Sv: Benskydd.

Menar du allvar?:eek: Skulle aldrig komma på tanken att ge mig ut utan skydd i terrängen...sen om det är reglerat i TR vet jag inte men jag tänker på hästen!:o

Min häst trivs inte med benskydd, därför vill jag itne ha det iom att det då orsakar onödiga spänningar, och resulterar i att hon slänger av mig.. ;)

Träna t.ex att ha skydden på din häst inne i boxen.Då med ngr gobitar att sysselsätta den med.Morötter/äpplen som ligger lite här och var i halmen.Det får henne säkert att "glömma bort skydden" och fokusera på gobitarna.Upprepa detta tills hon har accepterat att ha skydden på.Du kan ju också försöka få tag på de ngt äldre skydden.De som är gjorda av samma material som ett vanligt liggunderlag.Fast ngt hårdare,skall tåla det sk."hammartestet".De lindas med Vetrap.Kan vara ett alternativ:idea:
Rid INTE terräng utan skydd.Skadorna från islagen på hindren och från deras egen påslagning kan få MKT tråkiga följder.
Vet i 17 förresten om du alls får starta för tävlingsveterinären.:confused:
Vore jag i det yrket skulle jag absolut avråda.
Ta god tid på dig när du vänjer henne vid sådant hon tycker är obehagligt.
Lycka till och terräng hinner du rida,även om du inte kommer till startboxen så snart som du hade önskat.Tiden du lägger ned kan säkert generera i att ,du på ett vänligt och medvetet sett stärker din ledar roll.:banana:

:) Fick just reda på att det är bestämt från FEI,att det INTE är tillåtet att rida med padd el.liknande och lindor alt."typ" Vetrap.:bump:
Det finns säkert andra bra skydd du kan få henne att acceptera:cool:

Tack för tipset, men hon har inga problem att ha dem på sig.
Hon tycker det är obehagligt att ha det när man rider/hoppar.
Jag HAR ridit med det och försöker alltid att ha det då och då, precis som med boots.
Men jag vill helst inte ha det.

Kanske har ni något tips på små lätta mjuka benskydd?

Det låter helt befängt att ens tänka tanken att ge sig ut i terrängen utan skydd, prova NEW's skydd de väger nästan inget, men ger bra skydd. Men det är kanske inte vikten som stör, du får väl helt enkelt vänja henne vid att ha dem på sig vid ridning, tömkör/longera/löshoppa med dem på så att hon vänjer sig.

Men på något sätt verkar det mest som att det är du som inte vill ha skydden på.

Ja alla har olika åsikter. När jag tränade fjordingen i terräng hade jag heller aldrig benskydd, eftersom hon i sitt 16 åriga liv aldrig ens sett ett par sådana.
Jag vet inte vad ni har haft för hästar, men min hästar har aldrig gått med benskydd innan, och då blir det en ganska stor omställning att börja ha det.

Hur som helst, så valde jag att ändå försöka rida med (fram) benskydden som jag har, när jag tränade terräng i helgen, och det gick bara fint. Hon är inte lika känslig som hon var i början helt enkelt. Hon har väl vant sig vid alla konstigheter :D

Kan ju förtydliga lite VARFÖR jag inte ville ha dem egentligen:
När jag fick hästen så slängde hon väldigt ofta av efter hindren. Gjorde man ändringar i utrustningen, blev det värre iom att hon är en väldigt känslig häst. Det var alltså inga problem när jag red, utan bara i den uppsuttna hoppningen!
Därav mina tveksamheter till att ha skydd - jag ville inte att hon skulle börja med detta igen bara för att jag skulle sätta på ett par benskydd.

För mig handlar det inte så mycket om åsikt utan mer om hur rädd man är om sin häst.
Vad man har för häst spelar ingen större roll.

Anledningen till att det är så viktigt med skydd i terrängen är att hastigheten är högre vilket gör att hästen lättare slår/trampar sig, de stryker sig vanligen högre upp på bakbenen också, så när jag tävlade fälttävlan hade jag "travarskydd" på bakbenen (vilket min häst tyckte kändes lite konstigt, men eftersom jag inte ville ha några onödiga skador fick hon snällt vänja sig).

Men du kanske aldrig haft en häst som är känslig för nya saker?
Jag är väldigt rädd om mina hästar, men som sagt den ena är (var) väldigt känslig för nya saker och slängde av, snubblade och hade sig om man hade benskydd.
Nu går det som sagt bra och jag kommer fortsätta ha skydd,.

Varför startade du denna tråden om du nu säger att det går bra med benskydd och kommer att ha det i fortsättningen?

Som jag sagt tidigare så förstår jag inte hur du kan resonera att du är rädd om din häst men inte vill ta dig tiden att lära henne att ha terrängskydd.

Det har jag redan förklarat mer än en gång.!!! :smirk:

Anledninge är för att hon slängde av mig och snubblade iom att hon tyckte det var obehagligt. Det var i hoppningen det störde henne eftersom hon är så känslig.
Därav min undran.

Jag bestämde mig dock för att testa när jag hoppade terrängen sist och det gick bra.
Hon har antagligen "mognat" under de åren jag haft henne nu.

Alla hästar gillar inte att gå med benskydd, så är det bara.
Vissa hästar kan man heller inte hoppa varje dag för att vänja dem.

När jag läste din tråd kom jag på att jag borde nog rida min unghäst med terrängskydden o bootsen ngra gånger innan vi ger oss ut o hoppar ngt skutt o höst. Ifall han skulle störa sig på det är det ju synd att märka det första gången han ska se ett hinder. Tack för insikten eller vad man ska säga :)

Javisst kan dom det.
Men om dom sen snubblar/går omkull eller slänger av ryttaren pga skydden är ju inte så spec kul.

Javisst kan dom det.
Men om dom sen snubblar/går omkull eller slänger av ryttaren pga skydden är ju inte så spec kul.

Sannolikheten för att en häst ska snubbla eller slänga av en ryttare pga att den har skydd på sig måste vara minimal. Under mina 25 år som tävlingsryttare har jag aldrig nånsin varit med om en häst som inte snabbt vant sig vid skydd.

Man kanske inte sätter på skydden första gången och sen ger sig ut och hoppar utan vänjer hästen tidigare när man rider som vanligt...:angel:

En häst som slänger av efter hinder hade nog ganska säkert gjort det även om den inte haft skydden på sig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige slutar sexa i lagtävlingen i fälttävlan. Men det hade kunnat sluta med brons – om det inte varit för straffet i gårdagens...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mariestads Ridklubb höll i den ledning de hade på lag-SM efter lördagens dressyr och hoppning. Efter söndagens avslutande terräng tog...
Svar
0
· Visningar
112
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag går det sista momentet i fälttävlan – banhoppning. Under morgonen gjordes en andra veterinärbesiktning av hästarna efter terrängen...
Svar
0
· Visningar
102
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går red Sofia Sjöborg terrängen felfritt – men fick 15 straffpoäng i efterhand. För något som ingen har sett. Utan straffet hade...
Svar
0
· Visningar
118
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka