Benskydd vid körning?

Fahlis

Trådstartare
Tittar lite på benskydd att användas vid körning! Till hästen alltså!!:rofl:
Vad använder ni för skydd till era hästar?
Har tittat på Cha**smas benskydd i neopren. Ett mjukare benskydd som går ner om kotan. Finns i roliga färger dessutom! :D
Någon som har några "idéer" o synpunkter på vad/vilka som är bra el. dåliga skydd vid körning??!!
Mjuka, hårda, långa, korta, boots, fram, bak..........osv.

Sv: Benskydd vid körning?

Det beror väl på om hästen slår eller stryker sig eller inte :p Men för säkerhets skull, tex när man kör i skogen eller maraton eller liknande, samt alltid när broddarna är i, använder jag strykkappor bak även fast han inte stryker sig där. Fram däremot åker senskydd på. Där är han även mycket tätare jämfört med bak så det känns viktigast.

Jag hade först tänkt använda heltäckande mjuka skydd i typ neoprene, sådana som går ner över kotan och även gärna som "boots och skydd i ett", men jag har inte hittat nån bra storlek. Annars skulle jag vilja ha det i maraton framförallt.
Ps. Boots kan man ju alltid ha för säkerhets skull sålänge hästen inte får skav eller så... Ds.

Beror ju helt på varför du vill ha skydd. Om hästen stryker sig, trampar sig osv...
Eller är det bara förebyggande iså fall förebyggande mot vad. Vid vilken typ av körning ska du använda skydden osv.
Jag använder aldrig skydd till mina för de är oskodda och då är det bara rent slöseri med pengar.

Jag ville ha senskydd men det finns inte någon stans där det passar shettisben!
Jag undrar hur dom tänker, när de gör till skydd till dom små. Grova ben brukar dom ha och korta. Men såna jag har tittat på och testat har dom varit långa och grova vissa. Eller smal och korta :rofl:

Ja, min tanke var lite mer om det är bra att använda som ett lite mer förebyggande skydd? Med tanke på att jag har en såpass ung häst. De har ju tendens till att "ha benen lite överallt". :crazy:

Jag har haft samma tanke... men det "löste" sig genom att jag konstaterade att det är stört omöjligt att få tag i NÅGRA skydd alls i shirestorlek :cool:

Så jag kör/rider och hoppas att han inte tänker börja med några sådana dumheter för då vet jag inte vad jag ska göra.

En del är ju av den uppfattningen att man ska vara utan skydd så hästen "lär av sina misstag" så att säga. Då jag är rädd om hästens ben, så håller jag inte riktigt med om det tänket. Om jag vore du skulle jag leta efter välpassande heltäckande skydd alternativt senskydd. De skyddar om hästen stryker sig samtidigt som senan skyddas. Ett enkelt sätt att förebygga lindrigare skador. Speciellt i dessa tider då åtminstonte min häst är broddad känns det extra viktigt med benskydd. Däremot om hästen får skav eller liknande får man väl fundera på alternativ.

Jag tycker man märker ganska snabbt om en häst behöver skydd eller inte, om dom inte behöver det så är det ju onödigt att sätta på.

Ja, min tanke var lite mer om det är bra att använda som ett lite mer förebyggande skydd? Med tanke på att jag har en såpass ung häst. De har ju tendens till att "ha benen lite överallt". :crazy:

Ska du ha i förebyggande och hästen är skodd och broddad skulle jag använt senskydd och boots fram och strykkappor och ev. boots bak.

Precis, det tycker jag var ett bra förslag.

*KL*

Var kan man hitta bra skydd som täcker både sena, kota och kronrand för både fram o bak? Ni vet såna man har på maraton...?

Jag har skydd från börjes som jag kör och rider med.

Med karborreknäppning damasker i neoprene?
Pelle behöver de då han inte har så stor koll på sina ben.
Krutrök behöver egentligen inte skydd MEN jag brukar sätta på honom för att det känns bättre..

Anna-Carin

Sådana där som är som damask och boots i samma, finns på H**ks tillexempel, skulle inte de kunna fungera i maraton?

Jo, kikade på dom idag men vill gärna ha tips av andra som vet vad som passar sig! :D

Men hindrar inte sådana skydd i rörelsefrihet i kota och kotled?? Finns det inte risk för brännsår eller skav när de täcker över en rörlig yta??
Har aldrig varit i kontakt med den typen av skydd utan föredrar när det är delat och aldrig kan påverka en rörelse.

Proffesionals Choice har flera alternativ och de är av kanonkvalitet. Finns olika varianter, hela stycken m integrerade boots eller delade som går ner över kotan och så kompletterar du med deras boots i Kevlarmaterial.

Är lite osäker på hur de funkar i t ex vattenhinder, alltså om de suger upp mycket vatten och därmed blir tunga. Kanske ngn här som har testat och vet?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 283
Senast: malumbub
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 433
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 869
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka