisning och tävling.
De med extremt "bensprattel" skulle antagligen ha nytta i hållbarheten av ridning i westernform, mycket arbete lång, låg med sträckt och lyft överlinje, och inte "tillåtas" sprattla på kanske med sänkt rygg.
Usch, nu flöt jag iväg...
det jag menar är väl egentligen att en häst med extrema gångarter antagligen behöver en väldigt kunnig ryttare för att kunna tränas för hållbarhet och riskerar en ryttare som kanske visserligen är kunnig men som blir lite för ivrig att visa upp sin fina häst så kanske den riskerar att tränas sönder???