benskydd i hagen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare BebbeBaby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 979
B

BebbeBaby

vilka är bäst att använda? det gäller alla 4 benen runt om. hästen i fråga slår sej fördärvad på benen ute i hagen & får fula sår/överben & blir svullen, så den måste ha ett bra skydd. men vad för några benskydd ska man använda sej av egentligen?

Sv: benskydd i hagen

7139.jpg

kan dessa vara bra att använda sej av?

7135.jpg

dessa måste väl bli för varma & instängda?

ja, kanske det. men hur ser höga strykkappor ut? några bra förslag på senskydd & höga strykkappor?

BebbeBaby [IMG skrev:
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/prod250/7135.jpg[/IMG]

dessa måste väl bli för varma & instängda?

De här är absolut inget bra alternativ att ha på i hagen.. de är ganska tunga, och suger åt sig ganska mkt. vatten, så blir de ändå tyngre. Plus att de lätt blir smutsiga, och är lite svåra att rengöra..

De två på bilderna är ganska likvärdiga vad gäller svett och instängdhet... Inget alternativ för längre stunder, typ i hagen. (Min häst fick svamp! :crazy: )

Om du har en häst med ganska grova ben kanske Hööks ventilationsskydd passar, men de har generellt dålig passform och sitter inte så bra på de flesta hästar.

Vanliga senskydd kanske funkar? De är ju öppna fram och det kanske luftar lite bättre? Annars skulle jag faktiskt prova med lindor med paddar i något bra material (inte neoprene!). Problemet är väl bara att få den stackarn som släpper ut att linda alla ben varje morgon... ;)

Jag skulle aldrig ha hästen lindad i hagen. dels är det inte bra att stå konstant lindad dagarna i ända, och dels är risken att lindorna rivs upp/fastnar i något stor.

jag har neopreneskydd fram med påsydda boots o damasker bak.
han kan inte ha vanliga skydd fram då han äter upp dom något förbaskat. han går bara ute på förmiddagarna så spec varmt o instängt blir det inte, dom åker av så fort han går in.
har haft honom lindad o det gick bra när han gick med andra hästar men sen började han klä av sig dom o slakta paddarna, det gör han även om han står lindad inne.
andra hästen har senskydd fram, funkar prima.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 013
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 625
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka