Benskydd i hagen

T

Trampe

Har en häst som haft problem med kotlederna fram. Han är behandlad och friskförklarad men är fortfarande lite stel. Vi ger honom glucovett och använder backontrack på natten. Värme är ju bra för att hålla lederna mjuka, tänkte därför om man kan låta honom gå med benskydd, tänkte mjuka neopren som går ner över kotan, i hagen om dagarna ibland.
Vad tror ni?

Sv: Benskydd i hagen

varför benskydd? använd lindor.

Jag använder bara benskydd om hästarna slår sig i hagen.

Tänkte att det är ju smidigt och lätt med såna skydd och lindor kan ju ha en förmåga att gå upp om man inte fått till det perfekt eller om hästarna biter och bråkar...
Eller rättare sagt, jag har aldrig varit en "lindare" använder det väldigt väldigt sällan så jag har inte ens tänkt tanken. Men jag har nog några fleecelindor som samlar damm nånstans.
Tror du lindor skulle passa bättre alltså? Ge mer värme och stöd?

Ja, det tror jag.
Ett benskydd ger som inte samma stöd som lindor tycker jag, men du gör ju såklart som du tycker känns bäst :) Men jag själv föredrar lindor.

Ja jag tror att lindor ger mer värme och stöd än benskydd ute!
Jag har haft min lindad ute, inga problem. Brukade tejpa över bara, med eltejp.

Var försiktig bara! Min häst slog sig bak väldigt ofta förra vintern och fick sår och pålagringar. Fick rådet av vet att ha benskydd men att det var supernoga att inte minsta grus eller smuts kom in under. Tyvärr satte jag på skydden för hårt (för att det inte skulle krypa in geggamojja..) vilket gjorde att benen svullnade och han fick en inflammation i underhuden:(. Dessutom började jag samtidigt öka på träningsintensiteten så jag trodde det berodde på det.:(

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 232
Senast: Blyger
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 645
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 469
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka