Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ser inte nödvändigtvis sadel och träns som självklara, så vi har nog en ganska skild uppfattning om vad som är nödvändigt innom ridning.
Jag ser inte en mening med att sätta skydd på en välbalanserad häst på en dressyr bana lika lite som i en hage.
Så jag kan bara anta att du sätter skydd på dina hästar även i hagen? annars går teorin lite åt fanders, eller?
Fast hästen kan ju lika gärna snubbla i hagen som när man rider..?
Jag sällar mig till den skaran som tycker att man använder skydd när det behövs. Stryker inte hästen sig, varför sätta på en massa skydd i onödan?
Jag hade inga skydd på min ridtravare i början, men sen fick han lite svullnader.. Lät han vila och sen började jag med lindor vid ridning och stallbandage på natten.. Superbra!!
Införskaffade senare ett par senskydd till terränghoppning.. De blev JÄTTE-repiga så det blev till att ha det hela tiden...
Numera rider jag mest med lindor för att pållen har fått lite "småsvampiga" ben igen. Lindor ger ju bättre stöd.. Tillsammans med kyllera efter ridpasset blir resultatet jättebra!
Så min åsikt är att varför inte förebygga när man kan? Ridtravare har ju oftast inte toppenben för att de har blivit för hårt tränade på travet (enligt mina erfarenheter.. Sen finns det ju undantag också.. )
jag har nog tur att min pålle inte blivit hårt tävlad på travet, han blev startad som nioåring tror jag !:O ägaren som fött upp honom, så har han hela tiden vatt hos henne, förutom att han vatt utlånad några ggr o så.. så han har bra ben. men jag tycker att man kan liak gärna förebygga imed att han går mer och hårdare nu.
tyvärr kan jag inte linda, men ska få hjälp, tkr de e så svårt !
har också upptäckt att pållens bakben blivit lite småsvmpiga, eller vad man ska säga.. vad är ditt råd ? att linda ?
Vad skönt med bra ben!
Bra också att du skulle få hjälp med att linda. Alldeles för många förstår inte att det gör mer skada än nytta om man lindar fel. Men du lär dig nog snabbt Kommer att gå som en dans sen!
Kyla tycker jag fungerar bra. Man kan spola med vatten men då får man stå i en kvart :smirk: Sen finns det ju olika liniment som är kylande och så finns det kyllera
Stall(natt)bandage har jag varje natt om jag inte har kyllera.. Sen tog det cirka en månad innan pållens ben blev bra.. De är inte helt felfria nu men det har de aldrig varit :smirk:
När du rider kan du nog linda bakbenen med elastiska lindor och en bra pad (neoprenepaddar brukar vara bra)
Hoppas detta kan vara till någon hjälp
Jag skulle nog använda vanliga benskydd/strykkappor om jag var du. Jag tycker inte att argumenten håller om att rida så balanserat att benskydd inte behövs, att hästen aldrig stryker sig osv. Varför är det fel att använda en extra säkerhetsutrustning? Jag har aldrig varit med om att de gör skada, och har man välventilerade sådana störs inte ens hästen när den blir svettig osv.
Så jag tycker det är klart att du ska använda benskydd!
Och till er som frågar varför de som använder benskydd inte använder det i hagen, skulle jag nog svara att när hästen rids är dte JAG som bestämmer vart och när den ska gå. Gör jag något fel som får hästen att vingla till eller att den tappar balansen osv, så är det ju bara bra att ha benskydd som extra säkerhet. I hagen bestämmer den själv hur den ska gå, och de hästar jag pysslar med skadar sig sällan i hagen. Däremot har jag sett flera fall där hästen strykit sig i ridningen, vilket jag tror beror på att det är onaturligare för dem att ridas än att lunka i hagen, där de inte bestämmer fart, tempo, håll och rörelser själv.
Som sagt, finns ingen anledning till att inte använda benskydd.
Lite luddigt, men hoppas du fattar
tack ! känns bar att få råd av ngn med samma "sorts häst"
använder alltd liniment efetr jag ridit ett hårdare pass, eller ridit ut . ja, jag använder inte lindor på honom nu, just därför jag inte vill utsätta honom för min okunnighet. hellre att han får ha skydd så länge tills jag lärt mig och han inte skadas
ngt tips på vart man kan hitta neoprenpaddar? såg att vi hade back on track paddar idag, kan det vara ngt tro ?