Sv: Benskydd.

Ok! Men hur vet man vilka? :confused: Finns det nån annan sorts benskydd som man kan ha...känns lite onödigt att köpa NEW för dom e så dyra och jag ska ändå börja på mininivå med min nya häst. :bump:

Tack men jag har egentligen ingen koll alls :angel: Men jag tippar att material som inte tar åt sig vatten och dylikt är det bästa.

*kl*

Men det var som tusan vad ni alla hoppar på henne. Alla rider med skydd och boots och martingal och brösta hipp som happ.

Det är väl bara bra om hon kan rida sina hästar utan skydd, hästar måste för fasen kunna lyfta på sina ben.
Om hon ändå inte har ridit i terrängen innan så hur komplicerad är egentligen debutanthindrena, eller så kanske hon bara tränar på en "hemmagjord terrängbana".

Hur fasen tror ni vildhästarna klarade sej, alla har blivit så fixerade vad som gäller utrustningen.
Tänkte ni alla ha fälttävlanskydd dygnet runt i boxen snart eller?:confused:

BTW, Egui-guard (stavning???) från hööks är faktiskt jättebra. Dom är billiga, går "runt om" och suger kanske upp vatten men blir absolut inte tunga!!

De finns på hööks för knappt 400spänn par.:)

*kl*

Men det var som tusan vad ni alla hoppar på henne. Alla rider med skydd och boots och martingal och brösta hipp som happ.

Det är väl bara bra om hon kan rida sina hästar utan skydd, hästar måste för fasen kunna lyfta på sina ben.
Om hon ändå inte har ridit i terrängen innan så hur komplicerad är egentligen debutanthindrena, eller så kanske hon bara tränar på en "hemmagjord terrängbana".

Hur fasen tror ni vildhästarna klarade sej, alla har blivit så fixerade vad som gäller utrustningen.
Tänkte ni alla ha fälttävlanskydd dygnet runt i boxen snart eller?:confused:

Hur ofta tror du vildhästarna klär upp sig i dressyr utstyrsel, rider ett program, byter till hoppkostym hoppar en bana för att ett par timmar senare samlas igen och ställa upp sig på led och glatt kasta sig ut på den eget designade terrängbanan i full karriär?

Den som fixerad är väl du....fixerad vid tanken att våra tamhästar som vi använder till tävling skulle kunna jämföras med vildhästar som rör sig som de vill.

Väx upp.

Hur många vildhästar tror du blir över 15? eller 20? De klarar sig inte så bra som många vill tro, flera överlever länge men många dör ju också av enkla sjukdomar och skador som vi lätt botar på våra tamhästar. Då är det inget snack om att, de får klara sig det gör vildhästarna...
"Survival of the fitest" Är det så vi ska tänka i fälttävlan med :confused: :angel: :eek: Eller i all hästhantering förresten enligt vissa här...

Jag har inga skydd i boxen på mina hästar, inte i hagen heller. Faktum är att just fälttävlansryttare brukar inte vara så pjåskiga med sånt.
Men när man rider terräng med broddar i och i ett högt tempo vill jag absolut ha skydd på hästen. Visst krävs det inte lika mycket i debutnat med så låga hinder och man behöver ju inte de dyraste man kan hitta. Men något som skyddar runt om mot slag tycker jag man ska ha. Även i debutant då både häst och ryttare kanske är orutinerade och det är lätt hänt att det blir fel och hästen trampar om och hakar i. Men det är ju upp till var och en hur mycket skydd man vill ha

Till TS:
Jag skulle inte ge mej ut i terrängen utan skydd, skaderisken är alltför stor :crazy:
Det är ju inte hästen som ska bestämma vad den ska ha för utrustning?

Jagvillvaraifred:
Tycker oxå det är du som är fixerad som jämför vildhästarna med nutidens tamhästar. Visst, man ska göra så naturligt som möjligt för hästarna, men att öht ha dom i hage, box, rida dom är inte naturligt, det går inte att äga en häst och låta den leva ett helt naturligt liv.

btw, tror ni att det räcker med ett par vanliga hoppskydd om man trär på såna här:
610305.jpg

Dom räknas inte som "paddar" va?
Det är kardborre, så det är väl säkrast att tejpa?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige slutar sexa i lagtävlingen i fälttävlan. Men det hade kunnat sluta med brons – om det inte varit för straffet i gårdagens...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mariestads Ridklubb höll i den ledning de hade på lag-SM efter lördagens dressyr och hoppning. Efter söndagens avslutande terräng tog...
Svar
0
· Visningar
112
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag går det sista momentet i fälttävlan – banhoppning. Under morgonen gjordes en andra veterinärbesiktning av hästarna efter terrängen...
Svar
0
· Visningar
102
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går red Sofia Sjöborg terrängen felfritt – men fick 15 straffpoäng i efterhand. För något som ingen har sett. Utan straffet hade...
Svar
0
· Visningar
118
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka