benlinodor på tävlning...varför inte?

M

MariaAhmira

vet att det står i TR dressyr att benlindor inte är tillåtet på dressyrtävling. men varför? :confused:
Det diskuteras ju mycket om hur benlingdor har någon inverkan eller ej på hästen men hur är det eg.?
I de högre klasserna är ju lindor tillåtet (rätta mej om jag har fel nu:p ) rider inte de höga klasserna själv ju:p

Det ser ju så läckert och ellegant ut med de skinande vita lindorna på de välryktade och fixade ekipagen. Det vore väl nåt!

Någon som har koll på det här?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: benlinodor på tävlning...varför inte?

Benlindor är inte tillåtet i varesig lätt eller svår dressyr.
Jag kan hålla med om att det är snyggt men, troligtvis finns nog regeln för att man inte skall kunna fixa med hästens gång(ilägg, vikter osv) med lindorna, sedan kan de ge ett annat intryck till dommaren.

då blandar jag ihop de svåra klasserna med kuren eller uppvisningar och sånt då...
jo iofsa kanske det kan fuskas men det e iaf synd att det inte e tillåtet iaf...
men om alla hade benlindor skulle ju domarn inte få annat intryck....

Nej, lindor är inte tillåtet i de högre klasserna heller, man får bara ha dem på framridningen.

Varför man inte får ha det vet jag inte, men vitsen med dressyr är ju att hästen ska vara så balanserad och musklad att den inte behöver skydd/stöd på benen.

Du måste blanda i hop tävling med uppvisning.
Küren är ett tävlingsmoment och man får således inte ha lindor där heller.

ok, men glöm nu allt jag någonsin sagt om benlindor på tävling!
ville bara veta omdet fanns konkreta anledningar till varför det inte är tillåtet!
anser bara att det ser välgigt fräscht ut att ha det...

Flashigt eller inte men det är ju onödigt. :D Man får ju inte ha rosetter i manen eller allt för skimriga pannband heller, så det har väll med att göra att alla ska se lika dana ut och vara lättbedömda, samt att man inte ska kunna lägga i vikter m.m

om det nu hade varit tillåtet med vita lindor så hade nog alla använt det så då hade ju alla varit lika dana...

visst att lägga i vikter o skit i lindorna hade kanske lockat de som ville fuska sig till ett bättre steg...
men det kan man ju träna med ist...

MariaAhmira skrev:
om det nu hade varit tillåtet med vita lindor så hade nog alla använt det så då hade ju alla varit lika dana...

tror knappast alla skulle haft vita lindor om det varit tillåtet bara för att det ser "snyggt" ut.

Åjo, det är jag säker på, kanske inte klubbdressyr, men helt klart att "dom stora" skulle bli jättelyckliga över att få ha lindor även på tävling. Dressyrhästar ska vara lindade jämt, det vet du väl? ;)

Nej man får inta använda benlindor när man tävlar i dressyr.. Inte i några klasser.. Bara på framridningen och prisutdelningen.. Bara inte inne på banan..
Anledningen är att folk kan "mixtra" med dom! Lägga in tyngder å annat..
Men sen är de en sak till.. När en häst har vita benlindor, så ser de ut som om den lyfter på benen mera än vad den gör.. Kolla nästa gång du ser en häst med långa strumpor. Visste ser de då ut som om den lyfter på benen mera än den som inte har några strumpor alls?!?

De e därför vi vill ha dressyrhästar med strumpor :banana:

Senast ändrad:

Centaur skrev:
Åjo, det är jag säker på, kanske inte klubbdressyr, men helt klart att "dom stora" skulle bli jättelyckliga över att få ha lindor även på tävling. Dressyrhästar ska vara lindade jämt, det vet du väl? ;)

TACK!
ett medhåll!:bow:

det blir j**la tjurigt här för tt man vill bära lindor vid tävlning...

Rätt och slätt är anledningen att man inte får framhäva hästens gång mha vita lindor...

:rofl: du såg inte ironin i Centaurs inlägg va? :rofl:

jag hade inte haft det iaf. vita lindor blir SKITIGA som f-n på en millisekund så fort de sitter på hästen,
och så kul är det ju inte att komma in och vara skitig när man visar upp sig.
dessutom är det xtremt dressyrtråkigt med vita lindor. så de så. :D

lägger ner det här

jag tycker det vore trevligt med vita lindor vid programridningen iaf menmen

sökte anledningen till varför det inte är tillåtet...
det där med vikter i lindorna låter helt logiskt, men hade inte tankarna på det när jag skapade tråden

jajha nu har jagf fått ett svar på frågan iaf

Senast ändrad av en moderator:

jag menar vid tävling alså;)

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund